course can be enrolled in outside the study plan enabled for web enrollment priority enrollment if the course is part of the study plan you can enroll for the course in winter and in summer semester
Last update: PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D. (01.02.2022)
The main content of the course is to follow and analyze video recordings, mostly observations in schools, practical activities inspired by concrete principles and pedagogical and didactical procedures of selected currents and programs, and to search for opportunities to apply selected trends and programs in our school and on in our own conception of teaching.
Last update: PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D. (23.02.2022)
Hlavním obsahem kurzu je sledování a analýza videozáznamů, praktické činnosti inspirované konkrétními principy a pedagogickými a didaktickými postupy vybraných alternativních a inovativních programů, hledání možností vlivu vybraných programů na vlastní pojetí výuky. Kurz vychází z očekávání a zájmu studentů, počítá s hosty z praxe ve výuce a náslechem ve vybraných školách.
Aim of the course -
Last update: PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D. (01.02.2022)
The goal is a deeper introduction to selected trends in reform movements from abroad and selected innovative programs. The goal for students in this course is to look for opportunities to apply these in their own conception of teaching.
Last update: PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D. (01.02.2022)
Cílem je hlouběji se seznámit s vybranými směry alternativních škol a inovativních programů v primárním vzdělávání. Cílem je hledání možností jejich vlivu na výuku ve většinové primární škole a na vlastní pojetí výuky.
Literature -
Last update: PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D. (17.02.2020)
CALGREN, F. Výchova ke svobodě. Praha: Baltazar, 1991.
DOUŠKOVÁ, A.: Pedagogika C. Freineta a jeho techniky ve škole. In Komenský, č.5/2004, s.11 - 17.
HAMAIDOVÁ, A. Metoda Decrolyho. Praha: Pedagogická přítomnost, 1926.
RÝDL, K. Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. Praha 1994.
ŠTECH, S. Škola stále nová. Praha 1992.
TOMKOVÁ, A. seriál Podněty z pedagogiky C. Freineta. In Učitelské listy, č.2 - 6/2005-06.
TOMKOVÁ, A. Matematika ve školách C. Freineta. In Kritické listy, č. 26/2007, s.12-14.
TOMKOVÁ, A., KOŠŤÁLOVÁ, H. Čtení v Otevřené škole. In Kritické listy, č.27/2007, s.7-9.
TOMKOVÁ, A., KAŠOVÁ, J., DVOŘÁKOVÁ, M. Učíme v projektech. Praha: Portál, 2009.
WENKE, H., ROHNER, R. Ať žije škola. Daltonská výuka v praxi. Brno: Paido, 2000.
Last update: PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D. (05.02.2022)
TOMKOVÁ, A., KOŠŤÁLOVÁ, H. Čtení v Otevřené škole. In Kritické listy, č.27/2007, s.7-9.
TOMKOVÁ, A. Program Čtením a psaním ke kritickému myšlení v primární škole. Praha : PedF UK, 2007.
TOMKOVÁ, A., KAŠOVÁ, J., DVOŘÁKOVÁ, M. Učíme v projektech. Praha: Portál, 2009.
https://www.montessoricr.cz/publikace
Syllabus -
Last update: PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D. (23.02.2022)
Alternative schools and innovative programs
Pedagogy of R.Steiner
Scio schools
Pedagogy of M.Montessori
Last update: PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D. (23.02.2022)
Alternativní školy a inovativní programy
Intuitivní pedagogika
Pedagogika M.Montessori
Prezentace konkrétních alternativních škol (Scio škola, škola Flow)
Centra aktivit v programu Začít spolu
Prezentace studentských prací
Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D. (06.03.2022)
Souhrnné zhodnocení kurzu
Zpracování eseje, podcastu anebo posteru (vyberete si 1 ze tří variant)
Pouze 1 omluvená absence, jinak náhrada dle dohody s vedoucí paralelky