SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Academic Skills and Information Sources - ASG100049
Title: Vědecká práce a informační zdroje
Guaranteed by: Department of Sociology (21-KSOC)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2019 to 2023
Semester: winter
Points: 0
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/2, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Additional information: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=3862
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: Mgr. Eva Richter, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Zuzana Podaná, Ph.D.
Mgr. Eva Richter, Ph.D.
Is interchangeable with: ASG100053
Annotation -
Last update: Mgr. Zuzana Podaná, Ph.D. (21.09.2023)
The goal of the course is to familiarize students with the general assumptions and fundamentals of academic work and sociology studies. Academic skills required of students of the faculty and department are developed interactively throughout the course, namely academic writing and written exercises, research topic and question formulation, specialization, reading skills, time-management and organization, presentation skills, information resources and literature review.<br>
<br>
Students are required to fulfill a series of exercises, work in class, and submit a short written paper.
Literature - Czech
Last update: Mgr. Eva Richter, Ph.D. (14.12.2023)

Cottrell, S. (2013). The study skills handbook (4th edition). Macmillan Education, Palgrave.

Drew, S., & Bingham, R. (2010). The Guide to Learning and Study Skills: For Higher Education and at Work (1 edition). Routledge.

Eco, U. (1997). Jak napsat diplomovou práci. Votobia.

Jak citovat: Citační styly | Správa Univerzitního kampusu Bohunice. (n.d.). Retrieved December 14, 2023, from https://is.muni.cz/do/rect/el/estud/lf/js22/citacni_styly/web/pages/APA.html

Kratochvíl, J. (2014). Jak citovat. Knihovna univerzitního kampusu MU.

Masarykova univerzita (n.d.). Kurz práce s informacemi. FF - KISK: Kurz práce s informacemi. Retrieved December 14, 2023, from https://kisk.phil.muni.cz/kpi

Pautasso, M. (2013). Ten Simple Rules for Writing a Literature Review. PLoS Computational Biology, 9(7). https://doi.org/10.1371/journal.pcbi.1003149

Přehled kurzů – Informační výchova K.UTB. (n.d.). Retrieved December 14, 2023, from https://iva.k.utb.cz/prehled-kurzu/

Ridley, D. (2012). The Literature Review: A Step-By-Step Guide For Students (Second edition). Sage Publications Ltd.

Šanderová, J. (2005). Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách: Několik zásad pro začátečníky (Vyd. 1). Sociologické nakladatelství.

 

Teaching methods - Czech
Last update: Mgr. Petra Poncarová (18.05.2023)

Organizace výuky:

Výuka bude v semestru probíhat prezenčně. V případě zhoršení epidemiologické situace se semináře dle rozpisu uskuteční distančně online na platformě Zoom (odkaz bude poskytnut v Moodle kurzu). O případném zahájení distanční výuky budou studenti včas informováni.

Základní online oporou kurzu je Moodle (viz link v popisu kurzu). Část výuky je organizována samostudiem s pomocí interaktivních online materiálů a lekcí (informační zdroje, citování) zprostředkovaných v Moodle.

Studenti mají možnost online konzultací v předem stanovený čas uvedený v Moodle, popřípadě po individuální domluvě.

Requirements to the exam - Czech
Last update: Mgr. Zuzana Podaná, Ph.D. (21.09.2023)

Požadavky k atestaci:

Podmínkou zápočtu je zpracování zápočtové práce a včasné vypracování dílčích úkolů zadávaných během semestru. Všechny dílčí úkoly se vztahují k závěrečné zápočtové práci, která musí mít rozsah 5-7 normostran a musí splňovat nároky kladené na studentské práce odevzdávané na katedře sociologie FF UK (tyto nároky jsou rovněž předmětem kurzu). Práce bude obsahovat seznam citované literatury doplněný informacemi o zdrojích citovaných děl.

První verzi práce je nutné odevzdat do 12. ledna 2024.

 

Zápočtová práce

Podmínkou získání zápočtu je vypracování písemné práce o rozsahu 5-7 normostran, kterou studenti odevzdají prostřednictvím Moodle. Práce bude vycházet z rešerše dostupné literatury zahrnující alespoň jednu odbornou monografii či sborník (nikoliv učebnici!) a nejméně jeden odborný článek z českého či zahraničního vědeckého periodika (celkem však pět odborných zdrojů).

 

Písemná práce musí vyhovovat základním požadavkům kladeným na podobné texty, a to včetně identifikačních údajů (název předmětu, název práce, jméno studenta, ročník a forma studia, datum vypracování práce). Text musí být smysluplně a logicky strukturován.

Práce musí obsahovat:

[1]    osnovu textu (vystihující logickou strukturu textu a návaznost částí) - osnova textu odpovídá struktuře po jednotlivých odstavcích, nejedná se tedy o obsah shrnující názvy jednotlivých kapitol);

[2]   abstrakt práce;

[3]   samotný text práce;

[4]   soupis bibliografických citací (zdroje využité a odkazované v textu) - minimálně pět odborných pramenů a případné další zdroje (odborné časopisy, internetové zdroje).

Forma uvádění zdrojů v textu a zápisu zdrojů v Soupisu bibliografických citací musí odpovídat požadavkům citační normy APA, 7th edition. Jakékoliv plagiátorství je samozřejmě nepřípustné.

 

Hodnocení práce je bodové v jednotlivých kategoriích:

Kategorie

Hodnocená hlediska

max. bodový zisk

Výzkumná otázka

Kvalita výzkumné otázky z hlediska vědecké a sociologické relevance, srozumitelnosti, jasnosti, jednoznačnosti, nosnosti a zodpověditelnosti.

Hodnoceno je i naplnění stanoveného cíle (tj. zodpovězení výzkumné otázky), i zde je kladen důraz na srozumitelnost závěrů práce.

20

Struktura práce

Hodnocena je logická návaznost argumentace směřující k závěru práce, návaznost jednotlivých částí práce a odstavců, logické a přehledné členění textu do odstavců.

20

Citování a používání zdrojů

Hodnocena je kvalita, vhodnost a relevance použitých zdrojů, jejich řádné citování podle citační normy.

10

Stylistika

Hodnocena je stylistická a gramatická úroveň textu.

10

Doplňky k práci

Odevzdaný dokument obsahuje osnovu a abstrakt. Osnova naplňuje svou formou a zpracováním svůj účel (viz zadání!), abstrakt svou formou odpovídá standardu.

10

Sociologická/soek odbornost textu

Hodnocena je celková úroveň odevzdaného textu jako odborného (naplnění kritérií odborného textu: relevance, styl, práce se zdroji, analýza a syntéza…), kvalita jeho zpracování a jeho sociologická relevance.

30

 

Stanovení známky na základě bodového hodnocení práce:

71-80

3

81-90

2

91-100

1

Videoprezentace

Studenti připraví krátkou videoprezentaci své seminární práce. Videoprezentace by měla být primárně nahrávkou komentované prezentace slidů. Slidy autor/ka nahrává do Moodle spolu se souborem videoprezentace. Prezentace by měla být dlouhá cca 7 minut (10 minut maximálně) a měla by být doplněna seznamem použitých zdrojů.

Techniku nahrávání probereme v hodině.

Prezentaci si hodnotí studenti navzájem, a to pomocí níže uvedených kritérií a otevřeného komentáře s konstruktivní kritikou.

Hodnotící rubrika:

Kritéria:

Rubrika:

Slabé

Uspokojivé

Silné

Výzkumná otázka

Otázka je nejasná, příliš široká, či nejednoznačná

Otázka je jasná a konkrétní, ale prezentace se jí nedrží/nepředkládá relevantní odpovědi

Otázka je jasná a konkrétní a prezentace se jí drží, nabízí srozumitelnou odpověď

Literatura a zdroje

Nedostatečné zdroje, necituje, neuvádí zrojde

Adekvátní a kvalitní zdroje, nejsou ale řádně či správně citovány

Dobře užité a citované kvalitní zdroje

Argumentace a struktura

Chybí jasná struktura, části prezentace jsou irelevantní ke stanovenému cíli

Struktura se zdá být logická, ale mohla by být vylepšena

Dobře strukturovaná - neobsahuje nepodstatné informace a žádné informace nechybí

Prezentování

Těžko sledovatelné, dezorientující, obtížně srozumitelné

Šlo by vylepšit

Dobře prezentované, snadno sledovatelné a srozumitelné, pěkně zpracované

Slidy

Nepřehledné, matoucí, přeplněné apod.

Funkční ale nedotažené (např. příliš mnoho textu apod.)

Přehledné, nosné, funkční vzhledem k mluvenému slovu.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html