|
|
|
||
Last update: Mgr. et Mgr. Anna Pospíšilová, Ph.D. (31.01.2022)
|
|
||
Last update: PhDr. Karolína Burešová, Ph.D. (30.01.2023)
Vymezení pojmu pedagogika volného času a jeho vztahu k ostatním pedagogickým disciplínám. Pojetí volného času jako sociologické, psychologické a pedagogická kategorie. Definice pojmu volný čas, aktivity ve volném čase. Cíle a funkce volného času a aktivit ve volném čase ve vývoji dětí a dospívajících. Inspirace z dějin pedagogiky pro volný čas. Vlivy sociálního prostředí na volný čas. Současné trendy v pedagogice volného času (konstruktivistické pojetí pedagogické práce, zážitková pedagogika, animace, streetwork, peer program). Komunítní práce a komunitní projekty v kontextu pedagogiky volného času.Školská zařízení pro zájmové vzdělávání a organizace pro neformální vzdělávání. Preventivní funkce volnočasových činností, nízkoprahová centra. Kurikulum a didaktika volnočasových aktivit. Aktuální témata a výzkum v oblasti pedagogiky volného času. Role sociálního pedagoga ve volnočasových aktivitách. Právní normy pro práci pedagoga volného času s dětmi a mládeží. |
|
||
Last update: PhDr. Karolína Burešová, Ph.D. (12.01.2024)
1.Vypracování seminární práce reflektující konkrétní reálnou volnočasovou aktivitu pro děti a dospívající, se kterou se student seznámí či ji sám vymyslí.Tato volnočasová aktivita bude zaměřená na osvětu (případně detekci) konkrétního sociálně-pedagogického problému ve volnočasovém kontextu. POZOR, jedná se o popis průběhu aktivity, nikoliv o seminární práci na zvolené téma (výklad). Délka seminární práce 1-2 normostrany. V textu je nutné citovat 1-2 odborné informační zdroje. Příklady problémů: agresivita, nefunkční komunikace v kolektivu, šikana, záškoláctví, vandalismus, krádeže, syndrom CAN, zneužívání návykových látek, mentální zdraví, nízkopříjmové rodiny, sociokulturní handicap, příslušnost k odlišné národnosti, diverzita ve společnosti, interkulturní dialog, žák s handicapem, komunitní práce, školní neprospěch apod. Téma aktivity a volbu konkréního sociálně-pedagogického problému je vhodné konzultovat s vyučující během výuky v průběhu semestru či emailem. 2. Složení ústní zkoušky z obsahu přednášek a povinné literatury. Ke zkoušce je student povinen donést vytištěný seznam přečtené literatury (min. 3 monografie). Dvě monografie musí být vybrány ze seznamu literatury uvedeného níže). Zkoušku je možné vykonat pouze po úspěšném odevzdání seminární práce - tuto práci je nutné zaslat vyučující emailem nejpozději týden před konáním ústní zkoušky.Termín ústní zkoušky bude stanoven na poslední přednášce. Zkoušku není možné vykonat bez odevzdání vytištěného seznamu přečtené literatury. Email na vyučující: karolina.buresova@htf.cuni.cz |
|
||
Last update: PhDr. Karolína Burešová, Ph.D. (16.02.2023)
Zkouška na základě seminární práce, povinné literatury a témat probraných v rámci přednášek. |
|
||
Last update: PhDr. Karolína Burešová, Ph.D. (30.01.2023)
* Povinná: PROKOP,DANIEL. Slepé skvrny: o chudobě, vzdělávání, populismu a dalších výzvách české společnosti. Brno: Host. 2022. ISBN 978-80-275-1078-8. TANNENBERGOVÁ,M.Průvodce školní inkluzí:aneb Jak vypadá kvalitní základní škola současnosti? Praha: Wolters Kluwer,2016. ISBN 978-80-7552-008-1. ŠŤASTNÁ, J.Když se řekne komunitní práce, Praha: Karolinum, 2016. ISBN 978-80-246-3356-5. |