|
|
|
||
Last update: Mgr. Ondřej Hrabec, Ph.D. (20.01.2023)
|
|
||
Last update: Mgr. Ondřej Hrabec, Ph.D. (11.01.2022)
Cíle kurzu:
|
|
||
Last update: Mgr. Ondřej Hrabec, Ph.D. (19.02.2024)
Hodinová zátěž studenta Příprava na zkoušku a zkouška: 55 hodin Plnění průběžný úkolů za semestr: 30 hodin |
|
||
Last update: Mgr. Ondřej Hrabec, Ph.D. (12.01.2022)
Doporučené domácí učebnice pro studenty MIOVSKÝ, M. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada, 2006. ŠEĎOVÁ, K., ŠVAŘÍČEK, R. a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. NOVOTNÁ, Hedvika, Ondřej ŠPAČEK a Magdaléna ŠŤOVÍČKOVÁ, ed. Metody výzkumu ve společenských vědách. Praha: FHS UK, 2019.
Zahraniční publikace (z nichž je sestaven kurz) Primární CRESWELL, John W. a POTH, Cheryl N. Qualitative inquiry and research design. London: Sage, 2018. CHARMAZ. Kathy. Constructing Grounded Theory. London: Sage, 2014. SALDANA, Johnny. The Coding Manual for Qualitative Researcher. London: Sage, 2016. Sekundární STRAUSS, A. a CORBINOVÁ, J. Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie. Brno: Albert, 1999. DENZIM, Norman K. a LINCOLN, Yvonna S. The SAGE Handbook of Qualitative Research (third edition). Thousand Oaks: Sage, 2005. DENZIN, Norman K. a LINCOLN, Yvonna S. The SAGE Handbook of Qualitative Research (fifth edition). Thousand Oaks: Sage, 2018. LEAVY, Patricia (Ed.). The Oxford Handbook of Qualitative Research. New York: Oxford University Press, 2017.
|
|
||
Last update: Mgr. Ondřej Hrabec, Ph.D. (11.01.2022)
1. Úvodní informace, vymezení tématu a cílů kurzu (1/4-1/2 přednášky) Cíl: Předat základní informace o kurzu. Vymezit kvalitativní výzkum 2. Historie a principy (1 přednáška) Cíl: Pochopit vývoj, fundamenty a hlavní otázky sporu v rámci kvalitativního paradigmatu. 3. Výzkumná paradigmata a výzkumné přístupy (1 přednáška) Cíl: Studenti získají přehled v oblasti různých modelů uvažování o kvalitativním paradigmatu. V návaznosti budou seznámeni s pěti základními přístupy ke kvalitativnímu výzkumu, které jsou hlavní osnovou kurzu. 4. Výzkumný problém, otázka, cíl a výběr vzorku (1 přednáška) Cíl: Detailněji odlišovat různá základní východiska výzkumu. Téma výběr vzorku navádí k uvažování o ovlivnění výzkumných výsledků na základě různých procedur specifikace aktérů výzkumu. 5. Kvalitativní metody sběru dat (2 přednášky) Cíl: Seznámit studenty s tradičními metodami sběru dat, ale také s inovacemi. Získat základní návod a drobnou zkušenost, jak tyto metody provést. 6. Kvalitativní metody zpracování dat (2-3 přednášky) Cíl: Představit různorodost a bohatost postupů kvalitativní analýzy. Poskytnou studentům základní instrukce a nácvik, jak tyto metody provést. 7. Metody interpretace dat (2 přednášky) Cíl: Vyjasnit výzkumnou fázi interpretace dat se zaměřením na odlišnou podobu výsledků jednotlivých kvalitativních přístupů. Podnítit u studentů odvahu pokoušet se o koherentní interpretaci, ale také poukázat na rizika slabého (daty nekotveného, nedisciplinovaného) výkladu. Nacvičit postupy interpretace dat. 8. Zpracování výzkumné zprávy (1 přednáška) Cíl: Obeznámit studenty s různými formami a standardy podání kvalitativních studií. Iniciovat rozvoj uvažování o hodnotě výzkumných zjištění dle jednotlivých přístupů. |
|
||
Last update: Mgr. Ondřej Hrabec, Ph.D. (24.01.2024)
Student použije jím vybranou kvalitativní metodu (rozhovor, skupinový rozhovor, pozorování, analýzu textu, fotografie, videozáznamu...) ke sběru dat. Následně převede zaznamenanou interakci do podoby doslovného textového přepisu či detailních terénních poznámek, které analyzuje a interpretuje. Očekávaným těžištěm úkolu není nácvik sepisování výzkumné zprávy, ale předvedení procesu vyvození kategorií a kódů, postup jejich zobrazení a uvedení do relací, selekce a poznámkování dat včetně zachycení různých možností výkladu dat. Následná ústní zkouška (požadavek ke splnění předmětu) se bude zakládat na: 1) Zodpovězení otázky z kvalitativní metodologie. 2) Prezentaci interpretace vlastního textu (viz výše). Změna podmínek plnění předmětu pro LS 2024 1) Předmět bude vlivem navýšené kapacity prvního ročníku oboru Psychologie s rozšířením o SPPG zakončen písemným testem z teorie kvalitativní metodologie, který nahradí výše zmíný bod 1). 2) Student zároveň odevzdá elektronickou formou přes platformu Moodle cvičení z kvalitativní analýzy dat popsané výše. Výsledná známka z kurzu bude kombinací známek z testu a odevzdaného cvičení. V případě výsledku nedostatečně v jakékoliv z těchto částí, bude vyžadována oprava. |
|
||
Last update: Mgr. Ondřej Hrabec, Ph.D. (19.02.2024)
|