course can be enrolled in outside the study plan enabled for web enrollment priority enrollment if the course is part of the study plan you can enroll for the course in winter and in summer semester
Last update: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (09.09.2022)
During the semester, students will visit various facilities: primary school - 1st and 2nd grade, various types of secondary schools and get acquainted with the real conditions of pedagogical practice. During school visits and lessons, students keep written records of the course of the internship. The internship ends with a reflection seminar. Students will be acquainted with the details of the course of the internship and with specific methodological instructions by the guarantor of the internship before its commencement. It is possible to find out about specific conditions from the guarantor / teacher of the parallel group.
Last update: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (09.09.2022)
V průběhu semestru studenti navštíví různá zařízení: základní školu - 1. a 2. stupeň, různé typy středních škol a seznámí se s reálnými podmínkami pedagogické praxe. Při návštěvách škol a vyučovacích hodin si studenti pořizují písemné záznamy o průběhu praxe. Praxe je zakončena reflexním seminářem. S podrobnostmi o průběhu praxe a s konkrétními metodickými pokyny budou studenti seznámeni garantem praxí před jejím zahájením. O konkrétních podmínkách je možné se informovat u garanta/učitele paralelní skupiny.
Aim of the course -
Last update: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (09.09.2022)
Learning outcomes of the course unit The aim of this course is to support the interest of students in teaching fields and motivate them to further education, incl. Continuation of the master's program focused on the preparation of teachers of general subjects at primary and secondary schools. Students visit three different school facilities. In the seminar work they will describe their characteristics, compare them and make a separate consideration - reflection on the meaning and content of their activities.
Last update: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (09.09.2022)
Cílem tohoto předmětu je podpořit zájem studentů o učitelské obory a motivovat je k dalšímu vzdělávání, vč. pokračování v magisterském studiu zaměřeném na přípravu učitelů všeobecně vzdělávacích předmětů na ZŠ a SŠ.
Studenti navštíví tři různá školní zařízení. V seminární práci pak uvedou jejich charakteristiku, srovnají je a provedou samostatnou úvahu - reflexe nad smyslem a náplní jejich činnosti.
Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (11.09.2023)
Předmět má 2 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 60 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe 20 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 5 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 10 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 15 hodin. Seminární práce 10 hodin, příprava na zápočet 5 hodin.
Literature -
Last update: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (09.09.2022)
SEP of primary schools and selected secondary schools - Content characteristics of school facilities available on their websites
Musilová, M. Individuální praxe - metodika a cvičebnice. Olomouc: UP, 2004. ISBN 80-244-0854-6.
Musilová, L.; Musil, J. Asistentská praxe. Olomouc: OU, 2001. ISBN 80-244-0297-1.
Švec, V.; Filová, H.; Šimoník, O. Praktikum didaktických dovedností. Brno: MU, 2000. ISBN 80-210-1365-6.
Last update: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (09.09.2022)
ŠVP ZŠ a vybraných středních škol
- Charakteristika obsahového zaměření školských zařízení dostupná na jejich webových stránkách
Musilová, M. Individuální praxe - metodika a cvičebnice. Olomouc: UP, 2004. ISBN 80-244-0854-6.
Musilová, L.; Musil, J. Asistentská praxe. Olomouc: OU, 2001. ISBN 80-244-0297-1.
Švec, V.; Filová, H.; Šimoník, O. Praktikum didaktických dovedností. Brno: MU, 2000. ISBN 80-210-1365-6.
Requirements to the exam -
Last update: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (09.09.2022)
To obtain the credit is required to attend meetings and elaborate written reflections from observations (portfolio).
The student has a total of 3 attempts to get the credit, 1 regular and 2 corrective.
Last update: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (09.09.2022)
Pro udělení zápočtu je nutná účast na setkáních a zpracování písemných reflexí z náslechů (portfolia).
Student má na složení zápočtu 3 pokusy, z toho 2 opravné.
Syllabus -
Last update: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (09.09.2022)
Student will practice in the extent of one semester (total of 60 hours of activities per semester): 2 hours of introductory seminar 4 hours of the final reflective seminar 18 - 20 hours of observational and reflective activities at school 34 - 36 hours of independent work and completion of tasks (filling in observation sheets and creating a portfolio, which will be presented at the final reflective seminar), including self-study
Last update: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (09.09.2022)
Student vykoná praxi v rozsahu jednoho semestru (celkem 60 hodin činností za semestr):
2 hodiny úvodního semináře
4 hodiny závěrečného reflektivního semináře
18 - 20 hodin hospitační a reflektivní činnosti ve škole
34 - 36 hodin samostatné práce a plnění úkolů (vyplňování pozorovacích archů a tvorba portfolia, které bude prezentováno na závěrečném reflektivním semináři), včetně samostudia