Last update: Mgr. Petra Horská, Ph.D. (14.03.2019)
The aim of this course is to discourse on the development of initial reading literacy with its links to the development of reading literacy, especially from didactic and research point of view. The content of the course will be focused on current trends in the development of initial reading literacy in our country and abroad, methodical and didactic system of school development of initial literacy. At the same time, psychological, linguistic and special-educational issues will be integrated. Part of the course is the practice in the 1st and 2nd class of primary school in the form of preparation and realisation of reading and writing at level 1.
Last update: Mgr. Petra Horská, Ph.D. (14.03.2019)
Cílem předmětu je odborný diskurz do problematiky rozvoje počáteční čtenářské gramotnosti s jejími vazbami na rozvoj čtenářské pregramotnosti, především z hlediska didaktického a výzkumného. Obsah kurzu bude zaměřen na aktuální trendy rozvoje počáteční čtenářské gramotnosti u nás i v zahraničí, metodický a didaktický systém školního rozvoje počáteční gramotnosti. Zároveň bude integrována problematika psychologicko-lingvistická a speciálně-pedagogická. Součástí předmětu je praxe v 1. a 2. třídě ZŠ formou přípravy a realizace vyučování čtení a psaní na 1. stupni.
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Jana Krátká, Ph.D. (16.01.2022)
Cílem předmětu je odborný diskurz do problematiky rozvoje počáteční čtenářské gramotnosti s jejími vazbami na rozvoj čtenářské pregramotnosti, především z hlediska didaktického a výzkumného.
Descriptors - Czech
Last update: Mgr. Jolana Ronková, Ph.D. (23.01.2022)
Výuka bude probíhat formou přednášek, seminářů a praxí, také jako řízené samostatné studium s motivačními a řídícími impulzy vyučujících. Kontakt se studenty bude probíhat prezenční i elektronickou formou. Platformou - systémem pro výuku bude také Moodle a Google classroom, studentí budou pracovat na synchronních a asynchronních aktivitách. Pozvánku do učebny obdrží studenti emailem.
1) Přednášky - synchronní i asynchronní způsob výuky, videonahrávky, videokonference, elektronické výukové materiály, diskuse
2) Individuální praxe na zvolené škole
3) Semináře - synchronním i asynchronním způsobem výuky, studenti budou získávat poznatky aktivně na základě elektronických materiálů, videí, ukázek žákovských prací, audionahrávek, zasílání materiálů s online komunikací, plnění úkolů v Google classroom
Studijní zátěž:
přímá výuka: 46 hodin samostudium: 12 hodin úkoly v moodle nebo Google učebně: 12 hodin
ročníková práce: 15 hodin
Literature - Czech
Last update: Mgr. Jolana Ronková, Ph.D. (21.01.2023)
Povinná literatura:
RONKOVÁ, J., WILDOVÁ, R. (2022). Didaktika počáteční čtenářské gramotnosti a pregramotnosti. E-book (online). Praha: PedF UK. ISBN 978-80-7603-314-6. Dostupné také z: https://cuni.futurebooks.cz/book/didaktika-rozvoje-pocatecni-ctenarske-gramotnosti/?/impressum/ Impressum (futurebooks.cz)
KROPÁČKOVÁ, J. WILDOVÁ, R., KUCHARSKÁ, A. Pojetí a rozvoj čtenářské pregramotnosti v předškolním období. Pedagogická orientace. 2014, 24(4), 488–510. ISSN 1211-4669.
WILDOVÁ, R., KUCHARSKÁ, A. Inovace rozvoje písařské gramotnosti - Výuka písma Comenia script. Didaktické studie, 2014, 6(1). ISSN 1804-1221.
VYKOUKALOVÁ, V., WILDOVÁ, R. Čtenářská gramotnost žáků 1. stupně a možnosti jejího rozvoje. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013. ISBN 978-80-7290-642-0.
Doporučená literatura:
WILDOVÁ, R.. Rozvoj pregramotnosti a počáteční čtenářské gramotnosti v kurikulu evropských zemí. Pedagogika, 2012, LVII(1-2), s. 10-21. ISSN 0031-3815.
KŘIVÁNEK, Z., WILDOVÁ, R. Didaktika prvopočátečního čtení a psaní. Praha: Univerzita Karlova, 1998. ISBN 80-86039-55-2.
ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení: specifické vývojové poruchy čtení, psaní a dalších školních dovedností. 10., zcela přeprac. a rozš. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-800-7.
WILDOVÁ, Radka (ed.). Aktuální problémy didaktiky prvopočátečního čtení a psaní. Praha: Univerzita Karlova, 2002. ISBN 80-7290-103-6.
Teaching methods - Czech
Last update: Mgr. Jolana Ronková, Ph.D. (23.01.2022)
Analýza pojetí gramotnosti a pregramotnosti v kontextu kurikulární reformy, s ohledem na výroční zprávy ČŠI a Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání (RVP PV, 2004).
Vhodné pomůcky, projekty na podporu čtenářské pregramotnosti podporu počáteční čtenářské gramotnosti.
Možnosti spolupráce s přípravnými třídami, základními školami, knihovnami, pedagogicko-psychologickými poradnami z hlediska podpory a rozvoje čtenářské pregramotnosti v mateřské škole.
Možnosti inovací školních vzdělávacích programů v MŠ se zaměřením na podporu čtenářské pregramotnosti
Analýza a praktické ověření metod výuky čtení a psaní
Analýza a praktické ověření vázaného a nevázaného písma
Praktické ověření metod hodnocení čtení a psaní
Requirements to the exam - Czech
Last update: Mgr. Jolana Ronková, Ph.D. (23.01.2022)
Zkouška proběhne písemnou nebo ústní formou z obsahu praxí, seminářů a přednášek s oporou doporučené literatury. Součástí zkoušky je úspěšné zvládnutí testu vzorového písma.
Hodnocené jsou dosažené znalosti a dovednosti studujících a úroveň zpracování ročníkové práce.
Syllabus -
Last update: Mgr. Petra Horská, Ph.D. (14.03.2019)
• Evaluation of reading, characters of reader's power, correction of difficulties
• Alternative and foreign methods used in the development of initial reading literacy (global method, Sfumato, method without a syllabus, etc.)
• Diagnostic procedures used to develop initial reading literacy
• Development of writing skills in higher grades of primary school
• Development of reading and creative writing during the development of initial reading literacy
• International reading literacy (PISA, PIRLS, etc.)
• Comparison of didactic systems of school development of initial literacy abroad
• Possibilities of cooperation with preparatory classes, kindergartens, libraries, educational-psychological councils in terms of support and development of initial reading literacy at elementary schools
• Possibilities of innovating school education programs at primary schools with a view to support initial reading literacy
Last update: Mgr. Petra Horská, Ph.D. (14.03.2019)
· Hodnocení čtení, znaky čtenářského výkonu, náprava obtíží
· Hodnocení psaní, znaky písařského výkonu, náprava obtíží
· Alternativní a zahraniční metody využívané při rozvoji počáteční čtenářské gramotnosti (globální metoda, Sfumato, metoda bez slabikáře atd.)
· Diagnostické postupy uplatňované při rozvoji počáteční čtenářské gramotnosti
· Rozvoj písařské dovednosti ve vyšších ročnících primární školy
· Rozvoj čtenářství a tvořivého psaní v období rozvoje počáteční čtenářské gramotnosti
· Mezinárodní zjišťování úrovně čtenářské gramotnosti (PISA, PIRLS atd.)
· Komparace didaktických systémů školního rozvoje počáteční gramotnosti v zahraničí.
· Možnosti spolupráce s přípravnými třídami, mateřskými školami, knihovnami, pedagogicko-psychologickými poradnami z hlediska podpory a rozvoje počáteční čtenářské gramotnosti v ZŠ.
· Možnosti inovací školních vzdělávacích programů v ZŠ se zaměřením na podporu počáteční čtenářské gramotnosti
Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Jolana Ronková, Ph.D. (23.01.2022)
100% účast na praxi, možnost nahradit
Test písma
Aktivní účast na výuce
Vedení reflektivního deníku z praxe
Ročníková práce
Písemná nebo ústní zkouška
Learning resources - Czech
Last update: Mgr. Jolana Ronková, Ph.D. (23.01.2022)