Last update: PhDr. Eva Pokorná, Ph.D. (24.09.2019)
English/German teaching concentrates primarily on the work with specialized professional texts, especially their
understanding and interpretation, and on the development of communication skills in the subject field.
Last update: PhDr. Eva Pokorná, Ph.D. (10.09.2019)
Výuka anglického/německého jazyka je zaměřena zejména na práci s odborným textem – porozumění a
interpretace – a na rozvoj schopnosti komunikovat v oboru.
Aim of the course -
Last update: PhDr. Eva Pokorná, Ph.D. (08.02.2021)
Understanding and interpretation of specialized texts from the field od physical education and sport. Development of the skill to communicate in the subject field. Attainment of the competence level related to receptive/productive activities and strategies defined as B1.1; a B1.1 lexical competence level according to the CEFR.
Last update: PhDr. Eva Pokorná, Ph.D. (28.01.2021)
Porozumění a interpretace odborných textů z oblasti tělesné výchovy a sportu. Rozvoj schopnosti komunikovat v oboru. Dosažení úrovně kompetencí, vztahujících se k příslušné receptivní/produktivní činnosti a strategiím, odpovídající B1.1; lexikální kompetence B1.1 SERRJ.
Literature -
Last update: PhDr. Eva Pokorná, Ph.D. (24.10.2019)
Obligatory:
English
KOUDELKOVÁ, A., KOSOVÁ, J. Sport Studies: Fundamental Terminology in English. (electronic publication) Praha: UK V Praze FTVS, 2008. ISBN 978-80-86317-62-5
SIPERCO, A. Olympism. The Olympic Movement: Olympic Games. Buchares: Sport - Tourism, 1997, 103 s.
German
POKORNÁ, E., LÖBEL, B. Grundlagen der Sportspreche : Lehrbuch für Sportstudierende. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-86317-63-2.
Recommended:
English
COSTA, M., GUTHRIE, S. Women and Sport. Champaign: Human Kinetics, 1994. ISBN 0-87322-686-0.
ENGELOVÁ, T. et al. Sport Texts. 3. vyd. Praha: Karolinum, 2006. 266 s. ISBN 80-246-1204-6.
German
Der Brockhaus : Sport. 6. vyd. Leipzig - Mannheim: F.A. Brockhaus, 2007. 543 s. ISBN 978-3-7653-2976-0.
RÖTHIG, P. Sportwissenschaftliches Lexikon. 7. vyd. Schorndorf bei Stuttgart, 2003. 663 s. ISBN 3-7780-4497-4.
Last update: PhDr. Eva Pokorná, Ph.D. (24.10.2019)
povinná
angličtina
KOUDELKOVÁ, A., KOSOVÁ, J. Sport Studies: Fundamental Terminology in English. (electronic publication) Praha: UK V Praze FTVS, 2008. ISBN 978-80-86317-62-5
SIPERCO, A. Olympism. The Olympic Movement: Olympic Games. Buchares: Sport - Tourism, 1997, 103 s
němčina
POKORNÁ, E., LÖBEL, B. Grundlagen der Sportspreche : Lehrbuch für Sportstudierende. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-86317-63-2.
doporučená
angličtina
COSTA, M., GUTHRIE, S. Women and Sport. Champaign: Human Kinetics, 1994. ISBN 0-87322-686-0.
ENGELOVÁ, T. et al. Sport Texts. 3. vyd. Praha: Karolinum, 2006. 266 s. ISBN 80-246-1204-6.
němčina
Der Brockhaus : Sport. 6. vyd. Leipzig - Mannheim: F.A. Brockhaus, 2007. 543 s. ISBN 978-3-7653-2976-0.
RÖTHIG, P. Sportwissenschaftliches Lexikon. 7. vyd. Schorndorf bei Stuttgart, 2003. 663 s. ISBN 3-7780-4497-4.
Requirements to the exam -
Last update: PhDr. Eva Pokorná, Ph.D. (25.09.2019)
Regular attendance at seminars. 2 lesson absences within a semester are tolerated. To compensate for the 3rd and 4th absence at a lesson, the student will be given substitutive assignment by the course teacher. 5 or more absences do not meet basic requirements for being granted credit, the only exception being individual study scheme.
Oral presentation of a selected professional topic during the semester, involving practical demonstrations (approx. 7 minutes; written preparation of the presentation based on reference sources in the given foreign language).
Last update: PhDr. Eva Pokorná, Ph.D. (06.09.2019)
Požadavky na zápočet
Pravidelná docházka do výuky. Tolerovány jsou 2 absence za semestr. Za 3. a 4. nepřítomnost učitel studentovi přidělí náhradní práci podle vlastního uvážení. 5 absencí a více se rovná nesplnění zápočtových požadavků. Výjimkou je individuální studijní plán.
V průběhu semestru ústní prezentace příspěvku na dané téma (cca 7 min.; písemná příprava na základě studia odborné literatury v anglickém/německém originále).
Syllabus -
Last update: PhDr. Eva Pokorná, Ph.D. (24.09.2019)
Content:
1. Charles University in Prague
2. Studying at Faculty of Sport and Physical Education, studies abroad (depending on the chosen foreign language)
3. Function and significance of sport and physical education
4. Olympic Games - Antiquity
5. Olympic Games - Modern times
6. Olympism
7. Develoment and organisation of sport in Bohemia, Czechoslovakia and the Czech Republic, and in Europe
8. Women in sport
Note:
In order to design a language course focusing on professional languages, it is absolutely necessary to take into account language teaching aspects as well, which is reflected in the number of topics covered throughout the specific course.
Last update: PhDr. Eva Pokorná, Ph.D. (24.10.2019)
Obsah
1. Univerzita Karlova v Praze
2. Studium na FTVS a v zahraničí (v jazykové oblasti dle studovaného jazyka)
3. Významové pojetí sportu a tělesné výchovy
4. Olympijské hry - antika
5. Olympijské hry - novověk
6 Olympismus
7. Vývoj a organizace sportu v českých zemích a Evropě
8. Ženy ve sportu
Poznámka:
Při koncipování jazykového kurzu zaměřeného na odborný jazyk je nezbytné zohlednit rovněž lingvodidaktické hledisko, což se promítá do počtu zvolených tematických okruhů.
Learning resources -
Last update: PhDr. Eva Pokorná, Ph.D. (13.07.2021)
For the pursposes of distance learning, the basis of our joint successful work is also the use of standard textbooks, or other sources, listed under the link "literature".
In order to meet the learning objectives and your expectations, we will use a combination of all available and permissible communication channels when teaching foreign languages, namely the MS Teams platform, the correspondence method, consultations and ongoing verification of your language competence.
Last update: PhDr. Eva Pokorná, Ph.D. (13.07.2021)
Základem naší společné úspěšné práce je i během distanční výuky práce se standardní učebnicí, případně dalšími prameny, uvedenými pod odkazem "literatura".
Abychom naplnili cíle výuky i Vaše očekávání, budeme i za těchto mimořádných okolností při výuce cizím jazykům využívat kombinaci všech dostupných a přípustných komunikačních kanálů, jmenovitě platformu MS Teams, korespondenční metodu, konzultace i průběžné ověřování úrovně Vaší jazykové kompetence.