SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Educational Research and Methodology - OPN01N105A
Title: Pedagogický výzkum a metodologie
Guaranteed by: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (30)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Is provided by: OKN03N102A
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D.
Is pre-requisite for: OPN01N112A
Is interchangeable with: OKN01N105A
Annotation -
Last update: Mgr. Petra Horská, Ph.D. (16.05.2019)
The course develops the research competence of students. It focuses on deeper understanding of how pedagogical research can contribute to solving practice problems - introduces examples of real research to illustrate the breadth of methodological approaches and the richness of the research instrument. Content definition: 1. The relationship between theory and practice. Scientific literacy and research competence of the teacher. A scientific approach to learning about reality. Action research as a means of developing teacher's professionalism. 2. Topics of educational research in the Czech Republic and abroad. Renowned workplaces, significant discoveries of pedagogical research - inspiration for their own educational experiments. 3. Theoretical basis for research - resource availability and research. 4. Creation of research, formulation of research problem, determination of research questions, choice of research design. 5. Phase of research, entry into the field. 6. Child as a specific case of the respondent. Research ethics. 7. Research methods and techniques, their possibilities and limitations (validity, reliability, influence of researcher's subjectivity). 8. Data processing and data interpretation. Basic statistical functions. 9. Sharing of research results, presentation / publication of research report (educational journals, conferences).
Descriptors - Czech
Last update: Mgr. Jaroslav Pěnička (30.09.2020)

Studijní podpora je dostupná na: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8837 Heslo bude zasláno studentům vyučujícím po zapsání se do předmětu.

V případě uzavření škol bude kurz uskutečňování prostřednictvím platforem: moodle a zoom v čase konání kurzu. Link a heslo bude zasláno studentům vyučujícím po zapsání se do předmětu.

Přednášky jsou přístupné široké veřejnosti. V případě zájmu kontaktujte vyučujícího kurzu prostřednictvím emailu minimálně 24h před konáním přednášky - vyučující Vám zašle přihlašovací údaje.

Literature - Czech
Last update: Mgr. Jaroslav Pěnička (15.09.2020)

Základní studijní literatura

  • Gavora, Peter a kol. 2010. Elektronická učebnica pedagogického výskumu. [online]. Bratislava : Univerzita Komenského, 2010. ISBN 978–80–223–2951–4.
  • Gavora,P.: Úvod do pedagogického výzkumu. Brno, Paido 2010. 
  • Gavora,P.: Výzkumné metody v pedagogice. Brno, Paido 1996.
  • HENDL, Jan. Přehled statistických metod: analýza a metaanalýza dat. 4., rozš. vyd. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0200-4.
  • Chráska,: Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu ISBN 978-80-247-5326-3
  • MAŃÁK, J., ŠVEC, V. (ed.). Cesty pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2004. 
  • MIOVSKÝ, Michal, 2006. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. 1. Praha: Grada. Psyché (Grada). ISBN 80-247-1362-4. 
  • MUSILOVÁ, Marcela, 2011. Pedagogická diagnostika: teorie a její reflexe v praxi. 1. Olomouc: Jiří Musil - Psychologická a výchovná poradna. ISBN 978-80-904822-3-4. 
  • Pedagogická diagnostika teorie a její reflexe v praxi ISBN 978-80-904822-3-4 
  • Pelikán,J.: Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha, Karolinum 1998.
  • PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ, 2009. Pedagogický slovník. 6.,aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-647-6.
  • Průcha,J.: Pedagogický výzkum. Uvedení do teorie a praxe. Praha, Karolinum 1995
  • SKUTIL, Martin, 2011. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-778-7. 
  • ŠAFRÁNKOVÁ, Dagmar, 2019. Pedagogika. 2., aktualizované a rozšířené vydání. Praha: Grada Publishing. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5511-3.  
  • Šeďová, K., & Švaříček, R. (2013). Jak psát kvalitativně orientované výzkumné studie. Kvalita v kvalitativním výzkumu. Pedagogická orientace, 23(4), 478–510. 
  • ŠVAŘÍČEK, R.; ŠEĎOVÁ, K. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. 
  • Vlčková, K. Kvantitativní výzkum. MAŇÁK, J.; ŠVEC, V., ŠVEC, Š. (Eds.) Slovník pedagogické metodologie. Brno : Paido, 2005. ISBN 80-210-3802-0.

Doporučená studijní literatura

  • ECO, U. Jak napsat diplomovou práci. Olomouc: Votobia, 1997. ISBN 80-7198-173-7.
  • SPOUSTA, V. Vádemékum autora odborné a vědecké práce humanitního a sociálního zaměření. Brno: Akademické nakladatelství CERM  , 2009. ISBN 978-80-7204-617-1.
  • SYSLOVÁ, Z., NAJVAROVÁ, V. Analýza témat pedagogického výzkumu zaměřeného na předškolní vzdělávání v České republice od roku 2000. In Bendl, S., Zvírotský, M.. Místo vzdělávání v současné společnosti: paradigmata – ideje – realizace. Sborník z 18. výroční konference České pedagogické společnosti konané ve dnech 16. – 17. února 2011 v Praze. Brno: Tribun EU, 2011. 5 s. ISBN 978-80-263-0046-5.

Studijní podpora je dostupná na: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8837 Heslo bude zasláno studentům vyučujícím po zapsání se do předmětu.

Teaching methods - Czech
Last update: Mgr. Jaroslav Pěnička (15.09.2020)

Prednáška, seminář , výuka v internetovém prostředí, obhajoba předběžné osnovy závěrečné práce a plánu výzkumu. V případě uzavření škol bude kurz uskutečňování prostřednictvím platforem: moodle a zoom v čase konání kurzu.

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Jaroslav Pěnička (15.09.2020)

K zápočtu je třeba získat 70% celkového počtu bodů (b)

  • Účast na výuke (prezenčne/online) - 10%b
  • Prezentace výzkumu v návazností na: Návrh výzkumu/Revize praktické části bakalářské práce - 25%b
  • Včasné odovzdání: Samostatná práca: Návrh výskumu/Revize praktické části bakalářske práce - 40%b 
  • Prezentace samostatné práce - 20%b

Studijní zátěž podle: ECTS

Learning resources - Czech
Last update: Mgr. Jaroslav Pěnička (15.09.2020)

Studijní podpora je dostupná na: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8837 Heslo bude zasláno studentům vyučujícím po zapsání se do předmětu.

 

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html