|
|
|
||
Last update: Mgr. Linda Mejsnarová, Ph.D. (12.12.2018)
|
|
||
Last update: Mgr. Dominika Krupková (08.11.2023)
Student chápe český koncept turistiky, má přehled o aktivitách a sportech, které lze provozovat v přírodní prostředí a jejich udržitelnosti. Student zná jednoduché hry a cvičení v přírodě, které lze aplikovat pro různé druhy postižení. Student se umí orientovat v terénu, dokáže pracovat s mapou pro orientační běh a zná mapové symboly, chápe měřítko mapy a systém vrstevnic. Student zvládá na kole techniku jízdy jednotlivce a techniku jízdy ve skupině s osobami se zdravotním postižením. Student umí bezpečně vést skupinu při cyklo-turistické vyjížďce v dopravním provozu, umí používat signály, umí se orientovat podle turistické mapy. Student chápe strukturu organizace sportovně-turistických a adaptačních kurzů na základních a středních školách, aby splnily výchovný nebo rozvojový cíl pro osoby s různým druhem postižení.
|
|
||
Last update: doc. Mgr. Jiří Baláš, Ph.D. (25.01.2024)
Informace ke kurzu 2024 Předmět probíhá formou šestidenního kurzu ve výcvikovém středisku FTVS UK u Stráže nad Nežárkou. Termín: 25.-30.8. 2024 Předpokládaná cena kurzu je 4000,- Kč. Zahrnuje ubytování v chatách, stravu (plná penze) a amortizační poplatek za půjčení vybavení (lana, úvazky, mapy, buzoly, atd.). Po zápise do předmětu v SIS obdržíte pokyny ke kurzu a k platbě kurzovného. |
|
||
Last update: Mgr. Linda Mejsnarová, Ph.D. (12.12.2018)
HELLER, Jan a Jaroslav POTMĚŠIL. Zdravotní přínos sportu u aktivních paraplegiků. In: Sborník příspěvků národní konference “Sport na začátku nového tisíciletí“. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Fakulta tělesné výchovy a sportu, 2001, s. 323-327.
JEŠINA, Ondřej a Zdeněk HAMŘÍK. Podpora aplikovaných pohybových aktivit v kontextu volného času. Olomouc: Univerzita Palackého, 2011. ISBN 978-80-244-2946-5.
KUDLÁČEK, Martin a Ondřej JEŠINA. Integrovaná tělesná výchova, rekreace a sport. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3964-8.
NEUMAN, Jan. Dobrodružné hry a cvičení v přírodě. Vyd. 7. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0628-6.
NEUMAN, Jan. Turistika a sporty v přírodě: přehled základních znalostí a dovedností pro výchovu v přírodě. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-391-9.
Neuman, Jan, Ladislav VOMÁČKO a soňa Vomáčková. Překážkové dráhy, lezecké stěny - výchova prožitkem a výzvou. 1. vyd. Praha: Portál, 1999. ISBN 8071782920. Šafránek, Jiří. Kolo pro děti i jejich rodiče. 1. vyd. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-438-9. VACHULOVÁ, Jana a Robert VACHULE. Hry pro těžce zrakově postižené děti. Praha: ÚV SI, 1987. |
|
||
Last update: Mgr. Linda Mejsnarová, Ph.D. (12.12.2018)
Přednášky: 1. Historické souvislosti výchovy v přírodě. Organizace zabývající se pobytem a výchovou v přírodě. Prožitek v aktivitách v přírodě. Česká turistika jako fenomén. 2. Cyklistika - charakteristika odvětví, formy využití, názvosloví, technologie, technika jízdy jednotlivce a skupiny, vybavení a zásady pro cykloturistické aktivity handicapovaných osob. 3. Orientace a orientační běh - orientační schopnosti, mapa, buzola, práce s mapou a buzolou, zásady stavby tratí, využití orientace pro vozíčkáře, nevidomé, mentálně postižené. 4. Hry v přírodě - výběr vhodných her pro osoby s různými druhy postižení. 5. Cvičení v přírodě, iniciativní hry a lanové překážkové dráhy. Úprava pro osoby s různými druhy postižení. 6. Ekologická výchova a Ekohry. Široké pole využití pro všechny skupiny postižených osob. 7. Vybavení pro aktivity v přírodě.
Semináře: 1. Vedení družstva - rozdělení rolí, spolupráce, společné úkoly, reflexe každodenního programu. 2. Základní uzly, práce s lanem a informace o jištění a slaňování. Aplikace pro handicapované osoby. 3. Vybavení pro turistické akce. 4. Jednoduchý orientační štafetový závod /O-Ring/ - praxe a vyhodnocení. Diskuse k úpravě a využitelnosti pro mnohé skupiny postižených. 5. Příprava turistické akce - cykloturistika. 6. Technologie kola, seřízení kola, technika jízdy, předpisy a způsoby komunikace. Kola pro různé druhy handicapu. 1. Ekohry - příprava a provedení jednoduchých her. 2. Organizace ranních setkání - cvičení. Relaxační a protahovací cvičení, aplikace jógy. 3. Hry a kulturní a tvůrčí aktivity - příklady využití na akcích se skupinami postižených osob. 4. Hodnocení programu kursu - reflexe aktivit, vztah vedoucí - student.
Cvičení: 1. Cyklistika - jízda zručnosti, cvičení jízdy ve skupině. 2. Cyklistika - aplikace jízdy ve skupině, přesuny v rámci kursu. 3. Cyklistika - technika jízdy na různých typech kol (tandem, pažní kola atp.). 4. Cykloturistická túra - aplikace dovedností z techniky a taktiky jízdy. 5. Cykloturistická akce - půldenní putování a poznávání jižních Čech, samostatné vedení družstva. 6. Orientace I. - mapa-buzola, mapa-terén, orientační cvičení - liniový postup. 7. Orientace II. - cvičné okruhy s různou obtížností kontrol. Orientační cvičení pro vozíčkáře a nevidomé. 8. Orientační běh - absolvování závodu na upravené trati. 9. Hry v přírodě - příklady malých her. Diskuse k možnostem aplikace. 10. Hry v přírodě - příklady velkých her, typ strategické hry. 11. Iniciativní hry - řešení problémů, rozvoj důvěry, týmová spolupráce. Úprava her pro osoby s různými druhy postižení (vozíčkáře, nevidomé, mentálně postižené atp.). 12. Cvičení v přírodě - příklad výběhu do terénu. 13. Cvičení v přírodě - lanové překážkové dráhy. Náměty na aplikace. 14. Základy lezení a boulderingu. Překonávání zajištěných cest, lezení s horním jištěním, slaňování - ukázky lezení bez zrakové kontroly. |