SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Seminar to the practice II - OKB7315312
Title: Seminář k pedag. praxi II
Guaranteed by: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2019
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Number of self-study hours: 1 [weeks/semester]
Hours per week, examination: winter s.:0/0, C [HS]
Extent per academic year: 6 [hours]
Capacity: unknown / unknown (30)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Jana Kropáčková, Ph.D.
Pre-requisite : OKB7315110, OKB7315208
Is pre-requisite for: OKB7315313
Annotation -
Last update: KROPACKO/PEDF.CUNI.CZ (27.04.2010)
The goal of this seminar is to connect theoretical knowledge with a practice and to generalize the obtained knowledge from the pedagogical practice and retroactively apply it to the theory. The contents of the seminar are to: Learn how to make a note about the reactions of children and teachers and to describe your own reactions. Term the reactions Value the effectiveness and to generalize the results An adequate place is devoted to the analysis of the school documents, the administrative part of the practice and to the current students? needs.
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (11.10.2018)

Cílem předmětu je získat osobní zkušenost s některými vybranými alternativními programy a aplikovat teoretické poznatky při odborné diskusi o alternativních a inovativních přístupech. Součástí semináře je absolování praxe ve vybraném alternativním zařízení v délce 1 dne u studentů pracujících v mateřské škole, a déle 5 dnů u studentů mimo praxi. 

Literature - Czech
Last update: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (11.10.2018)

Povinná literatura:

PRŮCHA, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. 3., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2012. 191 s. ISBN 978-80-7178-999-4.


Další doporučená iteratura bude studentům konkretizována následně po volbě alternativní MŠ: 

Badegruber, B.: Otevřené vyučování ve 28 krocích. Praha, Portál 1994. 

Basic: základní a mateřská škola 3. tisíciletí. Praha: Prospectea Česká republika, s.r.o., 2015.

Calgren, F.: Výchova ke svobodě. Praha, Baltazar 1991. 

Červenka, S.: Angažované učení. Praha, T. Houška 1992. 

Červenka, S.: Učit se, Učit se? Učit se! aneb angažované učení v praxi. Praha, Agentura Strom 1993. 

Dinkmeyer, D., McKay, G. D.: STEP: Efektivní výchova krok za krokem. Praha, Portál 1996. 

Gardošová, J., Dujková, L.: Vzdělávací program Začít spolu. Metodický průvodce pro předškolní vzdělávání. Praha, Portál 2003. 

Grecmanová, H. ? Urbanovská, E.: Waldorfská škola. Olomouc, HANEX 1996 

Havlínová, M. a kol.: Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole. Praha, Portál 2000. 

Houška, T.: Škola hrou. Praha, T. Houška 1991. 

Jeřábková, B.: Mateřská škola jako životní prostor I. Brno, Masarykova univerzita 1993. 

KASPER, Tomáš, ed. Reformní a alternativní aspekty vzdělávání - historické kontexty a současné příklady. Vyd. 1. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2012. 140 s. ISBN 978-80-7372-834-2.

Krejčová, V., Kargerová J.: Vzdělávací program Začít spolu. Metodický průvodce pro 1. stupeň základní školy. Praha, Portál 2003. 

Montessori, M.: Tajuplné dětství. Praha, Nakladatelství světových pedagogických směrů 1998. 

Praha, Karolinum 1995. 

NEILL, Alexander Sutherland a LAMB, Albert, ed. Summerhill: příběh první demokratické školy na světě. Překlad Viktor Jurek. Druhé vydání. Praha: PeopleComm, 2015. 346 stran. ISBN 978-80-87917-16-9.

POHNĚTALOVÁ, Yveta a VÁCLAVÍK, Vladimír. Alternativní edukační koncepce v současné pedagogické praxi. Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014. 134 s. ISBN 978-80-7435-501-1.

Rýdl, K.: Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. Brno, Marek Zeman, 1994. 

Singule, F.: Současné pedagogické směry a jejich psychologické souvislosti. Praha, SNP 1992. 

Skalková, J.: Za novou kvalitu vyučování. Brno, Paido 1995. 

Steiner, R.: Filozofie svobody. Praha, Baltazar 1991. 

Svobodová, J. ? Jůva, V.: Alternativní školy. Brno, Paido 1995. 

Šebestová,V. ? Švarcová, J.: Maria Montessori ? aktuálně. Praha, Vyšší pedagogická škola a SPgŠ a gymnázium v Praze 6 Evropská 33. 

Štech, S.: Škola stále nová. Praha, Karolinum 1992. 

Václavík, V.: Cesta ke svobodné škole. Kapitoly ze srovnávací pedagogiky. Hradec Králové, Líp 1997. 

Váňová, R. ? Nejedlá, D.: Texty ke studiu reformní pedagogiky v ČSR (30. léta 20. století) 

Zelinková, O.: Pomoz mi, abych to dokázal. Praha, Portál 1997. 

Teaching methods -
Last update: KROPACKO/PEDF.CUNI.CZ (27.04.2010)

Forms of teaching: seminar

Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (11.10.2018)

POŽADAVKY K ZÁPOČTU

Aktivní účast na semináři, prezentace zvoleného alternativního či inovativního směru a přípravy na vzdělávací činnost ve vybrané mateřské škole vycházející ze školního programu (na základě domluvy s ředitelstvím MŠ - příprava mikrovýstupu, celého dne nebo projektu) s následnou reflexí a důrazem na sebereflexi

1. Potvrzení o absolvování odborné pedagogické praxe v alternativní mateřské škole (100% účast dokladovat docházkovým listem, pro studenty, kteří nepracují v mateřské škole) nebo exkurze v mateřských školách (pro studenty, kteří pracují v mateřských školách)
 
2. Seminární práce o alternativní mateřské škole - veřejná prezentace typu alternativy dané mateřské školy

3. Pedagogické porfolium (pokračovat v jeho vedení)


STRUKTURA SEMINÁRNÍ PRÁCE:

stručná prezentace mateřské školy (adresa, umístění, velikost, provozní doba, denní program, vedení, typ alternativy atd.),
personál (pedagogický, nepedagogický, počet, vzdělání ped. personálu),
děti (věk, národnost, kritérium rozdělení do tříd, charakteristika),
vybavení mateřské školy (vnitřní i venkovní),
vzdělávací program (např.školní program, koncepce školy, vlastní kurikulum, třídní program, projekt atd.),
formy vzdělávací práce praktikované v dané mateřské škole (reflexe u hospitačních činností),
atmosféra třídy, charakteristika typu učitelky a stylu jejího pedagogického vedení,
ostatní a mimoškolní aktivity (pravidelné akce, oslavy, škola v přírodě, logopedie, zájmové kroužky, poradenská činnost atd.),
formy spolupráce mateřské školy s rodiči, ZŠ, PPP apod.,
specifiky dané mateřské školy,
sebereflexe přímé práce s dětmi
anketní otázka

S ohledem na různorodost alternativních mateřských škol je struktura seminární práce velmi obecná a očekává se, že student samostatně propracuje oblast, v které se daná mateřská škola liší od běžných mateřských škol. Vhodné je doplnění seminární práce fotodokumentací, propagačním materiálem MŠ, výtvarnými pracemi dětí, fotokopie používané

Syllabus - Czech
Last update: KROPACKO/PEDF.CUNI.CZ (19.10.2012)

Sylabus:

1. organizační a obsahová náplň praxe

diskuze o alternativních a inovativních mateřských školách (hledání vztahu teorie a pedagogické praxe)

konkrétní individuální a skupinové úkoly (např. navrhnout schéma rozhovoru s rodiči, proč se rozhodli umístit jejich dítě do této alternativní mateřské školy, prostudovat alternatviní či inovativní školní program a vypracovat přípravu na mikrovýstup nebo projekt, vytvořit si pozorovací a hodnotící arch pro praxi v alternativní mateřské škole atd.)

2. restrukturalizace závažných problémů (využití pedagogického portfolia), jejich pojmenování, pochopení podstaty problému a souvislostí, návrhy možných řešení

aplikace teoretických znalostí (studium odborné literatury) do pedagogické praxe (přípravy, hledání různých variant, inovativních přístupů atd.)

3. prezentace studentských praxí

reflexe hospitačních praxí

sebereflexe a postupné vytváření individuálního vnitřního modelu žádoucích pedagogických dovedností (např. vytvořit si sebehodnotící arch)

 

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html