SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Primary education - OPDQ1P121B
Title: Primární pedagogika
Guaranteed by: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: winter
E-Credits: 0
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, other [HS]
Capacity: unknown / unknown (30)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course is intended for doctoral students only
enabled for web enrollment
can be fulfilled in the future
Guarantor: prof. PaedDr. Radka Wildová, CSc., mimořádný profesor Univerzity Karlovy
PhDr. Helena Hejlová, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Helena Hejlová, Ph.D.
prof. PaedDr. Radka Wildová, CSc., mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Interchangeability : OD0115001
Is interchangeable with: OD0115001
Annotation - Czech
Last update: PhDr. Helena Hejlová, Ph.D. (15.01.2021)
Kurz je zaměřen na klíčová témata primární pedagogiky: zejm. na dítě orientované pojetí primární pedagogiky; osobnostně rozvíjející pojetí primárního vzdělávání; pojetí primární školy a primárního vzdělávání v historicko srovnávací perspektivě; transformace primárního vzdělávání po roce 1989 v širším kontextu transformace českého školství; proměny ve vybraných oblastech, např. rozvoj čtenářské gramotnosti; alternativní didaktické koncepce a inovativní projekty z hlediska teoretických východisek i reflexe praktických zkušeností v praxi českého školství.
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Helena Hejlová, Ph.D. (15.01.2021)
Cílem předmětu je orientovat doktorandy v klíčových tématech primární pedagogiky z hlediska teoretických východisek, výzkumného zpracování a aplikací v praxi.
Literature - Czech
Last update: PhDr. Helena Hejlová, Ph.D. (15.01.2021)

SPILKOVÁ,V. a kolektiv. Proměny primárního vzdělávání v ČR. Praha: Portál 2005, 311 s.ISBN 80-7178-942-9.

SPILKOVÁ, V. Proměny primární školy a vzdělávání učitelů v historicko-srovnávací perspektivě. Praha: PedF UK 1997. 121 s. ISBN 80-86039-41-2.

WILDOVÁ, Radka et al. Čtenářská gramotnost a podpora jejího rozvoje ve škole. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2012, 212 s. ISBN 978-80-7290-579-9.

HEJLOVÁ, H. Práva dítěte ve vzdělávání - výzva pro učitele. Praha:UK v Praze-PedF, 2010.166 s. ISBN978-80-7290-468-6.

HELUS,Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha:Portál 2009. 288 s. ISBN 978-80-7367-628-5.

 

Další literatura bude doporučena v průběhu kurzu.

Teaching methods - Czech
Last update: PhDr. Helena Hejlová, Ph.D. (15.01.2021)
1 semestr,  poclle počtu studentů  přednášky a semináře k vybraným tématům nebo individuální konzultace, 
Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Helena Hejlová, Ph.D. (15.01.2021)

Předmět primární pedagogiky, na dítě orientované pojetí primární pedagogiky.

Etika učitelské profese s ohledem na učitele na 1. stupni ZŠ.

Transformace primárního vzdělávání po roce 1989 v širším kontextu transformace českého škoství, alternativní didaktické koncepce a inovativní projekty  - z hlediska teoretických východisek, výzkumného sledování a reflexe praktických zkušeností v praxi českého školství.

Primární škola/vzdělávání v historicko srovnávací perspektivě - z hlediska postavení ve vzdělávacím systému, celkového pojetí, cílů, obsahu a procesů učení v primárním vzdělávání s cílem identifkovat klíčové evropské trendy a srovnat je s trendy domácího vývoje.

Hlavní témata mohou být modifikována a rozšířena dle odborného zaměření doktorandů. Mohou být také na základě zájmu doktorandů doplněna o další důležitá témata, zejm. individualizace v primárním vzdělávání, práce s nadaným žáky, multikulturní vzdělávání, konstruktivistické přístupy a tvorba učebnic (na příkladu prvouky), čtenářská gramotnost v primární škole a její rozvoj (historie, srovnávací mezinárodní výzkumy). U specializovaných témat v LS 2019 budou konzultanty PhDr.T.Krčmářová,Ph.D. Nadaný žák na 1. stupni ZŠ  a PhDr. Jana Kargerová, PhD. Inovace v konstruktivistických přístupech ke vzdělávání.

 

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Helena Hejlová, Ph.D. (15.01.2021)
Zkouška formou rozpravy ke klíčovým otázkám primární pedagogiky na základě písemně zpracované řešerše nebo studie z prostudované odborné literatury.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html