Informační a mediální vzdělávání leží v Česku do velké míry na bedrech neziskových vzdělávacích organizací a knihoven. Jakožto budoucím absolventům ÚISK může přistát realizace vzdělávacích aktivit rozvíjejících informační a mediální gramotnost (IMG) na bedrech i vám.
Tento předmět vás na tuto výzvu pomůže připravit formou praktických ukázek dostupných aktivit, metodik a aplikací, které můžete k rozvoji IMG využít v roli lektora zejména pro mládež. Tuto roli si také sami vyzkoušíte při atestaci formou přípravy a vedení minilekce pro vaše kolegy.
Předmět volně navazuje na Informační a mediální gramotnost II vyučovanou v LS 2022/2023. Studujícím, kteří tento předmět neabsolvovali, bude zaslána četba - výzkumy a články ohledně stavu IMG a informačního a mediálního vzdělávání v ČR (cca 50 stran). Prosím, tyto materiály si nastudujte před druhým setkáním, ať jste v obraze.
Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Tomáš Titěra (07.02.2024)
Vzdělávací cíle předmětu:
Studující se orientují v tématech informační a mediální gramotnosti natolik, že je při lektorování dokáží efektivně předávat účastníkům vzdělávání (mládeži).
Studující ovládají základní lektorské dovednosti v oblasti verbálního a nonverbálního projevu, vedení skupinových aktivit a řízených diskuzí a vedení lekcí modelem Evokace - Uvědomění - Reflexe.
Studující reflektují rozvoj lektorských dovednosti v oblasti IMG u sebe i ostatních účastníků kurzu.
Dosažení těchto cílů bude vyhodnocováno prostřednictvím následujících výstupů, jejichž splnění je zároveň podmínkou udělení atestace:
Aktivní účast na setkáních - zapojování do diskuzí, aktivit připravených ostatními studujícími. Je povolena jedna absence. Vyhodnocuje vyučující.
Domácí příprava - plnění aktivit vedoucích k reflexi vlastních zkušeností, znalostí a dovedností v oblasti IMG (vyhodnocuje vyučující, zadáváno přes Moodle).
Vlastní lektorský vstup - příprava minilekce na dané téma samostatně nebo ve dvojici (dle počtu zapsaných studujících). Témata si rozdělíme na prvním setkání. Studující vždy před minilekcí předloží písemnou přípravu, jejíž kvalitu vyhodnocuje vyučující. Po proběhlé minilekci lektoři obdrží zpětnou vazbu od vyučujícího i spolustudujících.
Reflexe rozvoje vlastních lektorských dovedností - na začátku kurzu si každý sám za sebe zmapujeme úroveň našich lektorských dovedností. Průběžně si každý bude vyhodnocovat vlastní posun. Na konci kurzu každý zpracuje písemnou reflexi rozvoje vlastních dovedností, kterou doloží na konkrétních příkladech. Formou sebereflexe tak vyhodnotí přínos předmětu pro vlastní praxi. Vyhodnocuje vyučující.
Způsob evidence plnění těchto výstupů a podmínky splnění předmětu budou upřesněny na prvním setkání.
Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Tomáš Titěra (07.02.2024)
Program kurzu
Setkání 1
23. února
Úvodní informace
Seznámení s kurzem, způsob výuky, formát setkání
Podmínky k získání atestace, představení formátu minilekcí
Jaké dovednosti má ovládat lektor informačního a mediálního vzdělávání?
Mapování vstupní úrovně lektorských dovedností (sebereflexe a reflexe ve skupině)
Setkání 2
8. března
Zpravodajství
Přehled aktuálních témat v oblasti zpravodajství - reflexe domácí přípravy, vstup od vyučujícího
Minilekce studujících: jak vznikají zprávy, zpravodajské hodnoty
Setkání 3
22. března
Dezinformace
Přehled aktuálních témat v oblasti dezinformací - reflexe domácí přípravy, vstup od vyučujícího
Minilekce studujících: factchecking, vyhodnocování kvality informačních zdrojů
Setkání 4
5. dubna
Sociální sítě
Přehled aktuálních témat v oblasti sociálních sítí - reflexe domácí přípravy, vstup od vyučujícího
Minilekce studujících: síla algoritmů, sběr dat
Setkání 5
19. dubna
Kyberbezpečí
Přehled aktuálních témat v oblasti kyberbezpečí - reflexe domácí přípravy, vstup od vyučujícího
Minilekce studujících: prevence kyberobtěžování, uživatelské dovednosti v oblasti kyberbezpecnosti
Setkání 6
3. května
Umělá inteligence
Přehled aktuálních témat v oblasti AI - reflexe domácí přípravy, vstup od vyučujícího
Minilekce studujících: využití AI nástrojů ve vzdělávání, pochopení silných stránek a limitací AI
Reflexe rozvoje vlastních lektorských dovedností
Další aktivity:
Domácí příprava - reflexe vlastních zkušeností, znalostí a dovedností v oblasti informační a mediální gramotnosti
Reflexe a zpětná vazba k minilekcím spolustudujících
Reflexe vlastního rozvoje lektorských dovedností v oblasti IMG
V případě vyššího počtu zapsaných studujících může nastat situace, že nestihneme všechny minilekce během naplánovaných setkání. Pokud toto nastane, dohodneme se na termínu setkání během zkouškové ho období, kde proběhnou zbylé minilekce.
Kdo předmět vyučuje?
Jsem absolventem Studií nových médií. Zabývám se rozvojem informační a mediální gramotnosti napříč generacemi. Učím informatiku a mediální výchovou na druhém stupni na Základní škole Kunratice, lektoruji kurzy mediálního vzdělávání pro učitele a knihovníky pro vzdělávací projekt Jeden svět na školách. Pro organizaci Transitions vytvářím vzdělávací materiály a lektoruji workshopy pro podporu mediální obezřetnosti seniorů a starších dospělých. Spolupracuji také s organizací AI dětem, kde vymýšlím, jak rozvíjet mediální gramotnost pomocí nástrojů umělé inteligence. Zkušenosti z těchto aktivit rád sdílím a předávám na předmětech týkajících se informační a mediální gramotnosti na ÚISK.