prefer medical statement course can be enrolled in outside the study plan enabled for web enrollment priority enrollment if the course is part of the study plan
The content of the course is primarily focused on practical teaching. It presents dance as a creative art form with a
wide range of motivational possibilities not only for children and young people within physical education but also
for adults. Dance, as a specific form of music and movement education, contributes to the refinement of
movement expression, the development of aesthetic-coordination skills, and enhances the creative potential,
expression, and verbal communication of the graduate. Students are guided to understand the general principles
and rules of dance techniques, to respect them, practically apply them, and seek mutual inspiration.
Last update: PhDr. Adam Zdobinský (10.10.2023)
Obsah předmětu je zaměřen převážně na praktickou výuku. Představuje tanec jako tvůrčí uměleckou činnost s
širokou možností motivace nejen dětí a mládeže v rámci školní tělesné výchovy ale i dospělých. Tanec jako
specifická forma hudebně-pohybové výchovy přispívá ke kultivaci pohybového projevu, rozvoji dovedností
esteticko-koordinačního charakteru, rozvíjí tvůrčí potenciál, projev a verbální komunikaci absolventa. Student je
veden k pochopení obecných principů a zákonitostí tanečních technik, k jejich respektování, praktickému využívání a
hledání vzájemné inspirace.
Aim of the course -
Last update: PhDr. Adam Zdobinský (10.10.2023)
The goal of the instruction is to provide students with knowledge and movement skills in the area of basic dance techniques and styles, leading to short dance variations. It aims to develop competencies for their own interpretive activities in the field of music and movement activities and dance applied in physical education practice.
Upon completion of the course:
Students will have a grasp of basic concepts in music and movement education and dance, and they can practically apply them in creating and implementing movement content.
Students can select, combine, and modify suitable elements from various types of dance movements and apply them in music and movement education lessons.
Students have mastery over the technique and didactics of selected basic dance steps and figures, and they can describe the technique of various dance styles.
Students can independently conduct lessons involving music and movement activities and dance, and they can choose appropriate music for teaching the chosen dance style.
Students can apply their knowledge and practical skills in music and movement education and dance to school physical education with a focus on creating gymnastic and dance programs, aiming to refine movement expression and develop fitness and coordination abilities.
Last update: PhDr. Adam Zdobinský (10.10.2023)
Cílem výuky je poskytnout studentům znalosti a pohybové dovednosti v oblasti základních tanečních technik a směrů, které vyúsťují do krátkých tanečních variací, rozvíjet kompetence pro vlastní interpretační činnost v oblasti hudebně - pohybových aktivit a tance aplikovaných v tělovýchovné praxi.
Po absolvování a ukončení předmětu:
Student se orientuje v základních pojmech z hudebně-pohybové výchovy a tanců, umí je prakticky použít při tvorbě a realizaci pohybového obsahu.
Student umí vybrat, kombinovat a modifikovat vhodné prostředky z pohybového obsahu různých druhů tanců a aplikovat je do hodin hudebně pohybové výchovy.
Student ovládá techniku a didaktiku vybraných základních tanečních kroků a figur, umí popsat techniku různých tanečních stylů.
Student zvládá samostatně vést hodiny s obsahem hudebně-pohybových činností a tance, umí si vybrat vhodný hudební doprovod pro výuku zvoleného tanečního stylu.
Student dokáže aplikovat znalosti a praktické dovednosti z hudebně-pohybové výchovy a tanců do školní TV se zaměřením na tvorbu gymnastických a tanečních programů, s cílem kultivovat pohybový projev a rozvíjet kondičně-koordinační schopnosti.
Course completion requirements -
Last update: PhDr. Adam Zdobinský (10.10.2023)
Attendance in direct instruction: minimum 80%.
Active knowledge of at least 3 covered dances.
Didactic output: preparation of a dance lesson and teaching of a selected dance.
Last update: PhDr. Adam Zdobinský (10.10.2023)
Účast na přímé výuce minim. 80%
Aktivní znalost minimálně 3 probraných tanců
Didaktický výstup: příprava taneční lekce a výuka vybraného tance
Literature -
Last update: PhDr. Adam Zdobinský (10.10.2023)
Povinná literatura:
KOS, Bohumil. Lidové a společenské tance. 7. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1980.
MIČKOVÁ, Hana. Country tance a současná základní škola. 2007.
NOVOTNÁ, Viléma, Šárka PANSKÁ a Iveta ŠIMŮNKOVÁ. Rytmická gymnastika a pohybová skladba: programy cvičení s hudbou. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Fakulta tělesné výchovy a sportu, 2011. ISBN 978-80-86317-83-0.
NOVOTNÁ, Viléma. a kol. Programy gymnastiky a tance. Praha 2020: Karolinum. ISBN 978-80-2464599-5
Doporučená literatura:
BLAŽÍČKOVÁ, Eva.,LISNEROVÁ, Romana. Taneční a pohybová výchova na 1.stupni základní školy. Praha 2011: Společnost pro taneční a múzickou výchovu. ISBN 978-80-90513-60-0
CHREN, Matej. Teória a didaktika tanečného športu. Bratislava 2015: ICM Agency. ISBN 978-80-89257-68-3
MIHULE, Jaroslav a Dagmar ŠŤASTNÁ. Rytmická gymnastika. Praha: Karolinum. 1993. ISBN 382-198-92.
ODSTRČIL, Petr. Sportovní tanec. Praha 2004: Grada. ISBN 80-247-0632-6
VAŠÁK, Jiří. Country tance. Ilustroval Martin KONRÁD. Praha: Presston, 1995. Country styl.
Last update: PhDr. Adam Zdobinský (10.10.2023)
Povinná literatura:
KOS, Bohumil. Lidové a společenské tance. 7. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1980.
MIČKOVÁ, Hana. Country tance a současná základní škola. 2007.
NOVOTNÁ, Viléma, Šárka PANSKÁ a Iveta ŠIMŮNKOVÁ. Rytmická gymnastika a pohybová skladba: programy cvičení s hudbou. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Fakulta tělesné výchovy a sportu, 2011. ISBN 978-80-86317-83-0.
NOVOTNÁ, Viléma. a kol. Programy gymnastiky a tance. Praha 2020: Karolinum. ISBN 978-80-2464599-5
Doporučená literatura:
BLAŽÍČKOVÁ, Eva.,LISNEROVÁ, Romana. Taneční a pohybová výchova na 1.stupni základní školy. Praha 2011: Společnost pro taneční a múzickou výchovu. ISBN 978-80-90513-60-0
CHREN, Matej. Teória a didaktika tanečného športu. Bratislava 2015: ICM Agency. ISBN 978-80-89257-68-3
MIHULE, Jaroslav a Dagmar ŠŤASTNÁ. Rytmická gymnastika. Praha: Karolinum. 1993. ISBN 382-198-92.
ODSTRČIL, Petr. Sportovní tanec. Praha 2004: Grada. ISBN 80-247-0632-6
VAŠÁK, Jiří. Country tance. Ilustroval Martin KONRÁD. Praha: Presston, 1995. Country styl.
Syllabus -
Last update: PhDr. Adam Zdobinský (10.10.2023)
1.-2. Classification, Division of Dances - Basic locomotion in selected dances (walking, hopping, jumping, turns) with and without musical accompaniment. Warm-up exercises with musical accompaniment.
3.-4. Folk Dances - Learning children's dance games and folk dances, acquiring basic steps and dance patterns of folk dances.
5.-6. Theatrical Dance - Rehearsal and mastery of the basics of classical dance (basic ballet positions, steps, leaps, jumps, turns) and modern dance (Contemporary dance).
7. Independent Creative Activity - Creating simple music and movement connections in the field of classical and modern dance (didactic output).
8. Group and Solo Dances - Practicing practical skills and mastering basic steps of Country dance. Creating simple dance choreography.
9. Group and Solo Dances - Practicing practical skills and mastering basic steps of the Polka dance. Creating simple dance choreography.
10. Standard Dances - Practicing practical skills and mastering basic steps of the Viennese Waltz dance. Creating simple dance choreography.
11.-12. Contemporary Dance Styles - Street dance, Hip-hop... Practicing practical skills and mastering basic steps. Creating simple dance choreography.
13. Contemporary Dance Styles - Acrobatic Rock 'n' Roll - Practicing practical skills and mastering basic steps and acrobatic figures. Creating simple dance choreography.
14. Practical Presentation - Independent creative activity - creating simple music and movement connections in selected dance styles (didactic output).
Last update: PhDr. Adam Zdobinský (10.10.2023)
1.- 2. Klasifikace, dělení tanců - základní lokomoce ve vybraných tancích (chůze, poskoky, skoky, obraty) bez i s hudebním doprovodem. Rozcvičení s hudebním doprovodem.
3.- 4. Lidové tance - osvojení dětských tanečních her a lidových tanců, osvojení základních kroků a tanečních vazeb lidových tanců.
7. Samostatná tvůrčí činnost - tvorba jednoduchých hudebně-pohybových vazeb z oblasti klasického a moderního tance. (didaktický výstup).
8. Skupinové a sólové tance - nácvik praktických dovedností a osvojení základních kroků tance Country. Tvorba jednoduché taneční choreografie.
9. Skupinové a sólové tance - nácvik praktických dovedností a osvojení základních kroků tance Polka. Tvorba jednoduché taneční choreografie.
10. Standardní tance - nácvik praktických dovedností a osvojení základních kroků tance Vídeňský Valčík. Tvorba jednoduché taneční choreografie.
11.-12. Současné taneční styly - Street dance, Hip-hop... nácvik praktických dovedností a osvojení základních kroků. Tvorba jednoduché taneční choreografie.
13. Současné taneční styly - akrobatický rokenrol - nácvik praktických dovedností a osvojení základních kroků a akrobatických figur. Tvorba jednoduché taneční choreografie.
14. Praktická prezentace - samostatná tvůrčí činnost - tvorba jednoduchých hudebně-pohybových vazeb vybraných tanečních stylů. (Didaktický výstup)