course can be enrolled in outside the study plan enabled for web enrollment priority enrollment if the course is part of the study plan you can enroll for the course in winter and in summer semester
In the course, students of pedagogy and students of the teaching profession are informed about the philosophical,
ideological and theoretical fundamentals of education. Until present, the knowledge of teachers of educational processes
and the educational reality are above all the matter of " common sense". In their practice, they rarely refer to theories or the
scientific substantiation of the reality. It is of great importance to prepare students for this reflection before they step over the
school threshold. They should gain a tool for gaining their own professional identity, self-confidence. To acquaint the
students with the wealth of philosophical reflections (idealism, pragmatism, etc.) will help them to understand the complexity
of ideological fundamentals of education (liberalism, conservatism, nationalism, etc).
Last update: PhDr. Daniela Nováková, Ph.D. (06.06.2006)
Pluralismus teorie výchovy se pro pedagogy a studenty pedagogiky stal něčím samozřejmým a přirozeným. Pokud budujeme otevřenou, demokratickou a pluralitní společnost, tak se to musí dotýkat i pedagogiky. I když to pro některé může přinést pocity nejistoty a opětovnou potřebu uzavřít se do monistické vědy, která odvrhne a vyloučí všechny alternativy vůči instrumentální a pozitivistické pedagogice. Teorie výchovy by měla tedy nabízet druhou cestu, cestu - která sice přináší nejistotu - ale přináší pedagogiku otevřenou a bez hranic. Měla by studentovi oboru pedagogika posloužit jako mapa, která může poutníkovi ukázat cestu v této spletitosti současných i nedávno minulých pedagogických teorií, směrů a proudů.
Literature - Czech
Last update: PhDr. Daniela Nováková, Ph.D. (06.06.2006)
SINGULE, F. Současné pedagogické směry a jejich psychologické souvislosti. Praha: SPN, 1992.
SINGULE, F. Pedagogické směry 20. století v kapitalistických zemích. Praha: SPN, 1966. CIPRO, M. Prameny výchovy. Praha: Nákladem vlastním, 1993.
CIPRO, M. Průvodce dějinami výchovy. Praha: SPN, 1984.
PROKOP, J. Škola a společnost v kritických teoriích 2. pol. 20. století. Rukopis.
DARÁK, M. et al. Kapitoly z teórie výchovy. Prešov: FHPV PU, 2004.