SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Action research - OPMZ0N163C
Title: Akční výzkum v SC1
Guaranteed by: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2019
Semester: both
E-Credits: 6
Hours per week, examination: 0/3, MC [HT]
Capacity: winter:unknown / unknown (20)
summer:unknown / unknown (20)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: prof. PaedDr. Radka Wildová, CSc., mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Annotation - Czech
Last update: Mgr. Jolana Ronková, Ph.D. (10.11.2018)
Cílem předmětu je realizovat akční výzkum v mateřské škole na konkrétní téma problematiky čtenářské pregramotnosti, matematické pregramotnosti nebo didaktiky předškolního vzdělávání, nastínit současné pojetí a aktuální trendy rozvoje gramotností v ČR i v zahraničí. Obsah kurzu bude integrovat inovativní metody, pedagogické postupy a strategie výuky, psychodidaktiku a psychosociální problematiku v mateřské škole, v rodině a na počátku školní docházky. Studenti se seznámí z různými metodami realizace akčního výzkumu, budou vedeni vyučujícím, navštěvovat přidělenou MŠ, budou plánovat, realizovat a prezentovat výsledky vlastního akčního výzkumu v MŠ v následujících krocích: Příprava Identifikace problému, evaluace vzdělávacího procesu, návrhy řešení Hypotézy nebo výzkumné otázky (příčiny problému) Rešerše teorie, opora o zdroje k tématu Plán intervencí (návrh metod sběru dat, aktivit, materiálů, časový harmonogram, cílová skupina, získání souhlasu s fotodokumentací/natáčením..) Implementace Pretest, zaznamenání výchozího stavu Realizace a dokumentace intervenčních aktivit (popis průběhu realizace, pozorovací archy, dotazníky, přípravy na jednotku, videonahrávky, fotodokumentace, přepis rozhovorů, diskusí, hlasových záznamů apod.) Posttest, zaznamenání výsledného stavu Závěr Evaluace výsledků akčního výzkumu Závěrečná prezentace
Aim of the course - Czech
Last update: Mgr. Jolana Ronková, Ph.D. (10.11.2018)

Realizace akčního výzkumu za podpory a pod vedením školitele v přidělené mateřské škole. Prezentace výsledků akčního výzkumu na závěrečné konferenci.

Literature - Czech
Last update: Mgr. Jolana Ronková, Ph.D. (10.11.2018)

Nezvalová, D. (2002).Akčním výzkumem k zlepšení kvality školy. e-Pedagogium [on-line], 2002, roč. 2, č. 4. [cit. 2015-15-12]. Dostupné z: http://epedagog.upol.cz/eped4.2002/clanek02.htm

Nezvalová, D. (2003). Akční výzkum ve škole. Pedagogika, roč. 53, č. 3 s. 300-308.

Pavelková, A. (2012).Akční výzkum v pedagogickém prostředí. Brno: Masarykova univerzita. Diplomová práce.

Hendl, J. (2005). Kvalitativní výzkum: Základní metody a aplikace. Praha: Portál.

Herr, K., Anderson, G. L., (2005). The Action Research Dissertation. A Guide for Students and Faculty. Thousand Oaks, California: Sage Publications, Inc.

Teaching methods - Czech
Last update: Mgr. Jolana Ronková, Ph.D. (10.11.2018)

Reflektivní seminář

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Jolana Ronková, Ph.D. (10.11.2018)

Příprava
Identifikace problému, evaluace vzdělávacího procesu, návrhy řešení
Hypotézy nebo výzkumné otázky (příčiny problému)
Rešerše teorie, opora o zdroje k tématu
Plán intervencí (návrh metod sběru dat, aktivit, materiálů, časový harmonogram, cílová skupina, získání souhlasu s fotodokumentací/natáčením..)

Implementace
Pretest, zaznamenání výchozího stavu
Realizace a dokumentace intervenčních aktivit (popis průběhu realizace, pozorovací archy, dotazníky, přípravy na jednotku, videonahrávky, fotodokumentace, přepis rozhovorů, diskusí, hlasových záznamů apod.)
Posttest, zaznamenání výsledného stavu

Závěr
Evaluace výsledků akčního výzkumu
Závěrečná prezentace

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Jolana Ronková, Ph.D. (12.11.2018)

Realizace akčního výzkumu podle pokynů školitele v přidělené mateřské škole, dokumentace, závěrečná zpráva AV a prezentace výsledků na závěrečné konferenci, vedení portfolia studenta, záznamového listu studenta, účast na reflektivním semináři  v celkovém rozsahu 36 hodin za semestr.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html