course can be enrolled in outside the study plan enabled for web enrollment priority enrollment if the course is part of the study plan you can enroll for the course in winter and in summer semester
Aim of the Course:
To classify the system of the experience pedagogy, including aesthetic experience and drama, in connection with art therapy and drama therapy as a
source.
To draw theoretical knowledge from practical - i.e. experience programs with the students and simultaneously to create a
methodological basis for future practice of the students.
An additional aim of this form of courses is the creation of well working team (to establish confidence and principles of
cooperation, etc. by knowing myself and others) and simultaneously personality development of students.
Last update: HANKOVAZ/PEDF.CUNI.CZ (24.10.2010)
Utřídit systém zážitkové pedagogiky, včetně artefiletiky a dramatické výchovy v návaznosti na arteterapii a dramaterapii jako zdroje. Teoretické znalosti čerpat z praktických zážitkových programů se studenty, tak zároveň vytvářet metodický základ pro budoucí praxi studentů. Vedlejším cílem této formy seminářů je vytváření dobře fungující skupiny (poznáváním sebe i druhých k důvěře, principy spolupráce apod.) a současně posun v osobnostním rozvoji studentů.
Aim of the course -
Last update: HANKOVAZ/PEDF.CUNI.CZ (24.10.2010)
To introduce terms, aims and means of the experience pedagogy to the students.
Last update: HANKOVAZ/PEDF.CUNI.CZ (24.10.2010)
Seznámit studenty s pojmy, cíli a prostředky zážitkové pedagogiky.
Literature - Czech
Last update: HANKOVAZ/PEDF.CUNI.CZ (05.11.2009)
? Franc,D., Zounková,D., Martin,A.: Učení zážitkem a hrou, Compruter Press, Brno2007
? Jirásek,I: Zážitková pedagogika: časopis Gymnasion č.1 2004
? PŠL: Zlatý fond her I. , Portál, Praha 2002
? Kasíková,H.: Kooperativní učení, kooperativní škola, Portál, Praha 1997
? Valenta,J.: Učit se být, Strom, Praha 2003 II.vydání nebo Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi, AISIS, Kladno 2006
? Srb,V. a kol. OS Projekt Odyssea: Jak na osobnostní a sociální výchovu, Odyssea, Praha 2007, II. vydání
Requirements to the exam - Czech
Last update: HANKOVAZ/PEDF.CUNI.CZ (27.10.2010)
účast na výuce, seminární práce
Syllabus -
Last update: HANKOVAZ/PEDF.CUNI.CZ (16.04.2010)
Contents of the Course:
Concept of the term "experience pedagogy"
Aims of "experience pedagogy" as education based on experience; didactic targets
Need of active means of education - learning, global education, holistic principle
Process of learning, Kolb's cycle of learning, methodology of experience pedagogy (motivation, event, feedback),
game - "life as", rules, reflexes
personal development, comfort zone, types of intelligence
group, cooperation, leadership, role
determination of correct choice of means (for whom, for what aim, circumstances, dramaturgy,
personality of a tutor, teacher, trainer; burn-out syndrome
Sources:
education in the country (by adventure, challenge, projects, Outward Bound, etc.)
Drama, drama therapy
Aesthetic experience
Art therapy
Last update: HANKOVAZ/PEDF.CUNI.CZ (16.04.2010)
Obsah kurzu
pojetí pojmu zážitková pedagogika
cíle ZP jako výchovy prožitkem, cíle didaktické
potřeba aktivních prostředků výchovy - učení, globální výchova,holistický přístup
proces učení, Kolbův cyklus učení, metodologie ZP (motivace, akce, zpětná vazba)
hra - život jako, reflexe
osobnostní rozvoj, komfortní zóna, typy inteligence
skupina, kooperace, vedení, role
determinace správné volby prostředků (pro koho, pro jaký cíl, okolnosti),dramaturgie