Last update: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (11.06.2019)
This course is an introduction to the nature of pedagogical science and contemporary pedagogical terminology.
Last update: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (17.05.2019)
Výuka seznamuje studenty s povahou pedagogické vědy a současné pedagogické terminologie.
Aim of the course -
Last update: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (12.07.2019)
The goal of subject is to disclose modern theory of education to students, familiarize them with basic terminology and structure of field. Students should be able to understand general theory of education as a crucial modern scientific discipline, whose findings make up foundation for further study and practice in the field of upbringing and education.
Last update: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (12.07.2019)
Cílem předmětu je uvést studenty do soudobé pedagogické teorie, seznámit je se základní terminologií a strukturou oboru. Studenti by měli pochopit obecnou pedagogiku jako nezastupitelnou moderní vědeckou disciplínu, jejíž poznatky tvoří základ pro další studium a praxi v oblasti výchovy a vzdělávání.
Literature -
Last update: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (26.10.2019)
Průcha, J.: Alternativní školy. Praha, Portál 1996.
Průcha, J. Česká vzdělanost. Multidisciplinární pohled na fenomén národní kultury. Praha: Wolters Kluwer, 2015.
Průcha, J. Přehled pedagogiky: Úvod do studia oboru. Praha: Portál, 2006.
Rýdl, K.: Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. Brno: Marek Zeman 1994.
Singule, F.: Současné pedagogické směry a jejich psychologické souvislosti. Praha: SPN 1992.
Vališová, A.; Kasíková, H. a kol. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2007.
Štech,S.: Škola stále nová, Praha: UK 1992.
Last update: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (17.05.2019)
Průcha, J.: Alternativní školy. Praha, Portál 1996.
Průcha, J. Česká vzdělanost. Multidisciplinární pohled na fenomén národní kultury. Praha: Wolters Kluwer, 2015.
Průcha, J. Přehled pedagogiky: Úvod do studia oboru. Praha: Portál, 2006.
Rýdl, K.: Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. Brno: Marek Zeman 1994.
Singule, F.: Současné pedagogické směry a jejich psychologické souvislosti. Praha: SPN 1992.
Vališová, A.; Kasíková, H. a kol. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2007.
Štech,S.: Škola stále nová, Praha: UK 1992.
Syllabus -
Last update: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (26.10.2019)
- humanisation in education - alternative education - joint training - teaching methods, teaching principles, teaching means, - Classroom and school climate - preparing the teacher for teaching - the rights and obligations of the teaching assistant
Last update: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (26.10.2019)