Last update: PhDr. Josef Voráček, Ph.D. (03.05.2022)
The subject of strategic management focuses on more complex tasks within the management, respectively within the management of profitable organizations. The course presupposes knowledge of basics of management, marketing, strategy and economics. The course works with the results of selected strategic analysis, which builds on the knowledge gained in the bachelor's study. This course aims to explain and clarify more complex management processes and concepts that are essential in a highly competitive market environment, not only in sports field. Within the course, students are introduced to the essence of strategic thinking and the principles of strategy creation at various levels of management. The essence of the course consists of strategic organizational processes and principles of strategy implementation or strategic decisions, which are formed on the basis of strategic analysis and evaluation. Emphasis is placed on understanding the basic principles of strategic thinking, the use of these principles in organizations operating in the labor market, the ability to apply the acquired knowledge to the sports market or the basics of managing organizations in an international environment. Last but not least, the course also includes work with the principles of business and shows students the possibilities of establishing a profitable sports organization, including all administrative and financial requirements.
Last update: Mgr. Dominika Krupková (19.04.2022)
Předmět strategický management se zaměřuje na komplexnější a složitější úlohy v rámci managementu, respektive v rámci řízení ziskových organizací. Předmět předpokládá znalost základů managementu, marketingu, strategie či ekonomie. Předmět pracuje s výsledky vybraných strategických analýz, čímž navazuje na znalosti získané v bakalářském studiu. Předmět si klade za cíl vysvětlit a objasnit složitější manažerské procesy a koncepty, které jsou podstatné ve vysoce konkurenčním tržním prostředí, a to nejen v oblasti sportu. V rámci předmětu jsou studenti seznámeni s podstatou strategického uvažování a s principy tvorby strategie na jednotlivých úrovních řízení. Podstatou část předmětu tvoří strategické organizační procesy a principy implementace strategie či strategických rozhodnutí, která jsou tvořena na základě strategických analýz a hodnocení. Důraz je kladen na pochopení základních principů strategického uvažování, na využití těchto principů v rámci organizací působících na trhu práce, na schopnost aplikovat získané poznatky do prostředí sportovního trhu či na základy řízení organizací v mezinárodním prostředí. Součástí předmětu je v neposlední řadě také práce s principy v oblasti podnikání a seznámení studentů s možnostmi založení ziskové sportovní organizace, a to včetně všech administrativních, ale i finančních požadavků.
Aim of the course -
Last update: PhDr. Josef Voráček, Ph.D. (03.05.2022)
After successful completion of this course, students will be able to:
explain the basic principles, nature and meaning of the strategy within companies,
creation, but also critical evaluation (including proposing recommendations for change) of mission, vision and organization values,
work with change as an element that will help achieve the innovation potential of the organization,
identify stakeholders of the selected organization, recommend a way of communication with stakeholder groups and explain the specifics of stakeholders in sports,
compile a value chain for the selected organization and adapt it to the organization,
analyze, prepare and design an appropriate strategy at all levels of management within the sports organization,
reflect and characterize the interconnection of individual levels of the strategy,
be able to perform a basic analysis of the international market environment and choose an appropriate strategy in an international context,
design implementation steps and processes, including redefining business goals,
prepare a basic business plan, set a financial perspective and orientate oneself in the issue of establishing a profitable sports organization.
Last update: Mgr. Dominika Krupková (19.04.2022)
Po úspěšném absolvování předmětu bude student schopen:
• vysvětlit základní východiska, podstatu a smysl strategie v rámci společností,
• tvorby, ale i kritického zhodnocení (včetně navržení doporučení pro změnu) mise, vize, hodnot či poslání organizace,
• pracovat se změnami jako s prvky, které pomohou dosahovat inovačního potenciálu organizace,
• identifikovat stakeholders vybrané organizace, doporučit způsob komunikace se skupinami stakeholders a vysvětlit specifika stakeholders ve sportovních organizacích,
• sestavit hodnotový řetězec pro vybranou organizaci a přizpůsobit ho vzhledem k dané organizaci,
• analyzovat, připravit a navrhnout vhodnou strategii na všech úrovních řízení v rámci sportovní organizace,
• reflektovat a charakterizovat propojení jednotlivých úrovní strategie,
• umět provést základní analýzu mezinárodního tržního prostředí a zvolit vhodnou strategii v mezinárodním kontextu,
• navrhnout implementační kroky a procesy, a to včetně redefinování podnikových cílů,
• připravit základní podnikatelský plán, stanovit finanční výhled a orientovat se v problematice založení ziskové sportovní organizace.
Course completion requirements -
Last update: Ing. Mgr. Daniel Opelík (27.09.2023)
Assessment requirements:
powerpoint presentation (20 slides/ 20 minutes) on a selected topic from the list provided , ideally presented during a lecture
At least 50% class attendance
Examination requirements:
completion of worksheets on topics assigned during the seminars
oral exam - successful answering of the drawn question
Last update: PhDr. Josef Voráček, Ph.D. (03.05.2022)
Požadavky na zápočet:
aktivní účast na seminářích (dle pracovních skupin)
zpracování pracovních listů k tématům zadaným během seminářů
zpracování a úspěšná prezentace projektu
Požadavky na zkoušku:
písemná část zkoušky - úspěšné absolvování zkouškového testu (minimálně 60%)
ústní část zkoušky - úspěšné zodpovězení vylosované otázky
Literature -
Last update: PhDr. Josef Voráček, Ph.D. (03.05.2022)
Basic study literature:
Makadok, R., Burton, R., & Barney, J. (2018). A practical guide for making theory contributions in strategic management. Strategic Management Journal, 39(6), 1530-1545. Hoye, R., Smith, A. C., Nicholson, M., & Stewart, B. (2018). Sport management: principles and applications. Routledge. Lasserre, P. (2017). Global strategic management. Macmillan International Higher Education.
Recommended study literature:
Varmus, M., Kubina, M., & Adámik, R. (2021). Strategic Sport Management: Sustainability of Sports Clubs. Springer Nature. Hunger, J. D. (2020). Essentials of strategic management. O’Brien, D., Parent, M. M., Ferkins, L., & Gowthorp, L. (2019). Strategic management in sport. Routledge. Henry, A. (2021). Understanding strategic management. Oxford University Press. Chadwick, S., Parnell, D., Widdop, P., & Anagnostopoulos, C. (Eds.). (2018). Routledge Handbook of football business and management. Routledge.
Last update: Mgr. Dominika Krupková (19.04.2022)
Základní studijní literatura:
Fotr, Jiří, et al. (2020). Tvorba strategie a strategické plánování: teorie a praxe. 2., aktualizované a doplněné vydání.
Zdražilová, Dana. (2020).Mezinárodní management. Vysoká škola ekonomická v Praze.
Hanzelková, A. (2013). Business strategie: Krok za krokem (Vyd. 1.). V Praze: C.H. Beck.
Tyll, L. (2014). Podniková strategie. CH Beck.
Ivana, S., & Michal, A. (2017). Od nápadu k podnikatelskému plánu: jak hledat a rozvíjet podnikatelské příležitosti. Grada.
Hoye, R., Smith, A. C., Nicholson, M., & Stewart, B. (2018). Sport management: principles and applications. Routledge.
Doporučená studijní literatura:
Varmus, M., Kubina, M., & Adámik, R. (2021). Strategic Sport Management: Sustainability of Sports Clubs. Springer Nature.
Souček, Z. (2015). Strategie úspěšného podniku: symbióza kreativity a disciplíny. CH Beck.
Kovář, František; Štrach, Pavel. (2008). Strategický management. Vysoká škola ekonomie a managementu.
O’Brien, D., Parent, M. M., Ferkins, L., & Gowthorp, L. (2019). Strategic management in sport. Routledge.
Jakubíková, J. (2008). Strategický marketing. Grada.
Krbová, Jana. (2016). Strategické plánování ve veřejné správě. Wolters Kluwer.
Syllabus -
Last update: PhDr. Josef Voráček, Ph.D. (03.05.2022)
Lectures:
Strategic thinking and principles of strategic management. The essence and meaning of the strategy. Strategy in sport.
The process of creating a mission, vision and mission of the organization. Critical evaluation of the mission and vision.
Management of changes in the company. Changes in sports organizations.
Stakehodlers, introduction to stakeholder management, selected options for stakeholder identification.
Interest groups of sports organizations, their interconnection and possibilities of their analysis for strategic management of sports organizations. Ethics in strategic management.
Value chain, process analysis and value creation in the organization. Trends and aspects of the global environment not only in sports.
Business strategies: Corporate, business and functional level of strategy. Blue Ocean Strategy.
Corporate level strategy.
Business level strategy. The most common occurrence of business strategy in sports.
Functional level of strategy, generating competitive advantage.
Strategy implementation, strategic controlling. Controlling in the sports sphere.
Innovation strategies, principles of design thinking (DT) applied in the segment of strategy in sport.
International business strategies. Organization and management of international companies.
International competitive advantage. Localization and globalization.
Seminars:
Business concepts, the principle of establishing a sports organization of a profitable nature.
Principles of credit project, goals and meaning of the company. Business strategy.
Business management - strategic goals, mission, vision. Financial perspective.
Evaluation of the strategic concept of the selected organization, value chain analysis.
EFQM, CAF models.
Implementation of change management.
Analysis of stakeholders of a selected sports organization.
Work and communication with stakeholders of a selected sports organization.
Corporate level of strategy of the selected organization.
Business and functional level of the strategy of the selected sports organization.
Implementation of strategies and the possibility of their internationalization.
Entry into international markets and selection of an appropriate strategy.
Project presentation.
Project presentation.
Last update: Mgr. Dominika Krupková (19.04.2022)
Přednášky:
1. Strategické myšlení a principy strategického managementu. Podstata a smysl strategie. Strategie ve sportu.
2. Proces tvorby mise, vize a poslání organizace. Kritické zhodnocení mise a vize.
3. Management změn v podniku. Změny ve sportovních organizacích.
4. Stakehodlers, úvod do stakeholder managementu, vybrané možnosti identifikace stakeholders.
5. Zájmové skupiny sportovní organizace, jejich provázanost a možnosti jejich analýzy pro strategický management sportovní organizace. Etika ve strategickém managementu.
6. Hodnotový řetězec, analýza procesů a tvorba hodnot v organizaci. Trendy a aspekty globálního prostředí nejen ve sportu.
7. Podnikové strategie: Korporátní, business a funkční úroveň strategie. Blue Ocean Strategy.
8. Korporátní úroveň strategie.
9. Obchodní úroveň strategie. Nejčastější výskyt obchodní strategie ve sportu.
10. Funkční úroveň strategie, generování konkurenční výhody.
11. Implementace strategie, strategický controlling. Controlling ve sportovní sféře.
12. Inovační strategie, principy design thinking (DT) aplikované v segmentu strategie ve sportu.
13. Mezinárodní podnikatelské strategie. Organizace a řízení mezinárodních podniků.
14. Mezinárodní konkurenční výhoda. Lokalizace a globalizace.
Semináře:
1. Podnikatelské koncepce, princip založení sportovní organizace ziskového charakteru.
2. Principy zápočtového projektu, cíle a smysl podniku. Podnikatelská strategie.
3. Management podniku – strategické cíle, mise, vize. Finanční výhled.