|
|
|
||
Předmět navazuje na preventivní předměty bc. studia. V posledních 15 letech došlo k rychlému rozvoji a aplikaci
primárně-preventivních přístupů užívání návykových látek (rizikového chování obecně). V současnosti je kladen
stále větší důraz na kvalitní, efektivní, funkční, zacílené a praxí ověřené způsoby práce s cílovou skupinou v
primární prevenci (též PP). Tyto poznatky mají/musí být ověřovány pomocí (aplikovaného) výzkumu. V rámci výuky
bude vytvořena modelová preventivní kampaň.
Last update: Kolářová Jana (18.02.2022)
|
|
||
Cílem předmětu je seznámit studenty s vlivem a rolí masmédií a marketingu na iniciaci užívání návykových látek v různých cílových skupinách. Last update: Kohútová Vladislava, Ing. (07.10.2021)
|
|
||
Znalosti: Student/ka má dobré znalosti o výzkumných metodách, jejich aplikačních možnostech a limitech, o výchozím teoretickém rámci na úrovni soudobých poznatků v této oblasti. Znalost zahrnuje též přehled v soubobých kritických otázkách metodologie v moderní adiktologii a interdisciplinárním a transdiciplinárním výzkumu. Zná a rozumí možnostem kombinace různých metodologií a v jejich rámci pak metodám výběru souboru, metodám tvorby dat, metodám zpracování, analýzy a interpretace dat. Dovednosti: Umí kriticky hodnotit výzkumné studie. Umí samostatně aplikovat etické zásady na reálný výzkumný postup a identifikovat jeho silné a slabé stránky. Je přitom schopen/schopna propojovat poznatky různých oborů a výsledky práce správně interpretovat a zhodnotit. Kompetence: Studenti jsou schopni na své úrovni samostatně navrhnout a provést oponenturu výzkumné studie a publikovaných výsledků. Jsou schopni svoje kritické připomínky argumentačně podepřít a obhájit. Jsou schopni čerpat a pracovat se zahraniční literaturou a přenášet moderní poznatky mezi různými modely a aplikovat je do kontextu daného výzkumného problému při zachování eticky korektního postupu. Last update: Kohútová Vladislava, Ing. (07.10.2021)
|
|
||
Požadavky k zápočtu: Last update: Kohútová Vladislava, Ing. (07.10.2021)
|
|
||
Doporučená literatura:
Last update: Kohútová Vladislava, Ing. (07.10.2021)
|
|
||
1. Úvod do předmětu: Základní pojmy v primární prevenci užívání návykových látek (dále jen PP), resp. rizikového chování (zejm. dělení prevence specifické - nespecifické; všeobecné, selektivní, indikované s vysvětlením přesahů); vztah mezi rizikovými a protektivními faktory
2. Teoretické modely v PP: Představení a zarámování všech hlavních teoretických modelů v PP, resp. rizikového chování (KAB, komunitní, CSI, masmediální programy, peer/rodičovské programy, modely šíření informací, tělové modely aj.), jejich výhody, nevýhody, omezení, jak programy (ne)fungují?, příklady efektivních/neefektivních projektů v praxi.
3. Základní pojmy ve výzkumu, evaluaci a vědě v PP: Rozdíly mezi výzkumem, evaluací a vědou. Typy proměnných, reliabilita, validita, výzkumný plán, reprezentativita, pravděpodobnost ve výzkumech v PP. Metaanalýzy a metastudie v PP (seznámení s realizovanými zahraničními studiemi a jejich výsledky); příklady dobré a špatné praxe a vědy.
4. Výzkum v PP: V čem spočívá výzkum v PP, proč jej provádíme - , kdo jej provádí - realizátor, pro koho - zadavatelé, na kom - soubor, jak - výzkumný design, za co - finanční možnosti, kdy - časový plán a kde - rozsah studií? Příklady realizovaných výzkumných studií v ČR a zahraničí v oblasti PP.
5. Typy výzkumů v PP: Základní výzkumné designy v PP v rámci kvantitativního a kvalitativního přístupu. Zacházení s populací, souborem, výběrové metody. Nejčastější statistické a kvalitativní postupy. Etické otázky výzkumů v PP.
6. Evaluace v PP 1: Evaluace preventivních intervencí, programů a/nebo projektů. Co je evaluace, proč evaluovat, co evaluací zjišťujeme, co s výsledky evaluací. Co je třeba zajistit v jednotlivých fázích výzkumné práce v PP. Vypracování modelového výzkumného designu v oblasti PP.
7. Evaluace v PP 2: Druhy evaluací: Formativní a normativní; Evaluace plánování, procesu implementace, výsledku. Evaluace drogové prevence z pohledu realizátorů programu, evaluátorů, donátorů a koordinačních subjektů na národní úrovni (např. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR) a na mezinárodní úrovni (např. Evropská komise, EMCDDA aj.)
8. Práce s výstupy výzkumů v PP: Komunikace výsledků evaluací jednotlivým subjektům v PP - koordinátoři, donátoři a poskytovatelé primární prevence. Typy výstupů, v jaké formě předkládat výstupy, jak výstupy přizpůsobit cílové skupině, způsoby prezentace (včetně např. tiskových konferencí). Last update: Kolářová Jana (18.02.2022)
|
|
||
MS Teams: Prevence 20/21 B03057 Viz. přiložené soubory: "Unplugged": A school-based randomized control trial to prevent and reduce adolescent substance use in the Czech Republic Data Analysis in prevention systematic review of school-based prevention Sex specific trajectories in cigarette smoking behaviors among students participating in the Unplugged school-based randomized control trial for substance use prevention Methods for Synthesizing Findings on Moderation Effects Across Multiple Randomized Trials Formativní evaluace procesu implementace preventivního programu Unplugged školními metodiky prevence Last update: Kohútová Vladislava, Ing. (07.10.2021)
|