The course focuses on preparation for the exam, which is a condition for completing a doctoral study, in particular on deepening presentation skills and creating a professional article. Students of the doctoral study program will become familiar with professional literature written in English and the specifics of academic English. They will learn to apply and expand their professional vocabulary when discussing and arguing about issues in a given medical field.
Last update: Duchková Barbora (14.04.2025)
Kurz je zaměřen na přípravu ke zkoušce, která je podmínkou pro ukončení doktorského studia, zejména na prohloubení prezentačních dovedností a vytvoření odborného článku. Studenti doktorského studijního programu se seznámí s anglicky psanou odbornou literaturou a specifiky akademické angličtiny. Naučí se aplikovat a rozšíří si odbornou slovní zásobu při diskutování a argumentaci k problematice daného lékařského oboru.
Last update: Duchková Barbora (14.04.2025)
Course completion requirements -
Written Part
Writing a scientific paper in English in the relevant field, with a length of 7–12 standard pages:
ØFormat: A4
ØLine spacing: 1.5
ØMargins: 3 cm on the left, 2 cm on the right, 2.5 cm at the top and bottom
ØFont: Arial, Times New Roman, Verdana, or Calibri
ØFont size: 12
ØStructure: 1. Title page, 2. Abstract, 3. Main text, 4. References
The article must be submitted no later than 14 days before the scheduled date of the oral part of the exam
Oral Part
Presentation based on the written paper:
Introduction of the candidate (5 minutes)
Presentation (minimum 10 and maximum 15 minutes)
Discussion (5minutes)
Evaluation based on criteria available in Moodle
At least one consultation with the examiner must take place before the oral exam
Last update: Duchková Barbora (14.04.2025)
Písemná část
·vypracování odborného článku z příslušného oboru v anglickém jazyce v rozsahu 7−12 normostran:
Øformát A4
Øřádkování 1,5
Øokraje 3 cm zleva, 2 cm zprava a 2,5 nahoře a dole
Øpísmo: Arial, Times New Roman, Verdana nebo Calibri
·odborný článek je třeba dodat nejpozději 14 dní před plánovaným termínem ústní části
Ústní část
·prezentace na základě zpracovaného odborného článku
Øpředstavení kandidáta (5 minut)
Øprezentování (min. 10 a max. 15 minut)
Ødiskuse (5 minut)
Øhodnocení dle kritérií v Moodlu
·před konáním ústní části zkoušky je třeba absolvovat min. 1 konzultaci se zkoušejícím
Last update: Duchková Barbora (14.04.2025)
Literature -
Books and e-books:
McCarthy, M., & O'Dell, F. (2008). Academic Vocabulary in Use. Oxford University Press.
Paterson, K., & Wedge, R. (2013). Oxford Grammar for EAP. Oxford University Press.
Prezentační dovednosti. (2014). Kapitola 6 – Prezentační dovednosti. ISBN 978-80-244-4329-4. Elektronicky dostupné na https://publi.cz/books/114/06.html
Seal, B. (1997). Academic Encounters. Cambridge University Press.
Sturgeon, B. (1992). CHECK - UP. Edizioni Minerva Medica.
Štěpánek, L., Haaffa, J., a kol. (2011). Academic English. Grada Publishing.
Zanders, E., & MacLeod, L. (2010). Presentation Skills for Scientists: A Practical Guide. Cambridge University Press.
Journal articles:
Turbek, S. P., Chock, T. M., Donahue, K., Havrilla, C. A., Oliverio, A. M., Polutchko, S. K., Shoemaker, L. G., & Vimercati, L. (n.d.). Scientific Writing Made Easy: A Step-by-Step Guide to Undergraduate Writing in the Biological Sciences. Bulletin of the Ecological Society of America. https://doi.org/10.1002/bes2.1258 (PMCID: PMC3238329)
McCarthy, M., & O'Dell, F. (2008). Academic Vocabulary in Use. Oxford University Press.
Paterson, K., & Wedge, R. (2013). Oxford Grammar for EAP. Oxford University Press.
Prezentační dovednosti. (2014). Kapitola 6 – Prezentační dovednosti. ISBN 978-80-244-4329-4. Elektronicky dostupné na https://publi.cz/books/114/06.html
Seal, B. (1997). Academic Encounters. Cambridge University Press.
Sturgeon, B. (1992). CHECK - UP. Edizioni Minerva Medica.
Štěpánek, L., Haaffa, J., a kol. (2011). Academic English. Grada Publishing.
Zanders, E., & MacLeod, L. (2010). Presentation Skills for Scientists: A Practical Guide. Cambridge University Press.
Journal articles:
Turbek, S. P., Chock, T. M., Donahue, K., Havrilla, C. A., Oliverio, A. M., Polutchko, S. K., Shoemaker, L. G., & Vimercati, L. (n.d.). Scientific Writing Made Easy: A Step-by-Step Guide to Undergraduate Writing in the Biological Sciences. Bulletin of the Ecological Society of America. https://doi.org/10.1002/bes2.1258 (PMCID: PMC3238329)
Each lesson (90 min.) is designed as a separate unit, which includes the following elements: 1. Presentation skills 2. Basic forms of written expression (abstract, professional article, etc.) 3. Academic English 4. Difficult phenomena for users of English as a foreign language 5. Analysis and reproduction of text from various medical fields
Last update: Duchková Barbora (14.04.2025)
Každá hodina (90 min.) je koncipovaná jako samostatná jednotka, která obsahuje následující prvky:
1. Prezentační dovednosti 2. Základní formy písemného projevu (abstrakt, odborný článek, atd.) 3. Akademická angličtina 4. Jevy obtížné pro uživatele angličtiny jako cizího jazyka 5. Analýza a reprodukce textu z různých lékařských oborů
Last update: Duchková Barbora (14.04.2025)
Learning resources -
Lecturer and examiner – Katja Kulhánková (Katja.Kulhankova@lfp.cuni.cz)
Recommended (optional) consultations – dates regularly updated in Moodle