|
|
|
||
Last update: doc. Mgr. Jiří Mudrák, Ph.D. (24.09.2020)
|
|
||
Last update: PhDr. Ivana Harbichová, Ph.D. (20.03.2024)
Obecné cíle předmětu: - cílem předmětu je poskytnout studentům všeobecný přehled ze základu psychologie a psychologie sportu s důrazem na pedagogické přístupy s využitím v pedagogické praxi Výstupy učení – po absolvování předmětu je student schopen: - objasnit význam pedagogické psychologie a psychologie sportu, jejich funkci a poslání - orientovat se a systematicky uvažovat v rozsáhlé oblasti pedogogicko psychologického a sportovně psychologického poznání a adekvátně užívat terminologii - charakterizovat pedagogickou psychologii a psychologii sporu jako vědní disciplínu, zařadit je do systému psychologických disciplín - vymezit hlavní aktéry vyučovacího procesu, charakterizovat podstatu procesu učení v pedagogických situacích - charakterizovat motivaci v pedagogických situacích, motivaci ve vztahu k učebnímu procesu - vysvětlit, jak může pedagogická psychologie a psychologie sportu přispívat ke změně osobnosti - vysvětlit funkci psychickéých procesů, objasnit význam kognitivních a exekutivních funkcí v učení a ve sportu - aplikovat získané pedogogicko psychologické znalosti a dovednosti z přednášek a seminářů do edukačního procesu - efektivně využívat získané pedogogicko psychologické poznatky a principy psychologické přípravy v pedagogické, trenérské či lektorské činnosti |
|
||
Last update: PhDr. Ivana Harbichová, Ph.D. (24.01.2024)
Zápočet - aktivní účast na seminářích. Zkouška - písemný test, 75% správných odpovědí. Znalost odpřednášené látky a základní doporučené literatury. |
|
||
Last update: Mgr. Vladimír Hojka, Ph.D. (12.10.2022)
Povinná: MAREŠ, J. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0174-8. ŠTECH, S., ZAPLETALOVÁ, J. Úvod do školní psychologie. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0368-1. SLEPIČKA, P., HOŠEK, V., HÁTLOVÁ, B. Psychologie sportu. Vyd. 2. Praha: Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1602-5. TOD, D., THATCHER, J., RAHMAN, R. Psychologie sportu. Praha: Grada, 2012. Z pohledu psychologie. ISBN 978-80-247-3923-6. Doporučená: SLEPIČKA, P., MUDRÁK, J., SLEPIČKOVÁ, I. Sport a pohyb v životě seniorů. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-3110-3. SLEPIČKA, P. a kol. Divácká reflexe sportovního výkonu. Karolinum: Praha: Karolinum 2010. |
|
||
Last update: doc. Mgr. Jiří Mudrák, Ph.D. (24.09.2020)
Lectures: 1. The subject of educational psychology 2. Personality of learners - developmental processes 3. Teacher’s assessment of students 4. Developmental processes and effective nurture 5. Coping with school demands, psychosocial stress 6. Learning, motor learning 7. Classroom climate, psychological approaches 8. Sport psychology, psychological aspects of movement 9. Psychological analysis of sport activities 10. Cognitive processes in sport 11. Personality and development of personality in the sport contexts 12. Emotion, motivation and volition in sports 13. Social interaction, facilitation and social groups in sport 14. Aggression, sport spectators, doping
Seminars: 1. Methodology of psychological research 2. Cognitive strategies in sports (interview, qualitative research) 3. Performance anxiety (observation, questionnaire methods) 4. Classroom and sport team as a social group (sociometry) 5. Imagination - preparation of a training program (experiment) 6. Attention, assessment of attention (psychophysiological measurement) 7. Current themes related to sport and health, exercise, well-being, exercise adherence (questionnaire survey) |
|
||
Last update: PhDr. Ivana Harbichová, Ph.D. (02.11.2022)
Online výuka bude probíhat v prostředí MS Teams. Kód pro připojení je v1uv7ti Studijní opory jdou k dispozici v Moodle 1 https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=14347 |