course is intended for doctoral students only enabled for web enrollment priority enrollment if the course is part of the study plan can be fulfilled in the future you can enroll for the course in winter and in summer semester
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (01.11.2017)
The subject, based on the available research results (mapping the level of the population's health status), provides arguments showing the need to seek ways to develop health literacy in the interdisciplinary context. It presents a theoretical basis for an overall concept of health, which represents a new quality in the development of scientific knowledge. Following the WHO program documents, health determinants are analyzed and development priorities of health literacy defined. Postgraduate students are motivated to analyse the issies of health, to engage in scientific research of the relationship between health and quality of life.
The subject enables to study didactic aspects of education in the area of health promotion in the context of inclusive education. It clarifies the current concept of health education in curriculum documents and foreign education programs. It introduces multidisciplinary system of health protection and safety in schools. It draws attention to the variability of strategic behavior leading to the management of health threats, it deals with forms and methods of prevention. In particular, it is a strategy of coping with auto-destructive behavior, addiction threats, civilization diseases, stress, hidden forms of violence, abuse, bullying, media manipulation, health damaging nutritional behavior. The seminars provide space for discussion on methodology and results of pedagogical research focused on health issues.
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (31.10.2017)
Předmět na základě dostupných výsledků výzkumů (mapujících úroveň zdravotního stavu obyvatelstva) poskytuje argumenty dokládající potřebu hledat cesty k rozvíjení zdravotní gramotnosti v mezioborovém kontextu. Předkládá teoretická východiska pro celostní pojetí zdraví, které představuje novou kvalitu v rozvoji vědeckého poznání. V návaznosti na programové dokumenty WHO jsou analyzovány determinanty zdraví a vymezeny rozvojové priority zdravotní gramotnosti. Doktorandi jsou motivování k hlubšímu poznávání problematiky zdraví, k zapojení do vědeckého zkoumání vztahu zdraví a kvality života.
Předmět umožňuje studovat didaktické aspekty vzdělávání v oblasti podpory zdraví v kontextu inkluzivního vzdělávání. Objasňuje současné pojetí výchovy ke zdraví v kurikulárních dokumentech a zahraničních vzdělávacích programech. Seznamuje studenty s multidisciplinárním systémem ochrany zdraví a bezpečí ve školách. Upozorňuje na variability strategického jednání vedoucího ke zvládání rizik ohrožujících zdraví, na formy a metody prevence. Zejména se jedná o strategii zvládání auto-destruktivního jednání, ohrožení závislostmi, civilizačních chorob, stresu, skrytých forem násilí, zneužívání, šikany, mediálních manipulací, zdraví poškozujícího nutričního chování. Semináře poskytují prostor k rozpravě o metodologii a výsledcích pedagogického výzkumu zaměřeného na problematiku zdraví.
Aim of the course -
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (01.11.2017)
The aim of the subject is to enable students to understand the concept of health literacy and to gain a deeper insight into the theoretical basis of didactic transformation of the curriculum of education towards health into inclusive education.
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (31.10.2017)
Cílem předmětu je umožnit studentům orientovat v konceptu zdravotní gramotnosti a získat hlubší vhled do teoretických základů didaktické transformace projektovaného kurikula oboru výchova ke zdraví do edukace v podmínkách inkluzivního vzdělávání.
Literature -
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (29.10.2019)
Akční plány pro implementaci Národní strategie Zdraví 2020. Akční plán č. 12: Rozvoj zdravotní gramotnosti na období 2015–2020. Ministerstvo zdravotnictví, 2015.
FIALOVÁ, L., FLEMR, L., MARÁDOVÁ, E., MUŽÍK, V. Vzdělávací oblast Člověk a zdraví v současné škole. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2885-1
HOLČÍK, J. Zdravotní gramotnost a její role v péči o zdraví. Brno: MSD, 2009. ISBN 978-80-7392-089-0
KEBZA, V. Psychosociální determinanty zdraví. Praha : Academia, 2005. ISBN 80-200-1307-5.
MARÁDOVÁ, E. Školní vzdělávací program. Výchova ke zdraví. Praha: Fortuna, 2006.
MARÁDOVÁ, E. Vybrané kapitoly z didaktiky výchovy ke zdraví. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2014.
MIOVSKÝ, M., SKÁCELOVÁ, L., ZAPLETALOVÁ, J., NOVÁK, P. Primární prevence rizikového chování ve školství. Praha: Sdružení SCAN, Univerzita Karlova. 2010. .
MZ ČR, WHO. Zdraví 21 – zdraví do 21. století. Praha: 2001. 147 s. ISBN 80-85047-49-5
NIELSEN-BOHLMAN, L, PANZER AM, KINDIG DA. (ed.) Health Literacy : A Prescription to End Confusion. Washington: National Academies Press, 2004. ISBN-10: 0-309-09117-9.
PAYNE, J. aj. Zdraví : hodnota a cíl moderní medicíny. Praha: Triton, 2002. ISBN 80-7254-293-1
REISSMANNOVÁ, J. a NEJEDLÁ, M. Program Škola podporující zdraví. Praha: Univerzita Karlova, 2015. ISBN 978-80-7422-406-5.
ŘEHULKOVÁ, O., ŘEHULKA, E., et al. Quality of Life in the Contexts of Health and Illness. Kvalita života v souvislostech zdraví a nemoci. Brno: MSD, s.r.o., 2008. ISBN 978-80-7392-073-9.
ZARCADOOLAS, CH., PLEASANT, A.F., GREER, D.S. Advancing Health Literacy A Framework for Understanding and Action. San Francisco : Jossey-Bass, 2006. ISBN: 978-0-7879-8433-5
ZDRAVÍ 2020 – Národní strategie ochrany a podpory zdraví a prevence nemocí. Praha: Ministerstvo zdravotnictví ČR, 2014. ISBN: 978-80-85047-47-9
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (01.11.2017)
Akční plány pro implementaci Národní strategie Zdraví 2020. Akční plán č. 12: Rozvoj zdravotní gramotnosti na období 2015–2020. Ministerstvo zdravotnictví, 2015.
FIALOVÁ, L., FLEMR, L., MARÁDOVÁ, E., MUŽÍK, V. Vzdělávací oblast Člověk a zdraví v současné škole. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2885-1
HOLČÍK, J. Zdravotní gramotnost a její role v péči o zdraví. Brno: MSD, 2009. ISBN 978-80-7392-089-0
KEBZA, V. Psychosociální determinanty zdraví. Praha : Academia, 2005. ISBN 80-200-1307-5.
MARÁDOVÁ, E. Školní vzdělávací program. Výchova ke zdraví. Praha: Fortuna, 2006.
MARÁDOVÁ, E. Vybrané kapitoly z didaktiky výchovy ke zdraví. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2014.
MIOVSKÝ, M., SKÁCELOVÁ, L., ZAPLETALOVÁ, J., NOVÁK, P. Primární prevence rizikového chování ve školství. Praha: Sdružení SCAN, Univerzita Karlova. 2010. .
MZ ČR, WHO. Zdraví 21 – zdraví do 21. století. Praha: 2001. 147 s. ISBN 80-85047-49-5
NIELSEN-BOHLMAN, L, PANZER AM, KINDIG DA. (ed.) Health Literacy : A Prescription to End Confusion. Washington: National Academies Press, 2004. ISBN-10: 0-309-09117-9.
PAYNE, J. aj. Zdraví : hodnota a cíl moderní medicíny. Praha: Triton, 2002. ISBN 80-7254-293-1
REISSMANNOVÁ, J. a NEJEDLÁ, M. Program Škola podporující zdraví. Praha: Univerzita Karlova, 2015. ISBN 978-80-7422-406-5.
ŘEHULKOVÁ, O., ŘEHULKA, E., et al. Quality of Life in the Contexts of Health and Illness. Kvalita života v souvislostech zdraví a nemoci. Brno: MSD, s.r.o., 2008. ISBN 978-80-7392-073-9.
ZARCADOOLAS, CH., PLEASANT, A.F., GREER, D.S. Advancing Health Literacy A Framework for Understanding and Action. San Francisco : Jossey-Bass, 2006. ISBN: 978-0-7879-8433-5
ZDRAVÍ 2020 – Národní strategie ochrany a podpory zdraví a prevence nemocí. Praha: Ministerstvo zdravotnictví ČR, 2014. ISBN: 978-80-85047-47-9
Syllabus -
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (01.11.2017)
Health - theoretical definition, concept of health category.
Determinants of health and possibilities to influence them. Health-promoting factors, preventative strategies.
Health status of the population in Europe - strategic documents of the WHO.
Health literacy and its role in health care, development priorities.
Health promotion in curricular documents in the Czech Republic and abroad.
Transformation of the curriculum of health education into inklusive education.
School promoting health in projects and pedagogical practice.
Health-teacher-school research.
Specifics of pedagogical approach to health issues.
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (31.10.2017)
Zdraví – teoretické vymezení, pojetí kategorie zdraví.
Determinanty zdraví a možnosti jejich ovlivňování. Faktory podporující zdraví, preventivní strategie.
Zdravotní stav populace v Evropě – strategické dokumenty WHO.
Zdravotní gramotnost a její role v péči o zdraví, rozvojové priority.
Podpora zdraví v kurikulárních dokumentech v ČR a v zahraničí.
Transformace projektovaného kurikula výchovy ke zdraví do edukace v podmínkách inkluzivní školy.
Škola podporující zdraví v projektech a v pedagogické praxi.
Výzkum v oblasti zdraví-učitel-škola.
Specifika pedagogického přístupu ve zkoumání otázek zdraví.
Course completion requirements -
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (13.01.2019)
- writing seminar work - the report on preparation, implementation and evaluation own pedagogical research
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (31.10.2017)
Zpracování seminární práce, jejíž obsahem je zpráva o přípravě, a realizaci a vyhodnocení vlastního pedagogického výzkumu.