Socio-pedagogical theories II. - APD519028
|
|
|
||
Last update: Mgr. Veronika Klapálková, Ph.D. (06.02.2024)
ANOTACE PŘEDMĚTU: Cílem studijního předmětu je seznámit studenty s pojmy, principy a teoriemi, které jsou odborným východiskem sociálně pedagogické pomoci v práci s klienty. FORMA ATESTACE: písemný test OSNOVA: 1.Antiopresivní přístupy (filozofická, teoretická východiska, pojetí pomoci a metody). 2. Pedagogika osvobození (filozofická, teoretická východiska, pojetí pomoci a metody). 3. Narativní přístupy (filozofická, teoretická východiska, pojetí pomoci a metody). 4. Komunitní práce s klienty (teoretická východiska, principy a podmínky). 5. Streetwork a sociálně pedagogické metody práce s mládeží (Youth Work) 6. Penitenciární a postpenitenciární péče (reedukace, reintegrace a sociální rehabilitace). 7. Humanitární a charitativní činnost v Evropském a globálním kontextu. Fenomén chudoby a bezdomovectví. 8. Krizová intervence (teoretická východiska, metody a principy). 9. Sociálně pedagogická činnost se seniory. 10. Hospicová péče o klienty. 11. Sociálně pedagogická činnost s cizinci, uprchlíky a migranty. 12. Sociálně výchovná práce s rodinou. The aim is to acquaint students with selected concepts, principles and theories that are the professional basis of social pedagogical assistance.<br> Course syllabus: - behavioral approaches (philosophical, theoretical background, concept of help and methods)<br> - constructivist and systemic approaches (philosophical, theoretical background, concept of help and methods)<br> - narrative approaches (philosophical, theoretical background, concept of help and methods)<br> - anti-depressive approaches (philosophical, theoretical background, concept of help and methods) STUDIJNÍ LITERATURA: Literatura základní: - Drapela, V. J. (1997). Přehled teorií osobnosti. Praha: Portál.<br> - Hartl, P. (1997). Komunita občanská a komunita terapeutická. Praha: SLON.<br> - Jankovský, J. (2003). Etika pro pomáhající profese. 1. vydání. Nakladatelství TRITON. ISBN 80-7254-329-6 <br> - Kopřiva, K. (2000). Lidský vztah jako součást profese. Psychoterapeutické kapitoly pro sociální, pedagogické a zdravotnické profese. Praha: Portál. <br> - Kratochvíl, S. (2006). Základy psychoterapie. Praha: Portál. ISBN 80-7367-122-0.79<br> - Kraus, B., Poláčková, V. et. al. (2001). Člověk – prostředí – výchova. K otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido. <br> - MATOUŠEK, O. Metody a řízení sociální práce. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-548-2. - Matoušek, O. a kol. (2001). Základy sociální práce. Praha: Portál. <br> - Potměšilo, P. (2013). <br> - Schmidbauer, W. (2000). Psychická úskalí pomáhajících profesí. Praha: Portál. <br> - Sociální pedagogika v teorii a v praxi. Olomouc: Univerzita v Olomouci. ISBN: 978-80-244-3831-3 <br> - Úlehla, I. (2005). Umění pomáhat. Vyd. 3., V Sociologickém nakl. 2. Praha: Sociologické nakladatelství. ISBN 80-86429-36-9. - VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha : portál, 1999. Literatura doporučená: - Bateson, G. (1979). Mind and Nature: A Necessary Unity (Advances in Systems Theory, Complexity, and the Human Sciences). Hampton Press. ISBN 1-57273-434-5. <br> - Dunovský, J. (1995). Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Praha: Grada. <br> - Eriksson, L., Winman, T. (2010). Learning to Fly: Social Pedagogy in a Contemporary Society. Gothenburg: Bokforlaget Daidalos. See more at: http://www.thempra.org.uk/literature.htm#sthash.xaCDy0XT.dpuf <br> - Freire, P. (1970). Pedagogy of the Oppressed. New York, Continuum. <br> - Gojová, A. (2006). Teorie a modely komunitní práce. 1. Vyd. Ostrava: Ostravská univerzita, Zdravotně sociální fakulta. <br> - Jedlička, R.; Klíma, P.; Koťa, J.; Němec, J.; Pilař, J. (2004). Děti a mládež v obtížných životních situacích. Nové pohledy na poblematiku životních krizí, deviací a úlohu pomáhajících profesí. Praha: Themis. <br> - Kraus, B. (1998). Sociální aspekty výchovy. Hradec Králové: Gaudeamus. <br> Ludewig, K. (2011). Základy systemické terapie. Vyd. 1. Praha: Grada, ed. Psyché. ISBN 978- 80-247-3521-4. <br> - Potměšilo, P. (2013). Sociální pedagogika v teorii a v praxi. Olomouc: Univerzita v Olomouci. ISBN: 978-80-244-3831-3 <br> - Prochaska, J. O., Norcross, J. C. (1999). Psychoterapeutické systémy. Praha: Grada. ISBN 80-7169-766-4. <br> - Quisová, S. (2009). Sociální komunikace v pomáhajících profesích. 1.vyd. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik v Opavě, Ústav pedagogických a psychologických věd. ISBN 978-80-7248-551-2. <br> - Satir, V. (2007). Společná terapie rodiny. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-303-1. <br> - Sychrová, A. (ed.) (2014). Ústavní péče v resocializačním kontextu. Pardubice: Univerzita Pardubice. ISBN 978-80-7395-756-8, ISBN CD ROOM 978-80-7395-757 |