The aim of this course is to introduce students to the issues of social relationships that have an impact on learning and (not only) teaching professional activities. The core of the course is the issue of cooperation, cooperative learning, and teamwork. The course provides knowledge and skills that are important for pedagogical work in schools and other institutions. The course is designed as theoretical-practical, i.e., it focuses on understanding the given topic and developing skills related to collaboration.
Required literature:
KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení a vyučování. Teoretické a praktické problémy. Praha: Karolinum, 2007.
SENGE,P.M. Pátá disciplína. Praha. Management Press, 2012.
Students will receive credit after completing a cooperative project assigned in the course. It is allowed to take the course in another section of study.
Last update: Lucie Houšková (12.05.2023)
Cílem studijního předmětu je uvést studenty do problematiky sociálních vztahů, které mají vliv na učení a (nejen) učitelské profesní činnosti. Jeho jádrem je problematika kooperace, kooperativního učení a týmové práce. V předmětu se předávají znalosti a dovednosti důležité pro pedagogické působení ve školách i jiných institucích. Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický, tj. je zaměřen na porozumění dané tematiky a formování dovedností spjatých se spoluprací.
Student obdrží zápočet po splnění kooperativního projektu, zadaného ve výuce předmětu.
Povoleno plnění předmětu v dalším úseku studia.
Course completion requirements - Czech
Last update: doc. PhDr. Hana Kasíková, CSc. (01.11.2019)
Atestace (zápočet) bude udělena na základě aktivní účasti na předmětu a prezentaci přiděleného skupinového úkolu k tématu kooperace, koooperativního učení nebo týmové práce ve vzdělávacím pčostředí.
Literature -
Last update: Lucie Houšková (12.05.2023)
Recommended literature: BELBIN, M. R. Nové obzory týmů. Walters Kluwer, 2012. BENNET, B.; ROLHEISER-BENNET, C.; STEVAHN, L. Cooperative learning. Where heart meet mind. Toronto: Educational connections, 1991. COHEN, E.G. Designing Groupwork. Strategies for the Heterogenous Classroom. New York: Teacher College Press, 1994. HERMOCHOVÁ, S. Teambuilding. Praha: Grada, 006 JACQUES, D. Learning in Groups. London: Kogan Page, 1991. JOHNSON, D. W.; JOHNSON, R. T.; JOHNSON HOLUBEC, E. Circles of Learning. Cooperation in the Clasroom. Edina Interaction Book Company, 1990. KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál, 1997. KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení a vyučování. Teoretické a praktické problémy. Praha: Karolinum, 2001. KASÍKOVÁ Hana.(2005) Učíme (se) spolupráci spoluprací. Kladno: AISIS, o.s. KASÍKOVÁ, Hana (Ed). Učíme (se) kooperaci kooperací. Náměty – výukové materiály. Kladno:AISIS, o.s., 2007. POL, M.; LAZAROVÁ, B. Spolupráce učitelů – podmínka rozvoje školy. Praha: STROM, 1999. POLECHOVÁ, P. Interaktivní a kooperativní strategie v evropských projektech škol. Praha: PedF UK, 2000. SITNÁ, D. Metody aktivního vyučování: spolupráce žáků ve skupinách. Praha: Portál, 2009. SLAVIN, R. Cooperative learning. New York: Longman,1983.
Last update: Lucie Houšková (12.05.2023)
Literatura doporučená: BELBIN, M. R. Nové obzory týmů. Walters Kluwer, 2012. BENNET, B.; ROLHEISER-BENNET, C.; STEVAHN, L. Cooperative learning. Where heart meet mind. Toronto: Educational connections, 1991. COHEN, E.G. Designing Groupwork. Strategies for the Heterogenous Classroom. New York: Teacher College Press, 1994. HERMOCHOVÁ, S. Teambuilding. Praha: Grada, 006 JACQUES, D. Learning in Groups. London: Kogan Page, 1991. JOHNSON, D. W.; JOHNSON, R. T.; JOHNSON HOLUBEC, E. Circles of Learning. Cooperation in the Clasroom. Edina Interaction Book Company, 1990. KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál, 1997. KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení a vyučování. Teoretické a praktické problémy. Praha: Karolinum, 2001. KASÍKOVÁ Hana.(2005) Učíme (se) spolupráci spoluprací. Kladno: AISIS, o.s. KASÍKOVÁ, Hana (Ed). Učíme (se) kooperaci kooperací. Náměty – výukové materiály. Kladno:AISIS, o.s., 2007. POL, M.; LAZAROVÁ, B. Spolupráce učitelů – podmínka rozvoje školy. Praha: STROM, 1999. POLECHOVÁ, P. Interaktivní a kooperativní strategie v evropských projektech škol. Praha: PedF UK, 2000. SITNÁ, D. Metody aktivního vyučování: spolupráce žáků ve skupinách. Praha: Portál, 2009. SLAVIN, R. Cooperative learning. New York: Longman,1983.
Syllabus - Czech
Last update: Lucie Houšková (06.05.2023)
Sylabus 1.Podstata kooperace v sociálně psychologickém a pedagogickém rámci, její význam v současnosti. Učící se společnost. 2. Různá uspořádání sociálních vztahů v úkolových situacích – kooperace, kompetice, individualistické uspořádání. 3. Vzdělávací a výchovné prostředí a problematika kooperace. Virtuální prostředí a kooperace. Škola a kooperace. 4. Kooperativní učení v různých vzdělávacích prostředích: škola, profesní vzdělávání.. 5. Principy kooperativního učení a jejich aplikace v různých vzdělávacích prostředích. 6. Metodologické a metodické otázky kooperativního učení, hodnocení v tomto systému. 7. Problémy kooperace spojené se zaváděním do vzdělávací praxe, praxe školy. 8.Vztah kooperace ve školních podmínkách k profesní sféře. 9. Formování kooperativních sociálních dovedností. 10. Možnosti týmové práce učitelů na škole. Týmová práce v jiných institucích. Řízení participativních týmů.