Drawing Techniques In Diagnostics At Psychological Counselling Centres
Diagnostic drawing techniques used at psychological counselling centres, history and principles of these diagnostic methods (nonprojective and projective diagnostics), administration and interpretation principles of drawing tests. Drawing tests for diagnostic perception, graphomotor and intellectual development and personality characteristics at preschool and school age. A review of the main drawing test used in Czech republics and in foreign countries.
Last update: Erudio ()
Kresebné techniky v poradenské praxi
Cílem je seznámení s kresebnými technikami používanými v pedagogicko-psychologických poradnách v psychologické diagnostice (vývojová diagnostika, odhad mentální úrovně, osobnostní charakteristiky). Důraz je kladen na osvojení dovedností administrace a interpretace kresebných technik v předškolním a školním věku. Jsou probírány možnosti užití neprojektivních technik. (Kresba postavy, Test hvězd a vln, Jiráskův Test školní zralosti, Test obkreslování Z.Matějčka, Rey-Osterrithova komplexní figura). Posluchači se seznámí i s projektivními přístupy v kresebné diagnostice (Kresba postavy, Test stromu, Test hvězd a vln, Kresba rodiny a začarované rodiny).
Literature - Czech
Last update: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (01.10.2007)
Altman, Z.: Test stromu. Praha, PPPP s.r.o. 1997.
Davido, R. Kresba jako nástroj poznání dítěte. Praha, Portál 2001.
Jirásek, Z.: Orientační test školní zralosti. Bratislava, Psychodiagnostika l970.
Kucharská, A. - Šturma, J.: Test hvězd a vln a jeho využití v diagnostice školní zralosti. Praha, PPP hl.m.P. l993.
Kucharská, A. - Šturma, J.: Test hvězd a vln. Sborník příspěvků ze sympozia. Praha, IPPP ČR l997.
Kucharská, A.: Výtvarné projevy dětí I., II. Informatorium 3-8, 2000, VII, č. 8, 9, s.6-8.
Kucharská, A: Kresebné diagnostické techniky v poradenské praxi. In Hadj Moussová, Z., Duplinský, J.: Peda-gogicko-psychologické poradenství II. UK PedF 2002, s. 56 - 93.
Kucharská, A. ? Májová, L.: Dětská kresba v psychologickém výzkumu. Praha, UK PedF 2005.
Matějček, Z. - Strnadová, M.: Test obkreslování. Bratislava, Psychodiagnostika l970.
Šturma, J. - Vágnerová, M.: Kresba postavy. Bratislava, Psychodiagnostika l982.
Svoboda, J., Vágnerová, M.: Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha, Portál 2001.
Švancara, J. a kol.: Diagnostika psychického vývoje. Praha, Avicenum 1980.
Syllabus -
Last update: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2007)
The aim of the course:
Introduction to know the common drawing techniques used in school onsulting, advancement of diagnostic skills(administration, evalutaion, intepretation)
The content of the course:
"Development of a drawing, develpoment of the form and the contecnt of a drawing, interest in drawing
The history of using the drawing in psychodiagnostic
Using drawing in psychodiagnostic: a drawing as a instrument of developmental diagnostic, as a indicator of intellectual abilities develpoment, as a personality test
Projectives drawing techniques (Draw-a-person-test, Baum test, Star Wave test, Draw a family etc.)
Last update: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2007)
Obsah kurzu:
Vývoj kresby v průběhu ontogeneze, vývoj formálního zpracování i obsahové stránky kresby (tématiky), zájmu o kreslení
Historie užití kresebných technik v psychodiagnostice dětí, dospívajících i dospělých osob
Užití kresby v psychodiagnostice: kresba jako
nástroj vývojové diagnostiky (stanovení vývojové úrovně dílčích funkcí - vnímání, senzomotorické koordinace, jemné motoriky,představivosti, paměti)
ukazatel vývoje rozumových schopností dítěte
test osobnosti (osobnostní charakteristiky)
Neprojektivní kresebné techniky: test kresby lidské postavy, test hvězd a vln, Jiráskův test školní zralosti, zkouška obkreslování předloh, Rey-Osterriethova komplexní figura
Projektivní kresebné techniky (test stromu, test hvězd a vln, kresba rodiny, kresba začarované rodiny) - orientačně.