Last update: Ing. Jan Andreska, Ph.D. (16.05.2019)
Learning outcomes of the course unit The course is intended for students of bachelor study and its aim is to acquaint students with the history, development and diversity of Czech nature. It is focused on multidisciplinary aspects of this issue, so it is important to get acquainted with the basic biotopes of the Czech Republic, the history and present of nature in the Czech Republic. Students will be acquainted with large-scale specially protected areas in the Czech Republic, with territories that preserve their natural and cultural continuity. The lecture will also focus on the causes of contemporary diversity in Czech nature and on issues of cultural influence on the changes that occur in Czech nature.
Last update: ANDRESKA/PEDF.CUNI.CZ (21.02.2013)
Studijní předmět je určen pro studenty bakalářského studia a jeho cílem je seznámit studenty s historií, vývojem a diversitou české přírody.
Je zaměřen na multidisciplinární aspekty této problematiky, proto je důležité seznámení se základními biotopy České republiky, historií a současností přírody v ČR.
Studenti se seznámí s velkoplošnými zvláště chráněnými územími v ČR, s územími, které si zachovávájí svojí přírodní i kulturní kontinuitu.
Přednáška se zaměří také na otázky příčin současné diversity v české přírodě a na otázky kulturních vlivů na změny, ke kterým v české přírodě dochází.
Descriptors - Czech
Last update: Ing. Jan Andreska, Ph.D. (30.01.2021)
S ohledem na panující podmínky nelze předjímat průběh semestru a proto budeme preventivně počítat s pesimální variantou, tedy že celá výuka proběhne distančně.
V rámci distanční výuky prostudují studenti některý z doporučených pramenů nebo z pramene podle vlastního výběru a zpracují seminární práci (5400 znaků včetně literatury a pramenů) na dohodnuté téma, nejlépe vztaženou ke konkrétnímu regionu.Studentům bude k dispozici základní přednáška vysvětlující koncepci předmětu. Předmět bude případně doplněn exkurzí ( koncipovanou v rámci platných epidemiologických opatření), v jejímž závěru bude možné konzultova. Úvodní přednášku si prostudují studenti v období do 15.III. , vyberou si studovaný pramen a podle něj si nastaví téma seminární práce do 15.3. Práci nahrají do připravené složky 15. l6. 2021. Konzultace probíhají průběžně po mailu, prosím do předmětu kód a název předmětu.
Literature - Czech
Last update: ANDRESKA/PEDF.CUNI.CZ (21.02.2013)
Andreska, Ji.,Andresková, E.: Tisíc let myslivosti. Tina Vimperk, 1993
Andreska, Ja.: Myslivost in: Novohradfské Hory a novohradské podhůří, Baset Praha 2006
Andreska, Ja, Andreska, E. : Novohradské Hory a novohradské podhůří, Baset Praha 2006
Andreska Ji.: Lesk a sláva českého rybářství, Nuga Pacov, 1997
Andreska Ja.: Přehled vlivů člověka na krajinu in: Environmentální výchova na ZŠ a SŠ - teoretický základ, praktická aplikace, PedF UK Praha, 2002
Andreska Ja.: Vývoj lesů na území ČR v holocénu in: Recentní a fosilní ekosystémy. Využití poznatků z jejich výzkumu v ekologickém vzdělávání a výchově. PedF UK Praha 2001
Requirements to the exam - Czech
Last update: Ing. Jan Andreska, Ph.D. (03.02.2019)
Předmět je vyučován ve skupinách mimo rozvrh, první setkání prosím nevynechte. Součástí kurzu je zpracování seminární práce o rozsahu 6000 znaků, na jejímž základě bude předmět klasifikován.
Syllabus - Czech
Last update: Ing. Jan Andreska, Ph.D. (26.09.2019)
I. Nestarší vývoj české krajiny a krajiny střední Evropy II. Vývoj osídlení do konce vlády Přemyslovců, období Velké kolonizace III. Česká krajina za Lucemburků a Jagellonců IIII. Dějiny středověkého hornictví a jeho důsledky pro krajinný vývoj V. Dějiny lesnictví do Rangova lesního řádu VI. Významné stavby rybníků a rybničních soustav VII. Celkové dějiny zemědělství a jejich vliv na krajinu VIII. Nástup průmyslové revoluce, XVIII. století IX. Moderní lesnictví, doba dřevní krize, sklářství, zánik posledních pralesních enkláv X. Zánik populací velkých šelem v českých zemích XI. Stará mapová díla jako zdroj informací o vývoji krajiny XII.+ XIII. Exkurze věnovaná tématu