SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Introduction to Liberal Arts and Humanities - YBHA003
Title: Úvod do humanitních věd a studia vzdělanosti
Guaranteed by: Programme SHV - Historical Module (24-HM)
Faculty: Faculty of Humanities
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/0, Ex [HT]
Capacity: 700 / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Guarantor: Mgr. Ondřej Skripnik, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Marek Lentvorský
Mgr. Ondřej Skripnik, Ph.D.
Annotation -
Last update: Mgr. Alžběta Wolfová, Ph.D. (22.05.2018)
NOT AVAILABLE NOW NOT AVAILABLE NOW NOT AVAILABLE NOW
Teaching methods - Czech
Last update: Mgr. Martin Vrabec, Ph.D. (15.01.2024)

V ZS 2023 budou přednášky ke kurzu ve dvou pare. Páteční výklad Z. Pince a M. Lentvorského usiluje o historizující uvedení do problematiky humanitních věd, které se vyvinuly od konce 18. století z problematiky filosofie: po představení řecké epistémé,  problematiky Septem artes liberales, problematiky středověkých univerzit a scholastiky sleduje výklad zrod moderní vědy ve stopách E. Husserla: Krize evropských věd. V úterních přednáškách bude Ondřej Skripnik ve stopách Jana Sokola hledat odpovědi na tři Kantovy otázky: Co mohu vědět? Jak mám jednat? V co mohu doufat? 

Odkaz na celý kanál Oikumena na YouTube, kde jsou i starší přednášky doc. Pince:  https://youtube.com/channel/UCEQZNCGGr2SgUb3LNp0-qaA

Nahrávky z úterní paraleleky budou k dispozici zde:  https://media.fhs.cuni.cz/media/1273782afda94bccb9089b9354fce89c

Requirements to the exam - Czech
Last update: Mgr. Ondřej Skripnik, Ph.D. (11.10.2023)

Četbu ke kurzu i podatelny pro referáty najdete v Moodle na DL1: https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=13971 Přihlaste se tam.

K úspěšné atestaci je potřeba napsat minimálně dva kvalitní referáty. Texty pro referáty tvoří jakési čítanky ke kurzu, které byste měli průběžně (tedy z hodiny na hodinu) číst. 

Referáty jsou hodnoceny známkou: výborně (3/3 bodů), velmi dobře (2/3), dobře (1/3), nedostatečně (0/3).

Úkol hodnocený "nedostatečně" je potřeba si opravit. Celková známka se vypočte váženým průměrem.  

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Ondřej Skripnik, Ph.D. (22.09.2022)

Témata pátečních přednášek:

1) Věda v singuláru a vědy v plurálu. Výklad řeckého pojmu epistémé včetně Foulcautovy interpretace, věda o jednom, henologie.

2) Křesťanská varianta řecké epistémé: theologie, pojem dogmatu jakožto přesné racionální interpretace axiomů víry; výklad dvou podstat Ježíše Krista a diskuze a boje s tím spojené.

3) „Septem artes liberales“ jakožto vzdělanostní tradice navazující na výše uvedené základy. Rozdíl mezi svobodnými a nesvobodnými prakticky a technicky uchopenými „arters“.

4) Papežská revoluce 11. století a její důsledky pro „revoluční“ charakter evropských dějin. Důsledky této revoluce: vznik první novověké vědy - sekularizované theologie neboli právní vědy. Vznik scholastiky, křížové výpravy a nezdařený pokus o vybudování jednotné křesťanské civilizace pod vládou papeže.

5) Nominalismus jako vítěz boje o statut obecných pojmů a zároveň poslední myšlenkový vývoj středověku. Vznik empirizmu.

6) Řecká matematika založená na konečném apriori a jiné koncepty matematiky, především novověká matematika založená na nekonečném apriori.

7) Galileova matematizace přírody.

8) Descartovo nové založení filosofie a jeho problematičnost. Program lidského ovládnutí přírody pomocí novověké vědy.

9) Insulární a kontinentální tradice ve filosofii a její završení Kantem.

10) Velká francouzská revoluce a její následek: positivismus. 19. století jako obraz budoucího definitivního vítězství vědy a humanit v dějinách.

11) Husserlova Krize evropských věd jako reakce na positivismus a jeho pokus o obnovu vědy v singuláru - fenomenologie.

12) Protiklady: příroda nebo dějiny, názor nebo vhled, „erklären“ nebo „verstehen“; rozdíl mezi „přírodními, „tvrdými“ vědami a vědami „duchovnímu“, „humanitními“, „společenskými“, „měkkými“.

13) Koncept J. Lukacse: návratu k jednotě vědy v singuláru na bázi jeho knihy Na konci věku.

 

* Témata úterních přednášek:

1) Zóon logon echon

2) Epistémé, geometrický svět

3) Péče o duši, řecká polis

4) Septem artes liberales

5) Vědění a věda

6) Člověk na světě, časovost

7) Jednání, rozhodování

8) Rozhovor a tvář

9) Město, instituce

10) Právo a spravedlnost

11) Rysy a funkce práva

12) Etické myšlení

* Studijní literatura:

* Povinná:
SCHWANITZ, D. Vzdělanost jako živý dialog s minulostí. Praha: Prostor, 2011. ISBN 978-80-7260-256-8.
SOKOL, J. Etika, život, instituce: pokus o praktickou filosofii. Praha: Vyšehrad, 2014.  ISBN 978-80-7429-223-1

* Doporučená:
BURROW, J. W. Krize rozumu: evropské myšlení 1848-1914. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2004. ISBN 80-7325-025-X.

HUSSERL, E. Krize evropských věd a transcendentální fenomenologie. Praha: Academia, 2000. ISBN 80-200-0561-7
LUKACS, J. Na konci věku. Praha: Academia, 2009. ISBN 978-80-200-1781-9.

SOKOL, J. Malá filosofie člověka ; a Slovník filosofických pojmů. Praha: Vyšehrad, 2007. ISBN 978-80-7021-884-6.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html