|
|
|
||
Last update: Jana Kolářová (10.05.2019)
Cílem předmětu je navázat na obecnou psychologii a psychologii komunikace seznámením s vývojem osobnosti, faktory vývoje, stádii vývoje, protektivními a patologickými faktory vývoje. |
|
||
Last update: DSVOBOD (07.06.2013)
Výstupní deskriptory předmětu:
Znalosti: Student prokazuje hluboké a široké znalosti hlavních teorii duševního vývoje člověka a rozumí charakteristikám jednotlivých vývojových období. Tyto znalosti zahrnují tež přehled v adiktologické problematice vztahující se k vývojové psychologii - student se orientuje v problematice zabývající se týranými, zneužívanými a zanedbávanými dětmi, zná problémy způsobené návykovými látkami u dětí a dospívajících a chápe význam včasné diagnostiky a intervence problémů způsobených návykovými látkami a zjišťování syndromu CAN.
Dovednosti: Za využití hlubokých a širokých znalostí z vývojové psychologie dokáže porozumět jednotlivým etapám vývoje, umí vymezit hlavní vývojové teorie a orientovat se v současných trendech vývojové psychologie. Je schopen aplikovat získáné poznatky o zákonitostech a mechanismech vývoje člověka dle konkrétních vývojových změn v jednotlivých etapách lidského života.
Kompetence: Studenti jsou schopni dle získaných znalostí a osvojených dovedností rozumět individuálnímu duševnímu vývoji v kontextu s poznatky současných vývojových teorii. Jsou schopni samostatně zpracovat dané téma a věcně argumentovat v případné diskuzi. Současně zvládnou uplatnit získané znalosti, dovednosti a vlastní zkušenosti s dětmi (např. z účasti v peer-to-peer programech) a aplikovat tak teoretické znalosti na konkrétní oblast v adiktologii. |
|
||
Last update: Jana Kolářová (20.01.2020)
Psychický vývoj - interakce mezi dědičností a prostředím.
Vývojová stadia, kognitivní vývoj v dětství, základní teorie (Piaget, aj.).
Osobnostní a sociální vývoj - temperament, rané sociální chování, připoutání, pozdější vývoj, gender identita.
Vývoj v adolescenci.
Dospělost, stáří.
Vývojové poruchy ve vztahu k užívání návykových látek. |
|
||
Last update: DSVOBOD (07.06.2013)
Organizace a průběh výuky předmětu v kombinované formě:
Přednášky: Přednáška probíhá jednou za semestr 3 hodiny (v předem daném čase v rozvrhu - v rámci společných výukových bloků kombinovaného studia) a účast na přednášce není povinná. Do přednášky je koncentrován přehled o teoretické části předmětu a jeho hlavních teoretických blocích. Těch je celkem 15 a přednáška má za cíl provést studenty touto strukturou a pomoci jim se v předmětu orientovat tak, aby spolu s domácí přípravou byli schopni zvládnout všechny požadavky.
Semináře: Semináře probíhají jednou za semestr 3 hodiny a bezprostředně navazují na blok dané přednášky. Doplňují hlavní teoretické bloky mající formou přednášek o interkativní část zaměřenou na procvičení témat - cílem je kultivovat schopnost samostatného myšlení nad jednotlivými tématy, schopnost kritického náhledu na kontroverzní témata a schopnost vzájemně diskutovat a argumentovat. Účast na seminářích je povinná a sledována - docházka tvoří součást závěrečného hodnocení studentů.
Domácí příprava a rozšířené studijní opory: Pro kombinovanou formu studia je v této zvláštní příloze sylabu připraven přehled a podklady pro domácí práci a přípravu studentů a podklady pro zvládnutí dílčích kroků tak, aby bylo možné naplnit požadavky spojené s absolvováním předmětu. Jedná se především o tyto oblasti:
a) rozšířená doporučená literatura, b) domácí úkoly a doporučení pro domácí přípravu.
Rozšířené konzultační hodiny: Pro snadnější zvládnutí domácí přípravy je pedagog k dispozici ke konzultacím jednak na svém e-mailu a zároveň osobně, po předchozí domluvě. |
|
||
Last update: PhDr. Jiří Libra (29.10.2019)
Požadavky na ukončení/absolvování předmětu: Jsou shodné s prezenční formou s výjimkou docházky, kde je v případě semináře vyžadována 100% účast (3 hodiny seminář jednou za semestr). V případě nemoci nebo jiné omluvené absence je možné účast na semináři nahradit po dohodě s vyučujícím individuálně zpracovaným tématem v rámci domácí přípravy.
Požadavky k absolvování předmětu: a) 30% hodnocení (zápočet): docházka na semináře (100% účast na seminářích) nebo zpracování tématu v rámci domácí přípravy b) 70% hodnocení (zkouška): závěrečný test znalostí základní pojmů a koncepcí
Výstupní hodnocení: a) 100-85%: výborně b) 84-70%: velmi dobře c) 69-55%: dobře d) 54% a méně: neprospěl |