|
|
|
||
Last update: Mgr. Markéta Křivánková (10.10.2020)
|
|
||
Last update: Mgr. Pavlína Nováková, Ph.D. (28.08.2023)
Cílem předmětu je seznámit studenty s možnostmi cvičení pro zlepšení zdraví a podpůrných cvičení pro různé typy zdravotních oslabení. Studenti jsou po absolvování předmětu schopni diagnostikovat poruchy pohybového aparátu a následně vytvářet a vést cvičební programy zaměřené na specifická oslabení. Výstupy z učení - přednášky · Student vyjmenuje a popíše jednotlivá zdravotní oslabení, která se mohou vyskytnout u žáků při výuce TV. Student dokáže popsat jaké základní pohybové prostředky je možné při výuce těchto žáků v rámci ZTV využít. · Student identifikuje základní odchylky od ideálního držení těla u dětí i dospělých a popíše, proč a jak k nim dochází. · Student definuje principy svalové nerovnováhy. Dokáže vyjmenovat a popsat konkrétní testy hodnotící posturální stereotyp i pohybový stereotyp. · Student dokáže vyjmenovat jednotlivá oslabení respiračního systému, která se vyskytují u žáků ve škole. Dokáže aplikovat vhodné tělovýchovné prostředky, které podporují žáka s respiračním oslabením v jeho pohybovém a tělesném rozvoji. · Student dokáže definovat obezitu, její příčiny, typy, hodnocení. Dokáže určit, jaký typ pohybové aktivity je pro obézního žáka nejvhodnější. Dokáže vyjmenovat zásady cvičení s obézním žákem. · Student je schopen definovat oba typy diabetu a jeho možné komplikace, dokáže určit, jaký vliv má pohybová aktivita metabolismus diabetika. Dokáže vyjmenovat zásady cvičení s diabetikem. · Student dokáže definovat a popsat s oslabeními smyslů, především, s oslabením zraku a sluchu, ADHD, epilepsii, neurózu a DMO. Dokáže identifikovat jaké vhodné pohybové aktivity jsou vhodné a jaké zásady je nutné dodržovat během vyrovnávacího procesu.
Výstupy z učení - cvičení · Student dokáže vyjmenovat a prakticky využít cviky v základních polohách pro vytvoření vhodného cvičení pro různá zdravotní oslabení, především vadného držení těla (VDT), ale i interní oslabení spojená s odchylkami od správného držení těla. · Dokáže připravit praktická cvičení v různých variantách pro ovlivnění odchylek od správného držení těla, především pro kompenzaci horního a dolního zkříženého syndromu, skoliotického držení, plochých zad a ovlivnění HSS. · Student dokáže popsat problematiku poruch klenby nožní a s ní spojených zdravotních problémů. Dokáže využít cvičení a pomůcek, které cvičební jednotku zpestří a motivují žáky ke cvičení. Také dokáže pracovat s žáky, kteří mají odchylky od osy DK (valgózní, varózní postavení DK). · Student ovládá metody zjišťování funkčního stavu pohybového aparátu. Dokáže provést základní antropometrická měření, vyhodnotit funkční stav vyšetřovaného jedince. Dokáže provést základní funkční svalový test a testy základních hybných stereotypů včetně testů hluboké stabilizace. · Student dokáže prakticky provést a naučit jednotlivé typy dýchání a dechových cvičení v různých polohách a dokáže vyjmenovat, pro jaká zdravotní oslabení je prakticky využít. Aplikuje cvičební jednotku pro astmatika a dokáže vytvořit soubor dechových i pro jiná oslabení, kde se dechová cvičení využívají. · Student dokáže prakticky aplikovat a použít nejvíce využívané druhy relaxačních cvičení, která jsou vhodná pro výuku ZTV v rámci kompenzace různých zdravotních oslabení. · Student dokáže prakticky aplikovat různé druhy koordinačních a rovnovážných cvičení. Ovládá základní psychomotorické hry. · Student dokáže prakticky využít overball, gymball a další, i netradiční, pomůcky pro cvičení s oslabenými jedinci (odchylky od držení těla, metabolické, smyslové a další interní oslabení). · Student dokáže popsat typické držení těla těla u dětí předškolního i mladšího školního věku. Dokáže aplikovat cvičení s motivačními pomůckami a hry pro správný rozvoj posturálního i pohybového stereotypu u menších dětí. Dokáže vyjmenovat základní specifika a zásady při cvičení s dětmi předškolního a mladšího školního věku. |
|
||
Last update: Mgr. Linda Mejsnarová, Ph.D. (12.12.2018)
Povinná literatura: HOŠKOVÁ, Blanka a Miluše MATOUŠOVÁ. Kapitoly z didaktiky zdravotní tělesné výchovy: pro studující FTVS UK. 2. vyd. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1392-5.
KABELÍKOVÁ, Karla a Marie VÁVROVÁ. Cvičení k obnovení a udržování svalové rovnováhy: průprava ke správnému držení těla. Praha: Grada Publishing, 1997. ISBN 80-7169-384-7.
LEVITOVÁ, Andrea a Blanka HOŠKOVÁ. Zdravotně-kompenzační cvičení. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-4836-8.
MATOUŠOVÁ, Miluše. Zdravotní tělesná výchova - I. část. 3., přepracované vydání. Praha: Vysoká škola tělesné výchovy a sportu Palestra, spol. s r.o., 2016. ISBN 978-80-87723-22-7.
Doporučená literatura: FELDENKRAIS, Moshé. Feldenkraisova metoda: pohybem k sebeuvědomění. Praha: Pragma, 1996. ISBN 80-7205-058-3.
HOŠKOVÁ, Blanka. Vademecum: zdravotní tělesná výchova (druhy oslabení). Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2137-1.
NECHLEBOVÁ, Eva. Zdravotní tělesná výchova - II. část. Praha: Vysoká škola tělesné výchovy a sportu Palestra, spol. s r.o., 2017. ISBN 978-80-87723-36-4.
STRNAD, Pavel. Vybrané kapitoly z TV zdravotně oslabených. Praha: SPN, 1987. VÉLE, František. Kineziologie: přehled klinické kineziologie a patokineziologie pro diagnostiku a terapii poruch pohybové soustavy. Vyd. 2., (V Tritonu 1.). Praha: Triton, 2006. ISBN 80-7254-837-9. |
|
||
Last update: PhDr. Klára Daďová, Ph.D. (01.10.2020)
70 % výuky v tělocvičně. Metodický výstup. Zápočtový test. Ústní zkouška. |
|
||
Last update: Mgr. Markéta Křivánková (10.10.2020)
Přednášky: 1. Úvod do studia, přehled vývoje zdravotní TV, cíle a úkoly zdravotní TV, přehled druhů oslabení. Studijní materiály. 2. Základní diagnostika a testování poruch hybného systému, základní pohybové stereotypy, svalové dysbalance. 3. Příčiny vzniku poruch hybného systému, základní typy poruch hybného systému. Posturální stabilizace. 4. Držení těla, postavení jednotlivých tělesných segmentů, biomechanické zákonitosti. 5. Kompenzační cvičení - uvolňovací, protahovací, posilovací. Fyziologické aspekty, zásady při cvičení, kontraindikace. 6. Vertebrogenní obtíže - akutní, chronické, příčiny, korekce, stabilizace, nevhodné pohybové činnosti, ergonomické zásady. 7. Řízení vyučovacího procesu zdravotní TV, organizační formy. Úloha učitele. Úloha prevence a kompenzace. Pohyb a význam jeho kvality.
Semináře 1. Základní cvičební polohy (lehy, vzpory, podpory, kleky, stoj). Nácvik jednoduchých pohybových stereotypů. 2. Funkční diagnostika hybného systému, vyšetření svalového zkrácení a oslabení, hodnocení držení těla. 3. Cvičení ve vývojových řadách (metoda DNS), cvičení na základě vrozených motorických souher. 4. Cvičení pro dolní končetiny - kyčelní klouby, kolenní klouby, nožní klenba. Metodické výstupy 5. Charakter pohybových aktivit a cvičebních jednotek pro různé kategorie oslabení. Metodické výstupy. 6. Cvičení relaxační, metodické postupy nácviku relaxace. Metodické výstupy. 7. Metodické výstupy - dokončení, zápočty. |
|
||
Last update: Mgr. Markéta Křivánková (21.10.2022)
Studijní opory naleznete v Moodle zde: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=11055#section-0 |