SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Introduction to Language Biology and Psychophysiology - ALINV420B
Title: Introduction to Language Biology and Psychophysiology
Guaranteed by: Institute of Linguistics (21-ULING)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2023
Semester: winter
Points: 0
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: English
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Is provided by: APS300474
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: doc. PhDr. Filip Smolík, Ph.D.
Annotation - Czech
Last update: SMOLIKFI (19.09.2023)
This is an introduction to the biological underpinnings of human language. It is aimed at students of psychology, linguistics and social sciences, including those who have limited background in biology and neuroscience. The course will emphasize the value of biological and neuroscience research for questions traditionally addressed in cognitive, behavioral and linguistic research.


Úvod do biologických mechanismů znalosti a zpracování jazyka. Předmět je vyučován v angličtině a je určen pro studenty psychologie, lingvistiky a sociálních věd, včetně studentů s miniálními předchozími znalostmi oblasti biologie a neurověd.
Course completion requirements
Last update: SMOLIKFI (19.09.2023)

1. Participation in class, activity, activity in reading assignments. (Aktivita v hodinách a při diskusi a shrnování zadané četby)

2. Adequate performance on the midterm and final multiple-choice or short-answer tests. (Dostatečný výkon v testech v průběhu semestru a na jeho konci)

3. Short paper (2-3 pages) suggesting a research topic and method of interest to the student, with brief literatrue review. (Krátká práce s návrhem výzkumného tématu a metody s malou rešeší)

Teaching methods
Last update: SMOLIKFI (19.09.2023)

Presentations by the lecturer, discussions of readings and assigned audiovisual materials,o summaries of readings by students.

Syllabus - Czech
Last update: SMOLIKFI (19.09.2023)

Topics:

1. Neuron, neural system, action potential, brain and its parts.
2. Methods: PET, fMRI, EEG/ERP, MEG, NIRS, pupillometry. Brain areas related to language.
3. Aphasias: basic classification, classic models.
4. Aphasia: modern research fidnings.
6. Electrophysiology research: N400, P600, ELAN, use of MMN.
7. Neuroimaging research on word perception/production, semantics, conceptual representations
8. Neuroimaging research on syntactic and sentence-level sematnic representations.
9. Current models of langauge representation.
10. Developmental language disorders. Heritability of language.
11. Human genetics: basic concepts. Heritability, research methods in behavioral/cognitive genetics.
12. Nature and nurture in language: conceptual and methodological considerations:
13. Genetics and the study of languages across the world, diachronic research.

Témata:

1. Neuron, nervový systém, akční potenciál, mozek a jeho části.
2. Metody: PET, fMRI, EEG/ERP, MEG, NIRS, pupilometrie. Oblasti mozku související s jazykem.
3. Afázie: základní klasifikace, klasické modely.
4. Afázie: novější výzkum.
6. Elektrofyziologický výzkum: N400, P600, ELAN, využití MMN.
7. Zobrazovací metody: percepce/produkce slovv, sémantika, pojmové reprezentace.
8. Zobrazovací metody: syntaktické reprezentace, kompoziční sémantika.
9. Současné modely reprezentace jazyka v mozku.
10. Vývojové poruchy jazyka. Dědičnost jazyka.
11. Lidská genetika: základní pojmy. Dědičnost, výzkumné metody v behaviorální/kognitivní genetice.
12. Nature vs. nurture v jazyce: koncepční a metodologické úvahy:
13. Genetika a studium jazyků ve světě, diachronní výzkum.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html