Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Seznamuje studenty s nejčastěji používanými vyšetřovacími a
terapeutickými přístupy u vybraných onemocnění v ergoterapii u dětí. Důraz je kladen na využití prvků Bobath
konceptu, Senzorické integrace a orofaciální stimulace v nápravě motorických, senzorických a kognitivních funkcí u
dětí a dospívajících. Student získá znalosti o specifickém přístupu k pacientům dětského věku a využití hry jako
terapeutického prostředku v ergoterapii.
Last update: Kolářová Jana (26.01.2022)
Literature - Czech
Povinná:
O'BRIEN, Jane Clifford, Kuhaneck, Heather. Case-Smith's Occupational Therapy for Children and Adolescents. : Elsevier Mosby, 2019, 904 s. ISBN 978-0323512631.
Dolínková, Iva. Rádci pro rodiče a vychovatele. Praha: Portál, 2012, 123 s. ISBN 978-80-7367-379-6.
Muntau, Ania. Pediatrie. Praha: Grada, 2014, 588 s. ISBN 978-80-247-4588-6.
Švestková, Olga, Angerová, Yvona, Druga, Rastislav, Pfeiffer, Jan, Votava, Jiří. Rehabilitace motoriky člověka : fyziologie a léčebné postupy. Praha: Grada Publishing, 2017, 319 s. ISBN 978-80-271-0084-2.
Krivošíková, Mária. Úvod do ergoterapie. Praha: Grada, 2011, 364 s. ISBN 978-80-247-2699-1.
Langmeier, Josef, Krejčířová, Dana. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006, 368 s. ISBN 978-80-247-1284-0.
Lebl, Jan, Janda, Jan, Pohunek, Petr, Starý, Jan. Klinická pediatrie. Praha: Galén, 2014, 698 s. ISBN 978-80-246-2697-0.
Doporučená:
Gangale, Debra C.. Rehabilitace orofaciální oblasti. Praha: Grada, 2004, 229 s. ISBN 80-247-0534-6.
Kirby, Amanda. Nešikovné dítě : dyspraxie a další poruchy motoriky : diagnostika, pomoc, podpora, cesta k nezávislosti. Praha: Portál, 2000, 206 s. ISBN 80-7178-424-9.
Kolář, Pavel. Rehabilitace v klinické praxi. Praha: Galén, 2020, 713 s. ISBN 978-80-7492-500-9.
Castillo-Morales, Rodolfo. Orofaciální regulační terapie : metoda reflexní terapie pro oblast úst a obličeje. Praha: Portál, 2006, 183 s. ISBN 80-7367-105-0.
Newman, Sarah. Hry a činnosti pro vývoj dítěte s postižením : rozvoj kognitivních, pohybových, smyslových, emočních a sociálních dovedností. Praha: Portál, 2004, 167 s. ISBN 80-7178-872-4.
Parham, L. Diane Fazio, Linda S. (eds.). Play in occupational therapy for children. St. Louis: Mosby/Elsevier, 2008, 461 s. ISBN 978-0323-02954-4.
Pavlů, Dagmar. Speciální fyzioterapeutické koncepty a metody. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 2003, 239 s. ISBN 80-7204-312-9.
- povinná prezence na výuce (nutnou absenci komunikujte s vyučujícím pro daný blok)
Požadavky ke zkoušce:
Student po získání zápočtu může přistoupit ke složení zkoušky. Termíny zkoušky budou vypsány v SISu.
Zkouška proběhne formou písemného testu vycházejícího z témat probraných v celém tomto předmětu s důrazem na ergoterapeutickou část.
Hodnocení zkouškového testu:
A - 100 % - 87 % bodů
B - 86 % - 74 % bodů
C - 73 % - 60 % bodů
D - méně než 60 % bodů
Last update: Rotbartová Eliška, Mgr. (20.09.2024)
Syllabus - Czech
Periodizace psychologického vývoje.
Motorický vývoj dítěte. Fyziologický vývoj úchopu u dětí.
Úvod do vyšetření a hodnocení ergoterapeuta v pediatrii. Vyšetření reflexů.
Grafomotorika. Nácvik psaní. Pomůcky.
Základy orofaciální stimulace.
Terapeutický přístup: Sensorická integrace - J. Ayres. Poruchy senzorické integrace: dyspraxie, vestibulární poruchy, poruchy taktilního zpracování.
Terapeutický přístup: Bobath concept - základy handlingu. Základní prvky Bobath konceptu u dětí při nácviku ADL.
Neurologická onemocnění v praxi ergoterapeuta u dětí: Dětská mozková obrna. Spina bifida. Muskulární dystrofie. Kompenzační pomůcky.
Neurologická onemocnění - kazuistiky (DMO, Spina bifida, MD).
Využití hry v ergoterapii u dětí.
Role ergoterapeuta v komunitní péči u dětí a dospívajících.
Last update: Kolářová Jana (26.01.2022)
Education plan -
Schedule semestral
Educational week
Date
From - To
Education type
Theme
Teacher
Files
Note
Hodnocení
1
30.09.2024
14:00 - 16:30
seminar
Psychosociální vývoj (1. část)
PaedDr. PhDr. et PhDr. Pavel Harsa, MBA, Ph.D., Ph.D.
průměr: 3, hodnoceno: 5x
01.10.2024
14:00 - 16:30
seminar
Psychosociální vývoj (2. část)
PaedDr. PhDr. et PhDr. Pavel Harsa, MBA, Ph.D., Ph.D.
průměr: 3, hodnoceno: 4x
02.10.2024
14:00 - 16:30
seminar
Psychosociální vývoj (3. část)
PaedDr. PhDr. et PhDr. Pavel Harsa, MBA, Ph.D., Ph.D.
průměr: 3, hodnoceno: 4x
2
07.10.2024
08:00 - 11:45
practical classes
Úvod do předmětu Ergoterapie v pediatrii (role ergoterapeuta ve vybraných dg. skupinách). Vývoj dítěte z pohledu ergoterapeuta od narození do školního věku. Fyziologický vývoj úchopu u dětí. Manipulace s předmětem v jedné ruce.
Mgr. Olga Marková
průměr: 4, hodnoceno: 4x
08.10.2024
08:00 - 11:45
practical classes
Vyšetření ergoterapeuta v pediatrii. Vyšetření reflexů. Základy manipulace s dítětem. Nácvik jemné motoriky. Pomůcky pro nácvik jemné motoriky.
Mgr. Olga Marková
průměr: 4, hodnoceno: 4x
08.10.2024
12:30 - 13:30
practical classes
Grafomotorika. Úchop tužky. Nácvik psaní (zásady hygieny psaní). Pomůcky k nácviku psaní.
Mgr. Olga Marková
průměr: 4, hodnoceno: 4x
09.10.2024
13:00 - 16:45
practical classes
Využití hry v pediatrii. Role ergoterapeuta v komunitní péči u dětí a dospívajících. Kazuistiky: ADHD, PAS, dysfázie, problémové chování.
Mgr. Olga Marková
průměr: 4, hodnoceno: 4x
10.10.2024
13:00 - 15:30
lecture+practicals
Úvod do terapeutického přístupu: Sensorická integrace – J. Ayres. Poruchy senzorické integrace: dyspraxie, vestibulární poruchy, poruchy taktilního zpracování.
Mgr. Petra Dvořáková (ergoterapeutka)
průměr: 4, hodnoceno: 2x
3
15.10.2024
08:00 - 09:00
lecture+practicals
Základy orofaciální stimulace u dětí.
PhDr. Ing. Jana Horynová, Ph.D.
průměr: 4, hodnoceno: 2x
15.10.2024
13:00 - 16:00
lecture+practicals
Neurologická onemocnění v praxi ergoterapeuta u dětí: Dětská mozková obrna. Spina bifida. Muskulární dystrofie.
Bc. Vendula Bohdanová (ergoterapeutka)
průměr: 4, hodnoceno: 2x
Rozpis semestrální
Výukový týden
Datum
Od - Do
Typ výuky
Téma
Učitel
Soubory
Poznámka
Hodnocení
1
30.09.2024
14:00 - 16:30
seminář
Psychosociální vývoj (1. část)
PaedDr. PhDr. et PhDr. Pavel Harsa, MBA, Ph.D., Ph.D.
průměr: 3, hodnoceno: 5x
01.10.2024
14:00 - 16:30
seminář
Psychosociální vývoj (2. část)
PaedDr. PhDr. et PhDr. Pavel Harsa, MBA, Ph.D., Ph.D.
průměr: 3, hodnoceno: 4x
02.10.2024
14:00 - 16:30
seminář
Psychosociální vývoj (3. část)
PaedDr. PhDr. et PhDr. Pavel Harsa, MBA, Ph.D., Ph.D.
průměr: 3, hodnoceno: 4x
2
07.10.2024
08:00 - 11:45
praktická cvičení
Úvod do předmětu Ergoterapie v pediatrii (role ergoterapeuta ve vybraných dg. skupinách). Vývoj dítěte z pohledu ergoterapeuta od narození do školního věku. Fyziologický vývoj úchopu u dětí. Manipulace s předmětem v jedné ruce.
Mgr. Olga Marková
průměr: 4, hodnoceno: 4x
08.10.2024
08:00 - 11:45
praktická cvičení
Vyšetření ergoterapeuta v pediatrii. Vyšetření reflexů. Základy manipulace s dítětem. Nácvik jemné motoriky. Pomůcky pro nácvik jemné motoriky.
Mgr. Olga Marková
průměr: 4, hodnoceno: 4x
08.10.2024
12:30 - 13:30
praktická cvičení
Grafomotorika. Úchop tužky. Nácvik psaní (zásady hygieny psaní). Pomůcky k nácviku psaní.
Mgr. Olga Marková
průměr: 4, hodnoceno: 4x
09.10.2024
13:00 - 16:45
praktická cvičení
Využití hry v pediatrii. Role ergoterapeuta v komunitní péči u dětí a dospívajících. Kazuistiky: ADHD, PAS, dysfázie, problémové chování.
Mgr. Olga Marková
průměr: 4, hodnoceno: 4x
10.10.2024
13:00 - 15:30
přednáška+cvičení
Úvod do terapeutického přístupu: Sensorická integrace – J. Ayres. Poruchy senzorické integrace: dyspraxie, vestibulární poruchy, poruchy taktilního zpracování.
Mgr. Petra Dvořáková (ergoterapeutka)
průměr: 4, hodnoceno: 2x
3
15.10.2024
08:00 - 09:00
přednáška+cvičení
Základy orofaciální stimulace u dětí.
PhDr. Ing. Jana Horynová, Ph.D.
průměr: 4, hodnoceno: 2x
15.10.2024
13:00 - 16:00
přednáška+cvičení
Neurologická onemocnění v praxi ergoterapeuta u dětí: Dětská mozková obrna. Spina bifida. Muskulární dystrofie.