Last update: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (18.01.2023)
The aim of the course is to acquire the necessary knowledge and skills needed for the implementation of project-based learning in kindergarten practice. Students will learn about the benefits of project-based learning for children and how to use this educational strategy in kindergarten practice. The first part of the course is devoted to introducing the theoretical background (personality-oriented approach, the role of the child, the role of the teacher, compliance with the RVP PV). Then it focuses on the introduction of types of projects, its different stages and introduces examples of projects implemented in preschool education. Within the course, students will implement a project with children in their practice and then reflect on it.
Last update: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (04.01.2023)
Cílem předmětu je získat potřebné znalosti a dovednosti potřebné pro realizaci projektového vzdělávání v praxi mateřských škol. Studenti se seznámí s přínosy projektového vzdělávání pro děti a s možnostmi, jak tuto vzdělávací strategii využít v praxi mateřské školy. V první části je předmět věnován seznámení s teoretickými východisky (osobnostně orientovaný přístup, role dítěte, role učitele, soulad s RVP PV). Dále se orientuje na představení typů projektů, jeho jednotlivých fázích a seznamuje s příklady projektů realizovaných v předškolním vzdělávání. V rámci předmětu studenti budou v rámci své praxe realizovat projekt s dětmi a následně jej reflektovat.
Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (16.01.2023)
Přímá výuka: 12 h za semestr
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky
0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení
45 minut
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe
0 minut
Samostudium literatury (za semestr)
8 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr)
22hodiny
Plnění průběžných úkolů (za semestr)
4 hodiny
Plnění předmětu?
Seminární práce
24 hodin
Příprava na zápočet
3 hodiny
Příprava na zkoušku a zkouška
0 hodin
Stručný popis přípravy na výuku: Student bude studovat materiály v prostředí moodle.
Literature - Czech
Last update: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (04.01.2023)
KOŤÁTKOVÁ, Soňa, 2014. Dítě a mateřská škola: co by měli rodiče znát, učitelé respektovat a rozvíjet. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4435-3. KREJČOVÁ, Věra, Jana KARGEROVÁ a Zora SYSLOVÁ, 2015. Individualizace v mateřské škole. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0812-9. LOUDOVÁ STRALCZYNSKÁ, B. a KOŽELUHOVÁ, E. (eds), 2022. Projektové a činnostní učení v předškolním vzdělávání. Metodika pro učitele. Praha: Nakladatelství Raabe. ISBN:978-80-7496-522-7. SYSLOVÁ, Zora, Radmila BURKOVIČOVÁ, Jana KROPÁČKOVÁ, Kateřina ŠILHÁNOVÁ a Lucie ŠTĚPÁNKOVÁ, 2019. Didaktika mateřské školy. Praha: Wolters Kluwer. Řízení školy (Wolters Kluwer). ISBN 978-80-7598-276-6. SYSLOVÁ, Zora a Lucie ŠTĚPÁNKOVÁ, 2019. Třídní projekty v mateřské škole. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1480-9.
Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (04.01.2023)
Témata:
1.) Projektové vzdělávání – teoretická východiska a definice, přínosy;
2.) Typy projektů;
3.) Vzdělávací metody používané při projektovém vzdělávání;
4.) Role učitele při projektovém vzdělávání;
5.) Role dítěte při projektovém vzdělávání;
6.) Role rodiny a dalších sociálních aktérů při projektovém vzdělávání;
7.) Fáze projektu a možnosti jejich implementace v různých kontextech pedagogické praxe;
8.) Dokumentace a pedagogické hodnocení v projektovém vzdělávání
Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (04.01.2023)
Předmět je zakončen zápočtem. Ten bude udělen na základě rozpravy nad závěrečnou prací studenta - reflektivní zprávy o realizace projektu v mateřské škole.