Theory of Man II. - APD519016
|
|
|
||
Last update: doc. PhDr. Jaroslav Koťa (02.02.2021)
APD519016 https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3ad91c9c0d44244d289c1ca2233c2628bc%40thread.tacv2/Teorie%2520%25C4%258Dlov%25C4%259Bka%2520II?groupId=cfdaf8c1-030f-468f-b67b-cf2f63282764&tenantId=71cbe59b-f59f-49d8-bed9-6de6b6468917 Letní semestr navazující na Teorie člověka I. podává přehled o základních teoriích pojetí<br> člověka a lidské osobnosti ve filosofii a vědách o člověku v období novověku a moderny<br> (s důrazem na 20. století). S tím souvisejí otázky vztahu člověka k sobě samému, k druhým<br> a ke společnosti, člověka a světa, člověka a světového názoru, člověka a dějin, člověka ve<br> vztahu k umění, k poznání a jednání, člověka ve vztahu k bytí, filosofii, teologii a vědě.<br> Pozornost je věnována založení filosofické antropologie. Vzhledem k orientaci<br> přednášejícího je předmět završen úvodem do fenomenologického pojetí člověka. Zvláštní<br> pozornost je věnována tematizaci přirozeného světa, teorii hry a hermeneutické<br> problematice The summer semester following the Theory of Man I. gives an overview of the basic theories of conception of man and human personality in philosophy and human sciences in the period of modern times and modernism (with an emphasis on the 20th century). Related to this are questions of the relationship of man to himself, to others and to society, man and the world, man and world opinion, man and history, man in relation to art, to knowledge and action, man in relation to being, philosophy, theology and science. Attention is paid to the foundation of philosophical anthropology. Given the orientation of the lecturer, the course is completed with an introduction to the phenomenological concept of man. Special attention is paid to the themes of the natural world, game theory and hermeneutic issues. Studijní literatura<br> Doporučené přehledové publikace:<br> Buber, M. (1997) Problém člověka. Praha: Kalich.<br> Cassirer, Ernst (1977). Esej o člověku. Bratislava: Pravda.<br> Cassirer, Ernst (1996) Filosofie symbolických forem I.: Jazyk. Praha: Oikoymenh.<br> Cassirer, Ernst (1996) Filosofie symbolických forem II.: Mytické myšlení. Praha:<br> Oikoymenh.<br> Coreth, E. (1994) Co je člověk? Základy filozofické antropologie. Praha: Zvon.<br> Člověk v moderních vědách. (1992) Praha: FÚ ČSAV.<br> Fink, E. (1992) Oáza štěstí. Praha: Mladá fronta.<br> Fink, E. (1993) Hra jako symbol světa. Praha: Český spisovatel.<br> Gadamer, Hans-Georg (1999) Člověk a řeč. Praha: Oikoymenh.<br> Gadamer, Hans-Georg (2010), Pravda a metoda I. Nárys filosofické hermeneutiky. Praha:<br> Triáda.<br> 24<br> Gadamer, Hans-Georg (2011), Pravda a metoda II. Praha: Triáda.<br> Gehlen, Arnold (1972). Duch ve světě techniky. Praha: Svoboda.<br> Heidegger, M. (2008) Bytí a čas. Praha: Oikoymenh.<br> Janke, W. (1995) Filosofie existence. Praha: Mladá fronta.<br> Letz, J. (1994) Filozofická antropológia: Príspevik ku kreačno-evolučnému porozumeniu<br> človeka. Bratislava: Edicía Filozofickej sekcie ÚSKI a SKA.<br> Koťa, J. (2006) Svět a horizont našeho života. In: Poněšický, J. Člověk a jeho postavení<br> ve světě. Filosofické otázky – psychologické odpovědi. Praha: Triton,<br> Koťa, J. (2009) Na cestě od Huizingova pojetí homo ludens k Finkově fenomenologii hry<br> (tři klasické ludologické analýzy a jejich pojetí významu hrových aktivit). In Koťa, J.<br> (Edit) Dobro, zlo a řeč v psychoterapii. Praha: Triton.<br> Michálek, Jiří. (1996). Topologie výchovy. Místo výchovy v životě člověka. Praha:<br> Oikoymenh.<br> Mlynář, Jakub; Paulíček, Miroslav; Šubrt, Jiří. (2017) Člověk v perspektivě společenských<br> věd. Praha: Karolinum.<br> Pelcová, N. (2001) Vzorce lidství: Filosofie o člověku a výchově. Praha: ISV.<br> Pešková, J.; Schücková, L. (1992) Já člověk... Jak dělat vědu o člověku dnes a zítra.<br> Praha: SPN.<br> Seilerová, B. (1995) Človek ve filozofickej antropológii. Bratislava: Iris.<br> Scheler, M. (1968) Místo člověka v kosmu. Praha: Academia.<br> Singule, F. (1966) Pedagogické směry XX. století v kapitalistických zemích. Praha: SPN.<br> Singule, F. (1992) Současné pedagogické směry a jejich psychologické souvislosti. Praha:<br> SPN.<br> Sokol, J. (2002) Filosofická antropologie. Praha: Portál.<br> Stark, S. (2000) Problematika člověka v současné filosofii. Plzeň: ZČU v Plzni.<br> Na webových stránkách katedry studující má k dispozici seznam cca 200 titulů na výběr.<br> |