|
|
|
||
Last update: PhDr. Josef Voráček, Ph.D. (18.09.2020)
|
|
||
Last update: PhDr. Josef Voráček, Ph.D. (18.09.2020)
Cílem výuky, vycházející ze standardů Ekonomie I, je analýza mikroekonomických subjektů umožňující vytvoření uceleného obrazu hospodářství, který je základem pro racionální chování strany nabídky i strany poptávky. Student, který úspěšně absolvoval předmět, umí: definovat základní pojmy a souvislosti ekonomie a charakterizovat klíčové myšlenkové etapy jejího vývoje, analyzovat zákonitosti fungování nabídkově-poptávkového modelu v procesu dosahování tržní rovnováhy, charakterizovat ekonomické chování spotřebitele a rozlišit kardinalistický a ordinalistický přístup v otázce dosahování optima (rovnováhy) spotřebitele, rozlišit a charakterizovat plynutí času v mikroekonomii, definovat v tomto kontextu produkční funkci, produkční veličiny, pojetí nákladů, příjmů a zisku v ekonomii, rozlišit a analyzovat jednotlivé formy tržních struktur, tyto vzájemně komparovat a objasnit princip formování rovnováhy firmy na základě maximalizace zisku, popsat zvláštnosti fungování trhů výrobních faktorů a jejich jednotlivých forem (trh práce, půdy a kapitálu), objasnit modifikované pravidlo maximalizace zisku a charakterizovat princip dosahování rovnováhy firmy na trzích výrobních faktorů, vysvětlit podstatu selhání trhů, jejich příčiny a důsledky, charakterizovat a analyzovat jednotlivé projevy mikroekonomického selhání trhů včetně způsobů a jejich řešení. Student, který úspěšně absolvoval předmět, dovede: graficky a početně řešit problematiku dosahování hranice produkčních možností a tržní rovnováhy, vypočítat koeficienty cenové elasticity poptávky a nabídky a správně výsledky interpretovat, graficky a matematicky vyjádřit jednotlivé kategorie užitku spotřebitele, používat nástroje indiferenční analýzy a s jejich využitím sestrojit model ekonomického optima spotřebitele, graficky a matematicky vyjádřit produkční funkci, produkční veličiny, náklady, příjmy a zisk, používat nástroje izoproduktové analýzy a s jejich využitím sestrojit model nákladového optima firmy, graficky znázornit a vypočítat podmínku rovnováhy firmy v modelu dokonalé a nedokonalé konkurence na trzích finální produkce a na trzích výrobních faktorů za předpokladu maximalizace zisku, používat matematické vzorce k určení stupně tržní síly a srozumitelně je interpretovat, graficky znázornit a srozumitelně interpretovat Lorenzovu křivku a vypočítat Giniho koeficient. Student, který úspěšně absolvoval předmět, je schopen: Do řešení problémů zahrnout úvahu o jejich ekonomickém a etickém rozměru; srozumitelně a přesvědčivě sdělovat odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení. |
|
||
Last update: doc. PhDr. Jan Šíma, Ph.D. (21.09.2020)
Požadavky na zápočet:
aktivní účast na seminářích (75%) dosažení 70 % úspěšnosti při napsání zápočtového písemného testu
Požadavky na zkoušku:
úspěšné napsání zkušebního testu, tj. získání alespoň 7 bodů z 10 možných, zodpovězení 1 vylosované otázky z 50 při ústní zkoušce |
|
||
Last update: PhDr. Josef Voráček, Ph.D. (18.09.2020)
Kraft, J., Kocourek, A., & Bednářová, P. (2017). Ekonomie I. Technická univerzita v Liberci. |
|
||
Last update: doc. PhDr. Jan Šíma, Ph.D. (21.09.2020)
Požadavky na zápočet:
aktivní účast na seminářích (75%) dosažení 70 % úspěšnosti při napsání zápočtového písemného testu
Požadavky na zkoušku:
úspěšné napsání zkušebního testu, tj. získání alespoň 7 bodů z 10 možných, zodpovězení 1 vylosované otázky z 50 při ústní zkoušce |
|
||
Last update: PhDr. Josef Voráček, Ph.D. (18.09.2020)
Přednášky: 1.-2. Chování spotřebitele a formování poptávky. Elasticita poptávky, elasticita nabídky 3.-4. Produkční analýza a náklady, příjmy a zisk. Daně. 5.-6. Firma v podmínkách dokonalé konkurence. Formování nabídky. Rovnováha na dokonale konkurenčním trhu. 7.-8. Charakteristika nedokonalé konkurence. Monopol. Oligopol a monopolní konkurence. 9.-11. Zisk jako podnět a alternativní cíle firmy 12.-14. Trh práce a odbory. Trh kapitálu a trh půdy. Burzy. Semináře: 1.-3. Výpočet optima spotřebitele, elasticity poptávky a nabídky. 4.-5. Optimalizace nákladů firmy. 6.-7. Optimální rozsah produkce firmy v dokonalé konkurenci. 8.-9. Optimální rozsah produkce a cena v nedokonalé konkurenci. Herfindalův index. 10.-12. Manažerské teorie firmy. 13.-14. Lorenzova křivka. Výpočet tržní ceny akcie. |
|
||
Last update: doc. PhDr. Jan Šíma, Ph.D. (21.10.2020)
V době konání standardní výuky bude realizována přednáška přímo přítomným studentům. V době nemožnosti docházet na fakultu budou
přednášky realizované prostřednictví Zoom a to na adrese:
cvičení realizované prostřednictvím Zoom a to na adrese:
Prezentace ze cvičení a nahrávky přednášek budou umístěny na Moodle. Přednášky zde budou ponechány cca týden. |