Last update: Mgr. MgA. Tereza Czesany Dvořáková, Ph.D. (30.09.2023)
Období druhé poloviny 80. let a první poloviny let 90. patří k nejturbulentnějším a nejméně stabilním obdobím celého vývoje českého filmu a audiovizuálního průmyslu. Již na počátku sledovaného období můžeme pozorovat rostoucí diverzitu témat a žánrů filmové tvorby, ale třeba i tvůrčích týmů. Nejpozději v roce 1987 vstupují do kin a na obrazovku Československé televize přestavbové látky již nepřehlédnutelně. V průběhu druhé poloviny 80. let dochází k výraznému rozvoji na pomezí stojící kultury tzv. šedé zóny i zcela paralelních kulturních proudů nalézajících cestu mimo establishmentem prosazovaný mainstream.
Listopad 1989 je z tohoto pohledu šťastným vyústěním celého procesu, který ale zároveň vede k rychlému omezení mnoha možností a k uzavření podstatné etapy dějin české audiovize. Zhroutil se státní filmový monopol a výroba filmů se přesunula do rukou většinou malých, nezkušených a špatně kapitálově zajištěných soukromých společností. Filmaři hledali a ne vždy nacházeli nové tvůrčí cesty, jimiž se mohli a zároveň chtěli ubírat. První polovina 90. let probíhá v novém, rychlejším tempu a ne vždy zcela přehledných konturách. Filmaři jsou vystaveni novým výzvám a novým typům etických dilemat. Učí se novému typu vyjednávání se státním aparátem.
Zaměřme se nicméně společně i na úhly pohledu na toto období, které bývají zatím opomíjeny: třeba úhel pohledu dějin dlouhého trvání a reálných návazností/postupných změn před a po roce 1989 nebo otázku vlivu postmoderny a dalších výrazných mezinárodních a celospolečenských impulsů na českou audiovizi, apod.
Přednáškový cyklus volně navazuje na loňský úspěšný předmět "Před perestrojkou: Český film 1975-1985". Jeho absolvování ale rozhodně není podmínkou
Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. MgA. Tereza Czesany Dvořáková, Ph.D. (30.09.2023)
Znalost probírané látky, filmů a literatury bude prověřena v krátkém úvodním písemném testu a následném rozhovoru na zadané téma.
Literature - Czech
Last update: Mgr. MgA. Tereza Czesany Dvořáková, Ph.D. (30.09.2023)
Petr Bilík: Financování filmu jako aspekt kulturní politiky. Praha: NLN 2021 (vybrané kapitoly).
Petr Kopal (ed.): Film a dějiny 5 - Perestrojky/ přestavba. Praha: Casablanca – ÚSTR 2016 (vybrané studie)
Petr Kopal – Luboš Ptáček (eds): Film a dějiny 6. - Postkomunismus: Proměny českého historického filmu po roce 1989. Praha: Casablanca – ÚSTR 2017 (vybrané studie).
Cinepur 85 (leden 2013): téma Transformace kinematografií regionu střední Evropy po roce 1989.
Čulík, Jan: Jací jsme. Česká společnost v hraném filmu devadesátých a nultých let. Brno: Host 2007.
Halada, Andrej: Český film devadesátých let. Praha: NLN 1997.
Stankovič, Andrej: Co dělat, když Kolja vítězí? Praha: Triáda 2008.
Filmová ročenka. Praha: NFA 1992-1995.
Zpráva o české kinematografii. Praha: OHSP/OMA MK ČR 1994, 1995.
Kateřina Lachmanová: Dětský svět a současnost (Český dětský film 70. a 80. let). Diplomová práce, KFS FF UK 2006.
Lukáš Skupa: Pavučina. Jak se dělá normalizační sociálně-kritický film. Cinepur 2008, č. 60.
Petr Bednařík, Milan Kruml, Daniel Růžička a Martin Štoll: 70 let stále spolu. Praha: ČT 2023.
Veronika Pehe. „Privatization comedies as media of memory of the Czech(oslovak) economic transformation“, in Veronika Pehe – Joanna Wawrzyniak (eds.): Remembering the Neoliberal Turn: Economic Change and Collective Memory in Eastern Europe after 1989. Londýn: Routledge 2023, s. 201–216.
Veronika Pehe: „Commodifying postsocialist cinema: filmmakers and the privatization of the Polish and Czech film industry after 1989“. In: Journal of Contemporary Central and Eastern Europe, vol. 30, 1 (2022), 11-26. DOI: 10.1080/25739638.2022.2044617.
Veronika Pehe: „The Entrepreneur in ‘Transformation Cinema’: Representing the Economic Changes of the 1990s in Poland, Czech Republic and Slovakia“. In: East European Politics & Societies and Cultures, vol. 36, 2 (2022): 446-464. DOI: 10.1177/0888325420980155.
Paulina Brenová: Zelinář a jeho televize. Praha: Academia 2013.
Ksenya Gurshtein – Sonja Simonyi (eds): Experimental cinemas in state-socialist Eastern Europe. Amsterdam: AUP 2022.
Audiovizuální prameny:
Těžká léta československého filmu 1969-89. (Česká televize 2013).
Sametová FAMU (r. Lea Petříková – Jan Rousek, 2019).
Rozmarná léta českého filmu. (Česká televize 2011).
Neviditelná ruka trhu: privatizace Barrandova (r. M. Kohout, FAMU 2012).
Buchar, Robert: Sametová kocovina (dvd nebo kniha). Brno: Host 2001.
Dobové zdroje:
Jiří Purš: Obrysy vývoje československé znárodněné kinematografie. Praha: ČSFÚ 1985.
Dobová periodika a ročenky (mj. Filmová kronika, Scéna, Záběr, Film a doba, Kino aj.).
Výběrově životopisné publikace aj.
Doplňující historická a obecně kulturní literatura:
Adéla Gjuričová – Michal Kopeček (eds): Kapitoly z dějin české demokracie po roce 1989. Praha – Litomyšl: Paseka 2007.
Michal Pullman: Konec experimentu: přestavba a pád komunismu v Československu. Praha: Scriptorium 2011.
Oldřich Tůma – Tomáš Vilímek – Lenka Kalinová – Květa Jechová – Milan Otáhal: Česká společnost v 70. a 80. letech. Sociální a ekonomické aspekty. Praha: USD AV ČR 2012.
Milan Otáhal: Opoziční proudy v české společnosti, 1969-1689. Praha: ÚSD AV ČR 2012.
Alternativní kultura - Příběh české společnosti 1945–1989. Praha: LNL 2001.
Vladimir 518 a kol.: Kmeny 0. Městské subkultury a nezávislé společenské proudy před rokem 1989. Praha: Bigg Boss & Yinachi 2013.
Přemysl Houda: Intelektuální protest nebo masová zábava? Praha: Academia 2014.