|
|
|
||
Last update: Mgr. Jan Kaňák, Ph.D. (12.01.2021)
|
|
||
Last update: Mgr. Jan Kaňák, Ph.D. (12.01.2021)
Obsah předmětu je rozdělen do níže uvedených pěti kapitol. Jejich smyslem je poskytnout základní vhled do problematiky genderu (teorií genederu a jejich uchopení) a do toho, jak se gender promítá do kontextu sociální práce. Studijní materiály jsou pak koncipovány tak, že v případě výraznějšího zaujetí obsahu určitého bloku mají studentky a studenti možnost čerpat podrobnější informace. Cílem je zprostředkovat přehled teoretického rámce genderu i v kontextu sociální práce a umožnit tak studentkám a studentům, aby si sami zvolili a vybrali směr a přístup, který bude odpovídat jak jejich výchozímu pochopení sociální práce, tak podstaty člověka a interakcí.
Kapitola 1: Generativita teorie – aneb jak je možné vnímat teoretickou základnu sociální práce a co z toho plyne pro gender. Cílem této části předmětu je představit koncept generativity teorie a to jak obecně, tak v kontextu reflexivní praxe (Thompsonovi) se specifickým přihlédnutím k technice kritického incidentu (Fook). Kapitola 2: Základní pohled na třídění teorií týkajících se genderu – aneb jak chápeme gender, jak se na něj můžeme dívat. Cílem této části je nabídnout přehled o jednotlivých pojetích genderu, které by odpovídalo různým pojetím sociální práce, které si konstruují studentky a studenti předmětu. Zároveň jsou předkládány tvrzení, která poukazují na „platnost“ některých pojetí teorie genderu. Kapitola 3: Konstruktivistické teorie genderu – aneb jak je různě chápána konstrukce genderu, které kategorie v tom hrají roli a jak je možné uchopit konstrukci maskulinit a feminit. Kapitola 4: Sociální práce a genderová problematika – aneb základní seznámení s konceptem genderu v kontextu sociální práce. Kapitola 5: Metody a techniky sociální práce s ohledem na gender – aneb specifická témata vztažená ke genderu v sociální práci. Zde se budeme věnovat především konkrétním postupům a metodám práce s klientkami a klienty sociální práce.
|
|
||
Last update: ThDr. Marketa Langer, Ph.D. (17.11.2022)
Cílem předmětu je poukázat na koncepty / teorie, které je možné najít v kontextu gender studies (na jedné straně) a zároveň poukázat na specifickou aplikaci genderu v kontextu sociální práce. Předmět vychází z předpokladu, že jak pro kritickou sociální práci, tak pro profesionální pojetí sociální práce může být reflexe genderových témat podstatnou součástí výkonu profese. Seznámení se širším spektrem genderových teorií by mělo studentkám a studentům umožnit orientovat se |
|
||
Last update: ThDr. Marketa Langer, Ph.D. (17.11.2022)
Pro úspěšné ukončení předmětu je potřeba:
|
|
||
Last update: Mgr. Jan Kaňák, Ph.D. (12.01.2021)
Předmět je zakončen zápočtem. K jeho získání je potřeba vypracovat zápočtovou práci, která bude obsahovat tyto základní okruhy
a) popsání cílové skupiny vybraného zařízení (varianta A) / teoretického rámce sociální práce (varianta B) b) zvolení konkrétního teoretického uchopení genderu (obě varianty) c) popsání potenciálních přínosů aplikace zvolené teorie (obě varianty) d) popsání potenciálních rizik aplikace (obě varianty)
Konkrétní podoba bude představena v rámci prvního studijního setkání. Rozsah není předem dán, pokud budou jednotlivé části vypracovány kvalitně obsahem, lze se dle zkušeností z minulých let, vejít do cca 3 normostran. Volba varianty je na konkrétní studentce, konkrétním studentovi. |
|
||
Last update: Mgr. Jan Kaňák, Ph.D. (12.01.2021)
Metody výuky pro kontaktní práci a) přednáška b) diskuse c) práce ve velké skupině d) práce v malých skupinách a společná reflexe e) analýza videoukázek
Metody výuky pro distanční práci a) přednáška b) diskuse c) práce ve skupinkách podle předchozí domluvy a možnosti MSTeams, případně zapojení se přes google.meets e) analýza videoukázek |
|
||
Last update: Mgr. Jan Kaňák, Ph.D. (12.01.2021)
Vstupní požadavky nejsou formulovány. Studentky ani studenti nemusí znát sociologické teorie, ani genderové teorie, nemusí být aktivními čtenářkami a čtenáři anglicky psaných textů (k jejich obsahu bude dostatek prostoru věnován na přednáškách). |