The course is focused on introducing students to current practical perspectives on the functioning of organizations operating in the sport environment. Students will be exposed to lectures and seminars in the course from a variety of applied sport management perspectives. Students will be presented with the principles and fundamentals of applying management, marketing and economics to sport through seminars. Using management methods, students will work in project teams to solve work tasks in the field of sport.
Last update: Ing. Mgr. Daniel Opelík (28.01.2024)
Předmět je zaměřen na seznámení studentů s aktuálními praktickými pohledy na fungování organizací působících ve sportovním prostředí. Studenti budou v rámci předmětu vystaveni přednáškám a seminářům z různých aplikačních pohledů sportovního managementu. Studentům budou v rámci seminářů ukázány principy a základy aplikace managementu, marketingu a ekonomie do sportu. Studenti budou, s využitím manažerských metod, v projektových týmech řešit pracovní úkoly z oblasti sportu.
Aim of the course -
Last update: Ing. Mgr. Daniel Opelík (28.01.2024)
After successful completion of this course, students will be able to:
- orient themselves in the environment of the application sphere of sports management,
- build a project team,
- solve tasks in project teams,
- orient themselves in the field of current applications from the world of sports management, sports marketing and sports economics,
- analyze and solve practical tasks,
- present the results of solving tasks.
Last update: Ing. Mgr. Daniel Opelík (28.01.2024)
Po úspěšném absolvování předmětu bude student schopen: • orientovat se v prostředí aplikační sféry sportovního managementu, • sestavit projektový tým, • v projektových týmech řešit zadané úkoly, • orientovat se v oblasti aktuálních aplikací ze světa sportovního managementu, sportovního marketingu a sportovní ekonomie, • analyzovat a řešit praktické úkoly, • prezentovat výsledky řešení zadaných úkolů.
Course completion requirements -
Last update: Ing. Mgr. Daniel Opelík (28.01.2024)
Participation in practical seminars (3/4)
Formation of student project teams and joint solution of assigned tasks during seminars
Group presentations of assigned application topic
Last update: Ing. Mgr. Daniel Opelík (20.01.2024)
Účast na praktických seminářích
Sestavení projektových studentských týmů a společné řešení zadaných úkolů v rámci seminářů
Skupinové prezentace zadaných aplikačních témat
Literature -
Last update: PhDr. Josef Voráček, Ph.D. (03.05.2022)
Schwarz, E., Hall, S., & Shibli, S. (2015). Sport facility operations management: A global perspective. Routledge. Finch, D. J., O'Reilly, N., Legg, D., Levallet, N., & Fody, E. (2021). So you want to work in sports? An exploratory study of sport business employability. Sport, Business and Management: An International Journal. de Schepper, J., Sotiriadou, P., & Hill, B. (2021). The role of critical reflection as an employability skill in sport management. European Sport Management Quarterly, 21(2), 280-301. Wohlfart, O., Adam, S., García-Unanue, J., Hovemann, G., Skirstad, B., & Strittmatter, A. M. (2020). Internationalization of the Sport Management Labor Market and Curriculum Perspectives: Insights From Germany, Norway, and Spain. Sport Management Education Journal, 14(2), 129-141.
Last update: Mgr. Dominika Krupková (19.04.2022)
Štěpaník, J. (2010). Nejčastější chyby a omyly manažerské praxe. Grada.
Dostál, P., Rais, K., & Sojka, Z. (2005). Pokročilé metody manažerského rozhodování: konkrétní příklady využití metod v praxi. Grada.
Faerber, Y., & Stöwe, C. (2007). Vedení lidí v praxi: zlepšete své manažerské dovednosti. Grada.
Schwarz, E., Hall, S., & Shibli, S. (2015). Sport facility operations management: A global perspective. Routledge.
Finch, D. J., O'Reilly, N., Legg, D., Levallet, N., & Fody, E. (2021). So you want to work in sports? An exploratory study of sport business employability. Sport, Business and Management: An International Journal.
de Schepper, J., Sotiriadou, P., & Hill, B. (2021). The role of critical reflection as an employability skill in sport management. European Sport Management Quarterly, 21(2), 280-301.
Wohlfart, O., Adam, S., García-Unanue, J., Hovemann, G., Skirstad, B., & Strittmatter, A. M. (2020). Internationalization of the Sport Management Labor Market and Curriculum Perspectives: Insights From Germany, Norway, and Spain. Sport Management Education Journal, 14(2), 129-141.
Interní materiály vybraných organizací.
Literatura a zdroje doporučené odborníky z aplikační sféry.
Syllabus -
Last update: Ing. Mgr. Daniel Opelík (28.01.2024)
Block 1:
Introducing students to the structure of the course
Requirements for graded credit
Application of modern marketing to the sports environment
Fundamentals of digital marketing
Using the specifics and possibilities of digital marketing in sport
Block 2:
Seminar on current applications in management
Modern activities in sports marketing
Block 3:
Fundamentals of economic principles
Economic applications in sport and their use for sports organisations
Block 4:
Assembling project teams to solve application challenges
Student projects
Presentation and evaluation of application projects
Last update: Ing. Mgr. Daniel Opelík (28.01.2024)
Blok 1: Seznámení studentů se strukturou předmětu Požadavky pro klasifikovaný zápočet Aplikace moderního marketingu do sportovního prostředí Základy digitálního marketingu Využití specifik a možností digitálního marketingu ve sportu
Blok 2: Seminář o aktuálních aplikacích v oblasti managementu Moderní aktivity v rámci sportovního marketingu
Blok 3: Základy ekonomických principů Ekonomické aplikace ve sportu a jejich využití pro sportovní subjekty
Blok 4: Sestavení projektových týmů pro řešení úkoly z aplikační sféry Studentské projekty Prezentace a evaluace aplikačních projektů