Basics of social pedagogy - APD219002
|
|
|
||
Last update: doc. PhDr. Jitka Lorenzová, Ph.D. (23.09.2020)
<br> <br> Cílem studijního předmětu je seznámit studenty s problematikou sociální pedagogiky v širších souvislostech, prezentovat současné přístupy k sociální pedagogice, metodologický a pojmový aparát. Naučit studenty interpretovat sociálněpedagogické otázky v podmínkách měnící se životní situace současné mládeže.<br> <br> Obsah:<br> Sociální pedagogika jako pomáhající obor, její vývoj a vztah k ostatním disciplínám.<br> Metodologická východiska sociální pedagogiky.<br> Socializace, enkulturace, akulturace v podmínkách multikulturního světa.<br> Sociálně pedagogické pojetí prostředí.<br> Pojetí sociálně pedagogické pomoci.<br> Pomáhající profese a instituce v ČR.<br> Paradigmata pomáhání v pomáhajících profesích.<br> Sociální pedagog, paradigma „profese“.<br> Klima výchovných institucí.<br> Komunitní škola a vzdělávání.<br> Ohrožení dětí a mládeže prostředím.<br> Ústavní a ochranná výchova.<br> Soudnictví nad dětmi a mládeží.<br> <br> <br> Požadavky k ukončení předmětu:<br> Anotace tří titulů odborné literatury, plnění zadaných seminárních úkolů.<br> <br> Je povoleno plnění předmětu v dalším úseku studia.<br> <br> The aim of the course is to acquaint students with the issue of social pedagogy in a broader context, present current approaches to social pedagogy, methodological and conceptual apparatus. Learning outcomes of the course unit To teach students to interpret socio-educational issues in the context of the changing life situation of contemporary youth.<br> <br> Content:<br> Social pedagogy as a helping field, its development and relation to other disciplines.<br> Methodological basis of social pedagogy.<br> Socialization, enculturation, acculturation in conditions of multicultural world.<br> Socio-educational concept of environment.<br> The concept of social pedagogical help.<br> Assisting professions and institutions in the Czech Republic.<br> Helping paradigms in helping professions.<br> Social educator, paradigm of "profession".<br> Climate of educational institutions.<br> Community school and education.<br> Endangering children and youth with the environment.<br> Institutional and protective education.<br> Judiciary over children and youth.<br> <br> <br> Requirements for course completion:<br> Annotation of three titles of professional literature, fulfillment of assigned seminar tasks.<br> <br> It is allowed to complete the course in another section of study.<br> <br> <br> Literatura základní:<br> <br> BAKOŠOVÁ, Z. Sociálna pedagogika ako životná pomoc. Bratislava FF UK, 2005.<br> <br> KRAUS, B.; POLÁČKOVÁ, V. a kol. Člověk – prostředí – výchova. Brno : Paido, 2001. ISBN 80-7315-004-2<br> <br> KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. Praha : Portál, 2014, ISBN 978-80-262-0643-9<br> <br> POTMĚŠILOVÁ, P. Sociální pedagogika v teorii a v praxi. Olomouc : Univerzita v Olomouci, 2013, ISBN: 978-80-244-3831-3<br> <br> PROCHÁZKA, M. Sociální pedagogika. Praha : Grada 2012, ISBN 978-80-247-3470-5<br> <br> BÖHNISCH, L. Sozialpädogogik des Kindes-und Jugendalters, Eine Enfůhrung. Weinheim und München : Juventa Verlag, 1993.<br> <br> HATTON, K. Social Pedagogy in the UK: Theory and Practice. Lyme Regis: Russell House, 2013.<br> <br> HÄMÄLÄINEN, J. Defining Social Pedagogy: Historical, Theoretical and Practical Consideration. Br. J. Soc. Work 2015 45, 1022-1038.<br> <br> MOLLENHAUER, K.. Einführung in die Sozialpädagogik. Weinheim: Beltz Verlagm 1964.<br> <br> NATORP, P. Sozialpädagogik. Theorie der Willensbildung auf der Grundlage der Gemeinschaft. Stuttgart: Frommann, (1899) [1922 edn].<br> <br> STEPHENS, P. Social Pedagogy: Heart and Head. Bremen: Europäischer Hochschulverlag, 2013.<br> <br> Literatura doporučená:<br> <br> BAKOŠOVÁ, Z., LUBELCOVÁ, G., POTOČÁROVÁ, M. Sociálna pedagogika. Bratislava : SPN, 2005. ISBN 80-10-00485-5<br> <br> GULOVÁ, L. Sociální pedagogika a multikulturní výchova v otázkách. Brno : Masarykova Univerzita, 2008, ISBN 978-80-210-4724-2<br> <br> DUNOVSKÝ, J., DYTRYCH, Z., MATĚJČEK, Z. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Praha: Grada, 1995.<br> <br> HÁJEK, B., HOFBAUER, B., PÁVKOVÁ, J. Pedagogické ovlivňování volného času. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-473-1<br> <br> HATÁR, C. Sociálna pedagogika, sociálna andragogika a sociálna práca: teoretické, profesijné a vzťahové reflexie. 2. vyd. Praha : Česká andragogická společnost, 2009, 144 s. ISBN 978-80-87306-01-7.<br> <br> HAVLÍK, R., KOŤA, J. Sociologie výchovy a školy. Praha : Portál, 2007, ISBN 978-80-7367-327-7<br> <br> HOPF, A. Sociální pedagogika pro učitele. Praha : PF KU, 2001. 181 s. ISBN 80-7290-053-6 Výuka v ZS 2020/21 bude až do odvolání probíhat on-line na platformě MS Teams. Více informací včetně návodů na instalaci MS Teams naleznete na https://www.ff.cuni.cz/knihovna/sluzby/podpora-e-learningu/ms-teams/ Abyste se mohli k on-line výuce bez problémů připojit, potřebujete funkční PC, notebook, tablet nebo mobilní telefon s dobrým připojením k internetu, ideálně s kamerou a funkčním mikrofonem, kamera však není nezbytná. MS Teams fungují v systémech Microsoft i Apple. Používáme instalace MS Teams FF UK, do kterých se ideálně přihlašujte Vaším fakultním e-mailem. On-line přednášky budou probíhat dle rozvrhu na tomto odkazu: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3ac1c0148362274aaf8eb73c45fa806f33%40thread.tacv2/Z%25C3%25A1klady%2520soci%25C3%25A1ln%25C3%25AD%2520pedagogiky?groupId=ff447013-d877-495a-bc4e-34e17f33d593&tenantId=71cbe59b-f59f-49d8-bed9-6de6b6468917 |