This course introduces the segmental and suprasegmental patterns of English. Students learn about the system of
English phonemes, discuss individual sound segments, processes manifested in connected speech. In the second
part, emphasis is placed in standard lexical stress and rhythm which are analyzed and practiced along with
specific reduction elements and linking in connected speech. The seminar part of the course is dedicated to
building skills related to the analysis of English pronunciation, more specifically Standard British, as well as one's
own pronunciation.
Last update: Mgr. Pavel Šturm, Ph.D. (01.03.2018)
Předmět uvádí do popisu segmentální a suprasegmentální zvukové stavby angličtiny. V první části se studenti seznámí se systémem anglických hlásek především z hlediska artikulačního a percepčního. Současně s popisem jednotlivých zvukových segmentů jsou uvedeny i základní ortografické principy moderní angličtiny. Kurz se zaměří i na fonologické procesy, k nimž v souvislé řeči dochází, jako je koartikulace, asimilace či elize. V druhé části je důraz kladen na standardní přízvuk a rytmus, který je analyzován a procvičován společně se specifickými prvky redukcí a vázání v plynulém mluvním projevu. Popisu anglické intonace dominuje aspekt fonologický.
Seminární část kurzu se věnuje budování dovedností spojených s analýzou výslovnosti angličtiny, a to výslovnosti britské standardní i vlastní. Jedná se o propojení transkripčních dovedností a poslechové analýzy v podobě seminární práce.
Course completion requirements -
Last update: Mgr. Pavel Šturm, Ph.D. (24.10.2019)
min. 70% attendeance and active participation in the seminars, correct pronunciation at the segmental and suprasegmental level. Final written exam.
Last update: Mgr. Pavel Šturm, Ph.D. (01.03.2018)
Požadavky ke zkoušce: min. 70% docházka a aktivní účast v seminářích, správná výslovnost na segmentální i suprasegmentální úrovni. Zkouška má podobu písemného testu.
Všechny požadavky je nutné splnit do konce zkouškového období akademického roku, ve kterém si student předmět zapsal.
Literature - Czech
Last update: Mgr. Pavel Šturm, Ph.D. (01.03.2018)
Základní literatura:
Roach, P. (2000 / 2009). English Phonetics and Phonology. Cambridge: Cambridge University Press.
Cruttenden, A. (2014). Gimson's Pronunciation of English. Eighth Edition. London: Routledge.
Volín, J. (2002). IPA-Based Transcription for Czech Students of English. Praha: Karolinum.
Skarnitzl, R., Šturm, P. a Volín, J. (2016). Zvuková báze řečové komunikace: Fonetický a fonologický popis češtiny. Praha: Karolinum.
García-Lecumberri, M. L. & Maidment, J. A. (2000). English Transcription Course. London: Arnold.
O’Connor, J.D. (1980). Better English Pronunciation. Cambridge: Cambridge University Press.
Carley, P., Mees, I. M. & Collins, B. (2018). English Phonetics and Pronunciation Practice. London: Routledge.
Ogden, R. (2009 / 2017). An Introduction to English Phonetics. Edinburgh: Edinburgh University Press.
Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Pavel Šturm, Ph.D. (01.03.2018)
* Rozpis hlavních témat:
Fonetika a řečová komunikace Fonetická transkripce Řečové orgány Samohláskový systém (monoftongy a diftongy) Souhláskový systém (obstruenty a sonory) Asimilace a koartikulace, elize Tok spojité řeči, předělové jevy (linking) Melodický inventář angličtiny, funkce intonace Stavba slabiky, fonotaktika Samohláskové redukce, slabé formy gramatických slov Slovní přízvuk Přízvuk v lexikálních derivacích a kompozitech Rytmická struktura promluvy a eurytmie