course can be enrolled in outside the study plan enabled for web enrollment priority enrollment if the course is part of the study plan you can enroll for the course in winter and in summer semester
Last update: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D. (08.04.2020)
Předmět je koncipován jako úvod do studia psychologie jazyka a řeči. Orientuje studenta především v otázkách vývoje jazykových schopností a řeči předškolního a raně školního dítěte. Ukazuje rovněž na souvislost rozvoje jazykových schopností a gramotnostních dovedností tak, aby znalosti získané v průběhu studia mohl student zhodnotit v oblasti psychologické diagnostiky a intervence. Teoretické východiska problematiky jsou představovány v oporách aktuálního zahraničního i domácího výzkumu, aby umožňovala základní orientaci studenta v této problematice pro potřeby praxe současného pedagogiko-psychologického poradenství.
V předmětu bude kladen velký důraz nejen na seznámení studujících s klíčovými poznatky z psychologie jazyka a řeči, ale také na jejich aplikaci a diskusi. Předmět bude strukturován do následujících tematických bloků: 1. Psychologie jazyka a řeči - vymezení, hlavní autoři, 2. Osvojování jazyka dětmi, 2. Učení se cizímu jazyku, 3. Produkce a percepce řeči, 4. Paměť (ukládání a vyhledávání informací/slov, 5. Teorie řečové činnosti (pragmalingvistika)
Literature - Czech
Last update: Mgr. Ondřej Hrabec, Ph.D. (06.02.2020)
SMOLÍK, F., SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G. Vývoj jazykových schopností dítěte předškolního věku. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4240-3.
SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G. (2015). Vývojový vztah fonematického povědomí a znalosti písmen. Praha: Togga. ISBN 978-80-7476-093-8.
Course completion requirements - Czech
Last update: doc. PhDr. Gabriela Málková, Ph.D. (05.02.2020)
Předpokladem pro úspěšné ukončení kurzu je docházku minimálně 75% a realizace prezentace na zadané téma v průběhu semináře.