The aim of the course to familiarize students with the development of the education system in the Czech lands, learn to analyze documents and školskopolitické lead them to understand the development trends of education. Content: The school system in the Czech lands, the creation, development, reform and development snahy.Vznik UK, particular school Theresean reform, reform of secondary schools in 1849, the so-called popular education reform of 1869, education in the 1 Republic, the development of education in the 2nd mid-20th century.
Last update: MOJZISO/PEDF.CUNI.CZ (07.07.2010)
Cílem kurzu seznámit posluchače s vývojem školského systému v českých zemích, naučit je analyzovat školskopolitické dokumenty a vést je k porozumění vývojovým tendencím školství.
Obsah: Školský systém v českých zemích, vznik, vývoj, reformní snahy.Vznik a vývoj UK, partikulární školy, tereziánská reforma, reforma středních škol 1849, reforma tzv. lidového školství 1869, školství v 1. republice, vývoj školství v 2. polovině 20. století.
Aim of the course -
Last update: SYRISTE/PEDF.CUNI.CZ (10.01.2011)
The aim is to deepen knowledge about the school as an institution
Comparison of historical and current status of the possible scenarios of further development of schools as institutions
Last update: SYRISTE/PEDF.CUNI.CZ (10.01.2011)
Cílem předmětu je prohloubit znalosti o škole jako instituci
Komparace historického a současného stavu
Scénáře možného dalšího vývoje školy jako instituce
Literature - Czech
Last update: SYRISTE/PEDF.CUNI.CZ (10.01.2011)
VÁŇOVÁ,R., RÝDL,K., VALENTA, J. Výchova a vzdělání v českých dějinách. Praha : UK 1992.
VÁŇOVÁ, R. Vědy o výchově na stránkách Pedagogiky. Pedagogika, 50, 2000, č.4, s.313-339.
VÁŇOVÁ, R. Československé školství ve 30. letech (příhodovská reforma). Praha : PedF UK. 1995.
VÁŇOVÁ,R.; NEJEDLÁ, D. Texty ke studiu reformní pedagogiky v ČSR. Praha : PedF UK. 1995.
Requirements to the exam - Czech
Last update: SYRISTE/PEDF.CUNI.CZ (10.01.2011)
Požadavky k zápočtu:
Seminární práce
nebo sepsaný strukturovaný rozhovor s pamětníkem
nebo práce čerpající z reálné kroniky školy
Požadavky ke ZK: znalost základní periodizace vzledem k vývoji školy