The course presents essential paradigms of health promotion in relation to the profession of special educator. It deals with the issues of health literacy and its development priority. Education towards healthy lifestyle is considered intentional creating of opportunities to identify possible ways to promote health and the starting point for necessary behavior changes. The course is based on WHO Programme ('Health 2020'), the expected outcomes defined by Human and Health Curriculum and National strategy of primary risk behavior prevention of pupils. It analyses health determinants in the context of personal and professional needs of special educator.
Last update: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (24.06.2015)
Předmět předkládá základní paradigmata podpory zdraví ve vztahu k profesi speciálního pedagoga. Otevírá problematiku zdravotní gramotnosti a její rozvojové priority. Výchovu ke zdravému životnímu stylu považuje za vědomou tvorbu příležitostí pro poznání cest k podpoře zdraví a východisko pro potřebné změny v chování. Opírá se o programové dokumenty WHO ("Health 2020"), o očekávané výstupy vymezené kurikulárními dokumenty v oblasti Člověk a zdraví, o Národní strategii primární prevence rizikových projevů chování žáků. Analyzuje vybrané faktory ovlivňující zdraví v návaznosti na osobní a profesní potřeby speciálního pedagoga.
Aim of the course -
Last update: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (25.06.2015)
The aim of the course is to develop students' competences in the field of health promotion, motivate them to initiate health-related behavior changes and provide professional orientation in Education towards healthy lifestyle within the Czech education system.
Last update: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (24.06.2015)
Cílem předmětu je rozvíjet kompetence studentů v oblasti podpory zdraví, motivovat je k pozitivním změnám ve zdravotně relevantním chování a poskytnout profesní orientaci v přístupech k výchově ke zdravému životnímu stylu v podmínkách českého školství.
Literature -
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (29.10.2019)
FIALOVÁ, L., FLEMR, L., MARÁDOVÁ, E., MUŽÍK, V. Vzdělávací oblast Člověk a zdraví v současné škole. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2885-1
HOLČÍK, J. Zdravotní gramotnost a její role v péči o zdraví. Brno: MSD, 2009. ISBN 978-80-7392-089-0
KEBZA, V. Psychosociální determinanty zdraví. Praha: Academia, 2005. ISBN: 80-200-1307-5
KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie zdraví. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-774-4
MACHOVÁ, J.; KUBÁTOVÁ, D. aj. Výchova ke zdraví. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2715-8
MARÁDOVÁ, E. Školní vzdělávací program. Výchova ke zdraví. Praha: Fortuna, 2006.
MZ ČR, WHO. Zdraví 21 - zdraví do 21. století. Praha: 2001. 147 s. ISBN 80-85047-49-5
Last update: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (24.06.2015)
FIALOVÁ, L., FLEMR, L., MARÁDOVÁ, E., MUŽÍK, V. Vzdělávací oblast Člověk a zdraví v současné škole. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2885-1
HOLČÍK, J. Zdravotní gramotnost a její role v péči o zdraví. Brno: MSD, 2009. ISBN 978-80-7392-089-0
KEBZA, V. Psychosociální determinanty zdraví. Praha: Academia, 2005. ISBN: 80-200-1307-5
KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie zdraví. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-774-4
MACHOVÁ, J.; KUBÁTOVÁ, D. aj. Výchova ke zdraví. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2715-8
MARÁDOVÁ, E. Školní vzdělávací program. Výchova ke zdraví. Praha: Fortuna, 2006.
MZ ČR, WHO. Zdraví 21 - zdraví do 21. století. Praha: 2001. 147 s. ISBN 80-85047-49-5
Syllabus -
Last update: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (25.06.2015)
Health determinants and possibilities to influence them. Factors supporting health prevention strategy.
Health literacy and its role in health care, development priorities.
Methods of education towards healthy lifestyle respecting health as a state of physical, mental and social well-being. Basics of mental hygiene.
Role of special educator in the decision process of their own health-related behavior, health and safety of pupils.
Objectives and content of Health education for pupils with special educational needs.
Comprehensive solution to issues of health-risk behavior of pupils.
Information background for the field of health promotion, selective approach to information.
Last update: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (24.06.2015)
Determinanty zdraví a možnosti jejich ovlivňování. Faktory podporující zdraví, preventivní strategie.
Zdravotní gramotnost a její role v péči o zdraví, rozvojové priority.
Způsoby výchovy ke zdravému životnímu stylu, které respektují zdraví jako stav fyzické, psychické a sociální pohody. Základy psychohygieny.
Úloha speciálního pedagoga v procesu rozhodování o vlastním chování vůči zdraví, ochrana zdraví a bezpečí žáků.
Cíle a obsah výchovy ke zdraví ve vzdělávání žáků se specifickými vzdělávacími potřebami.
Komplexní řešení problematiky rizikového chování žáků.
Informační zázemí pro oblast podpory zdraví, selektivní přístup k informacím.
Course completion requirements -
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (29.10.2019)
Students elaborate seminar work.The condition for credit is active participation in seminars. Students work using electronic support in MOODLE.
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (01.10.2017)
Studenti zpracují seminární práci. Podmínkou zápočtu je aktivní účast na seminářích.
Studenti pracují s využitím elektronické podpory v MOODLE.