SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Burial Rites - Research Seminar - ARL100398
Title: Pohřební rituály - praktický seminář
Guaranteed by: Institute of Philosophy and Religious Studies (21-UFAR)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2024 to 2024
Semester: winter
Points: 0
E-Credits: 5
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/2, C [HT]
Capacity: unknown / unlimited (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: Mgr. Helena Dyndová, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Helena Dyndová, Ph.D.
Annotation - Czech
Kurz navazuje na seminář "Srovnávací fenomenologie pohřebních rituálů" (ARL100397) a má za cíl vyzkoušet si praktický výzkum v této oblasti. V první polovině semináře se budeme věnovat projektování takového výzkumu a se stavení badatelských týmů, v druhé části už se zaměříme na různé způsoby a možnosti, jak tento terén uchopit a religionisticky zpracovat.
Last update: Dyndová Helena, Mgr., Ph.D. (16.09.2024)
Course completion requirements - Czech

Aktivní účast na hodinách

  • max 3 absence za semestr
  • průbězné plnění úkolů. Úkoly budou z hodiny na hodinu i delšího, projektového rázu

Prezentace výzkumného projektu poslední hodinu

Last update: Dyndová Helena, Mgr., Ph.D. (16.09.2024)
Literature - Czech

Doporučená literatura k témutu pohřebních rituálů:

Silně doporučuji si přečíst text Radka Chlupa Pohřeb jako proces.

Dále je doporučená jakákoli další literatura z kurzu "Srovnávací fenomenologie pohřebních rituálů" (ARL100397).

Doporučená literatura k terénnímu výzkumu:

BAHNA, Vladimír. Nadprirodzené skúsenosti a naratívna myseľ / Sociálna nákazlivosť spomienok. Bratislava: Ústav etnológie a sociálnej antropológie SAV, 2019.

BARLEY, Nigel. Not a Hazardous Sport: Misadventures of an Anthropologist in Indonesia.

DEWALT, Kathleen M. a DEWALT, Billie R.. Participant observation: a guide for fieldworkers. Lanham: AltaMira Press, 2011.

GRIMES, Ronald, The Craft of Ritual Studies, Oxford: Oxford University Press, 2014.

KVALE, Steinar. InterViews: an introduction to qualitative research interviewing. Thousand Oaks: Sage Publications, 1996.

RABINOW, Paul, Terénního výzkumu v Maroku: vydání k třícátému výročí, s novou předmluvou autora, Praha: Malvern, 2020

SOUKUP, Martin. Terénní výzkum v sociální a kulturní antropologii. Praha: Karolinum, 2017.

VAN MAANEN, John. Tales of the field: on writing ethnography. Chicago: University of Chicago Press, 1988.

VOĽANSKÁ, Ľ. - WIESNER, A. (eds.). Nové prístupy v etnológii a sociálnej antropológii na Slovensku. Bratislava: Ústav etnológie a sociálnej antropológie SAV, 2019.

Last update: Chlup Radek, doc. Mgr., Ph.D. (30.09.2024)
Learning resources - Czech

1.  1.10. představení a organizace kurzu, podmínky zápočtu

úkoly do 6.10:

Jací aktéři vstupují do českých pohřbů krom pozůstalých? Brainstorm a rešerše povolání, lidí, organizací a podniků

2.  8.10. aktéři vstupující do pohřebního procesu - diskuze a formování týmů

úkoly do 13.10:

I. Přidat se k jednomu ze dvou týmů, případně si důkladně promyslet svůj tým a získat pro něj lidi. Příští hodinu se formování týmů uzavírá.

II. V týmu zkonkretizovat zadání svého výzkumu.

III. Kontaktovat gatekeepery, zda je výzkum možný.

3.  15.10. research design - diskuze

úkoly do 27.10:

I. Formulovat předběžné výzkumné otázky (a další podotázky)
II. Rešerše literatury: primární i sekundární prameny. Sekundárních pramenů vyhledejte alespoň 10 a zkuste se zaměřit na tři oblasti: ČR, "relevantní" zahraničí, vhodné teorie.
III. Komentář k rešerši (1-2 věty o čem pramen je, jak by se dal využít...)
IV. 1NS poznámek/shrnujícího textu z nejdůležitějších sekundárních pramenů - za každého člena týmu 1 článek.
V. Protokol a přepis rozhovoru s "expertem" na vaše výzkumné téma.

4.  22.10. výuka zrušena/děkanský sportovní den

 

5.  29.10. vyhodnocení prvních dat

úkoly do 3.11.:

Každý tým vypracuje projektovou dokumentaci, která bude obsahovat:
I. název projektu
II. základní informace (délka projektu, počet členů v týmu, hlavní výzkumná otázka + podotázky)
III. Popis projektu (1-2NS): struktura co, proč, jak
IV. Současný stav poznání (1-2NS): Co už se o tématu vybádalo + jaký bude váš přínos. Čerpejte z literatury, kterou jste si přečetli, formát citací: (Heelas, 2009, 65).
V. Metodologie (do 1NS): Jak budete získávat data?
VI. Cíle řešení projektu (do 1NS): Jaký bude výstup z projektu (zkuste být ambiciózní :-) )
VII. Harmonogram projektu: DŮLEŽITÉ!!! Co nejpodrobněji popište co bude každý člen vašeho týmu v těch třech týdnech, které se neuvidíme, dělat. Každý byste měl za tu dobu udělat 3 vstupy do terénu, buď formou zúčastněného pozorování nebo rozhovoru.
VIII. Literatura
IX. Příloha: Okruhy k rozhovorům (+ napište skupiny lidí, které budete oslovovat)

6.  5.11.  diskuze nad projektem, okruhy otázek, etika práce v terénu

úkol do 10.11.:

Opravit projektové žádosti na základě zpětné vazby na hodině. Nezapomeňte především precizně zformulovat základní výzkumnou otázku.

7.  12.11.  práce v terénu: rozhovory/zúčastněná pozorování

úkol do 17.11.:

Průběžné shrnutí postupu projektu. Každý člen týmu musí provést buď 1 rozhovor nebo 1 zúčastněné pozorování. Ke každému provedenému rozhovoru přiložte do přílohy protokol + přepis. Ke každému zúčastněnému pozorování přiložte do přílohy report. Pokud někdo z vašeho týmu nesplní své povinnosti, popíše krátce důvod a návrh, jak tuto situaci vyřeší.

8.  19.11. výuka zrušena/Týden humanitních věd

úkol do 24.11.:

Průběžné shrnutí postupu projektu. Každý člen týmu musí provést buď 1 rozhovor nebo 1 zúčastněné pozorování. Ke každému provedenému rozhovoru přiložte do přílohy protokol + přepis. Ke každému zúčastněnému pozorování přiložte do přílohy report. Pokud někdo z vašeho týmu nesplní své povinnosti, popíše krátce důvod a návrh, jak tuto situaci vyřeší.

9.  26.11. práce v terénu: rozhovory/zúčastněná pozorování

úkol do 1.12.:

Průběžné shrnutí postupu projektu. Každý člen týmu musí provést buď 1 rozhovor nebo 1 zúčastněné pozorování. Ke každému provedenému rozhovoru přiložte do přílohy protokol + přepis. Ke každému zúčastněnému pozorování přiložte do přílohy report. Pokud někdo z vašeho týmu nesplní své povinnosti, popíše krátce důvod a návrh, jak tuto situaci vyřeší.

10.  3.12. reflexe třítýdenního sběru materiálu


úkol do 10.12.:


Dokončujte sběr primárního materiálu, pokud jste zatím všechen setihli sebrat, začněte s analýzou sebraného materiálu.

11.    10.12. analýza materiálů a shrnutí stavu projektu, přednáška: jak prezentovat závěry

12.    17.12. hodina odpadá.

Závěrečná prezentace výsledku projektu prvního týmu (+ diskuze) bude realizována v lednu, až bude všechna práce na projektu hotova.

13.    7.1. hodina odpadá.

Závěrečná prezentace výsledku projektu druhého týmu (+ diskuze) bude realizována v lednu, až bude všechna práce na projektu hotova.

Last update: Dyndová Helena, Mgr., Ph.D. (15.12.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html