prefer medical statement course can be enrolled in outside the study plan enabled for web enrollment priority enrollment if the course is part of the study plan
The combat activities provide a simple and varied tool to improve the quality of the physical activity lessons. The
content of the Didactics of combat sports course systematically builds on and develops the content of the course
combat sports, which students took in the first year of the Bachelor's degree. The course appeals to the
applicability of the combat activities for the creation of training programs of a wide range of focus. The basic line of
the topics discussed consists of the areas of tumbling activities included in the School PE curiculum. During the
teaching, emphasis is placed on adapting the difficulty of the exercises depending on the diverse capabilities of
the target group (heterogeneous groups or vulnerable individuals). The course frames the use of the activities for
the needs of school physical education, or for the further fitness development of practitioners in other sports that
work with the contact component of the movement (football, handball, basketball). The combat activities provide
opportunities for the development of initiative and combativeness, control of fear for dealing with contact game
situations and improvement of the game potential of players. In non-contact sports, they serve as an opportunity to
compensate or diversify the training routine. Students in the course have significant input into the selection of
lesson content after considering the relevance to their future careers.
Last update: PhDr. Adam Zdobinský (26.04.2022)
Úpoly poskytují jednoduchý a pestrý nástroj ke zkvalitnění náplně hodin pohybových aktivit. Obsah předmětu
Didaktika úpolů systémově navazuje a rozvíjí obsah předmětu úpoly z bakalářského studia. Předmět apeluje na
využitelnost úpolových aktivit pro tvorbu tréninkových programů rozsáhlého spektra zaměření. Základní linii
probíraných témat tvoří oblasti úpolových aktivit zanesených v RVP. Během výuky je kladen důraz na přizpůsobování
obtížnosti cvičení v závislosti na rozmanitých možnostech cílové skupiny (heterogenní skupiny, případně
vulnerabilních jedinců). Studenti se významně podílí na výběru náplně lekcí po zvážení významu pro svoji budoucí
kariéru.
Aim of the course -
Last update: PhDr. Adam Zdobinský (13.09.2023)
The aim is to gain competence to include the activities in different sports programs, with special emphasis on the use in school TV.
Upon completion of the course, the student is aware of the fitness, psychological and social benefits of tumbling activities.
The student is familiar with a spectrum of simple slip games and is able to devise variations of these exercises depending on the input conditions.
The student is able to analyse the strategic points of certain bowling activities and highlight potential pitfalls.
The student is able to create an adequate didactic series for a desired activity depending on the level of the practitioner and the environmental conditions.
The student can apply a variety of didactic styles in the area of the climbing activities to increase the attractiveness of the program for a heterogeneous group.
The student can provide an informed reflection on the didactic outcomes of his/her classmates.
Last update: PhDr. Adam Zdobinský (07.03.2022)
Cílem je získat kompetenci k zařazování úpolových aktivit v rozdílných sportovních programech, zvláštní důraz je kladen na využití ve školní TV.
Po dokončení předmětu si student uvědomuje kondiční, psychické a sociální benefity úpolových aktivit.
Student zná spektrum jednoduchých úpolových her a je schopen vymýšlet variace těchto cvičení v závislosti na vstupních podmínkách.
Student dokáže analyzovat strategické body určitých úpolových aktivit a upozornit na potenciální úskalí.
Student dokáže vytvořit adekvátní didaktickou řadu ke kýžené činnosti v závislosti na úrovni cvičenců a okolních podmínkách.
Student umí aplikovat rozmanité didaktické styly v oblasti úpolových aktivit a navýšit tak atraktivitu programu pro heterogenní skupinu.
Student dokáže poskytnout fundovanou reflexi didaktických výstupů svých spolužáků.
Course completion requirements -
Last update: PhDr. Adam Zdobinský (13.09.2023)
1) Maximum attendance.
2) Ongoing collaboration on the MS Teams platform.
3) Group assignment - creating a challenge manual.
4) Peer evaluation of group task.
5) Didactic output and discussion.
Last update: PhDr. Adam Zdobinský (13.09.2023)
1) Maximální docházka.
2) Průběžná spolupráce na platformě MS Teams.
3) Skupinový úkol - tvorba úpolářské příručky.
4) Vzájemné hodnocení skupinového úkolu.
5) Didaktický výstup a diskuze.
Literature -
Last update: PhDr. Adam Zdobinský (13.11.2023)
E-learning: https://ftvs.cuni.cz/FTVS-2533.html
Mnoho materiálů je distribuováno skrze MS-Teams, který je zakládán na každý rok.
REGULI, Z., ĎURECH, M., VÍT, M. Teorie a didaktika úpolů ve školní tělesné výchově. Brno: FSpS MU, 2007. 1. vydání. ISBN 978-80-210-4318-3.
STARÝ, K., LAUFKOVÁ, V. Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1001-6
PAVELKA, R., STICH, J., Sebeobrana. Praha: IKAR, 2015. ISBN 978-80-249-2800-5.
PAVELKA, R., REINDERS, A. Kondiční trénink pro bojové sporty - rozvoj speciální síly. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5416-1.
Last update: Mgr. Dominika Krupková (21.10.2022)
E-learning:
E-learning: https://ftvs.cuni.cz/FTVS-2533.html
Mnoho materiálů je distribuováno skrze MS-Teams, který je zakládán na každý rok.
REGULI, Z., ĎURECH, M., VÍT, M. Teorie a didaktika úpolů ve školní tělesné výchově. Brno: FSpS MU, 2007. 1. vydání. ISBN 978-80-210-4318-3.
STARÝ, K., LAUFKOVÁ, V. Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1001-6
PAVELKA, R., STICH, J., Sebeobrana. Praha: IKAR, 2015. ISBN 978-80-249-2800-5.
PAVELKA, R., REINDERS, A. Kondiční trénink pro bojové sporty - rozvoj speciální síly. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5416-1.
Requirements to the exam -
Last update: PhDr. Adam Zdobinský (13.11.2023)
Practical credit: Techniques applicable to varying ground game activities
Exam: Defined areas from required literature:
Evaluation of the benefits and pitfalls of ground game activities
Aspects of self-defense
Ground game activities in the Framework Educational Program
Didactic styles in practice in ground game activities
Classroom climate and ground game activities
Safety and the principle of habituation to contact
Last update: PhDr. Adam Zdobinský (13.11.2023)
Přelož z češtiny do angličtiny jako akademický text:
Praktický zápočet: techniky využitelné k variování úpolových her
Zkouška: stanovené okruhy z povinné literatury:
Zhodnocení benefitů i nástrah úpolových aktivit
Aspekty sebeobrany
Úpolové aktivity v RVP
Didaktické styly při praxi v úpolových aktivitách
Třídní klima a úpolové aktivity
Bezpečnost a princip zvyku na kontakt
Syllabus -
Last update: PhDr. Adam Zdobinský (13.09.2023)
Theoretical lessons:
Meaning and characteristics of handsprings, systematics, terminology
Issues of vulnerable groups
Management of the hereditary class
Variations of coping activities for hereditary groups
Principles of teaching of fencing
Practical lessons:
Heterogeneous class management practice
Methodology of fall technique
Pair games and preparatory exercises (possibilities of stimulating motor skills)
Group games (possibilities of stimulating motor skills)
Use of lunges in fitness training
Didactic outcomes
The document was created within the project: support of undergraduate education of future teachers at Charles University; project reg. no.: CZ.02.3.68/0.0/0.0/19-068/0016093
Last update: PhDr. Adam Zdobinský (28.04.2022)
Teoretické lekce:
Význam a charakteristika úpolů, systematika, terminologie
Problematika vulnerabilních skupin
Management hererogenní třídy
Variace úpolových aktivit pro hererogenní skupiny
Zásady výuky úpolů
Praktické lekce:
Praxe managementu heterogenní třídy
Metodika pádové techniky
Úpolové hry ve dvojicích a průpravná cvičení (možnosti stimulace motorických schopností)
Skupinové úpolové hry (možnosti stimulace motorických schopností)
Využití úpolů v kondiční přípravě
Didaktické výstupy
Dokument vznikl v rámci realizace projektu: Podpora pregraduálního vzdělávání budoucích učitelů na UK; reg. č. projektu: CZ.02.3.68/0.0/0.0/19-068/0016093
Learning resources - Czech
Last update: Mgr. Dominika Krupková (21.10.2022)
E-learning: https://ftvs.cuni.cz/FTVS-2533.html
Entry requirements - Czech
Last update: PhDr. Adam Zdobinský (13.09.2023)
Pro účast na předmětu se předpokládá technická znalost základů juda, karate a pádové techniky. Vše v takovém rozsahu, jaký byl diskutován na předmětu Úpoly PTUS373(K).
Other recommended courses - Czech
Last update: PhDr. Adam Zdobinský (02.06.2021)
Rozsáhlá problematika sebeobrany, která má také ve školní TV své místo, je však nad rámec tohoto předmětu. Detailně se však tématem zabývá vol.předmět pro denní studium Didaktika Sebeobrany PTUS392N.