Last update: doc. PhDr. Jaroslav Vančát, Ph.D. (24.09.2020)
Témata:
1. Tvořivost v historických modelech poznání - magický, mytický, reflexivní, triadický (moderna), pluralitní
2. Pojetí subjektu v lineárním a pluralitním modelu poznání. Subjekt jako metastruktura (biologie,
osobnost, societa),
3. Ontogeneze subjektu v struktuře senzorických interakcí.
4. Estetický základ myšlení a jednání.
5. Metaforický základ získávání zkušenosti a myšlení. Vztah metaforického a vědeckého myšlení.
6. Sociální proces iniciace a uplatnění tvořivosti
7. Znak a realita v lineárním a pluralitním modelu poznání. Proces inovace znaku.
8. Umění jako nástroj transcendence – subjekt a societa.
9. Obraznost jako nástroj strukturování personální interakce (poznání prostřednictvím obrazu),
10. Obraz jako nástroj sociability (koordinace prostřednictvím obrazových forem),
11. Vizuální umění a historický vývoj obrazových forem.,
12. Od autorství k portfoliu. Autorství podle postmoderny.
13. Tvořivost jako holistický přístup k životu.
Aim of the course - Czech
Last update: doc. PhDr. Jaroslav Vančát, Ph.D. (24.09.2020)
Představit posluchačům humanistických předmětů umělecký proces jako místo experimentální tvorby a zvýznamňování znaků. Upozornit, jaké místo v tomto procesu hraje jejich vlastní, subjektivní, jedinečná, neodvozená zkušenost. Ukázat, jakým způsobem vstupují umělecky vytvořené znaky do komunikace. Ukázat tak styčné body mezi uměním a vědou. „Proto moudrý tvoří, ale nevlastní“ Lao C´, O Tao a ctnosti
Teaching methods - Czech
Last update: doc. PhDr. Jaroslav Vančát, Ph.D. (16.09.2021)
Last update: doc. PhDr. Jaroslav Vančát, Ph.D. (24.09.2020)
Splnění úkolů, průběžně zadávaných v průběhu semestru jako podmínka ke zkoušce.
Learning resources - Czech
Last update: doc. PhDr. Jaroslav Vančát, Ph.D. (16.09.2021)
LAKOFF, G., JOHNSON M.: Metafory, kterými žijeme. Brno: Host 2002. ISBN 80-7294-� LAKOFF, G. (2006). Ženy, oheň a jiné nebezpečné věci. Praha: Triáda. ISBN 80-86138-78-X. Vybrané kapitoly.�
* Doporučená: VANČÁT, J. (2000) Tvorba vizuálního zobrazení (gnoseologický a komunikační aspekt výtvarného umění ve výtvarné výchově). Praha: Univerzita Karlova v Praze, Karolinum. ISBN 80-7184-437-3. VANČÁT, J. (2009) Vývoj obrazivosti od objektu k interaktivitě. Předpoklady gnozeologické analýzy obrazové stránky nových médií. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Karolinum. ISBN 978-80-246-1625-4. VYGOTSKIJ, L, S. (1976) Myšlení a řeč. Praha: Státní pedagogické nakladatelství. WELSCH W. (1993) Estetické myslenie. Bratislava: Archa. ISBN 80-7115-063-0. WELSCH W. (1994) Naše postmoderní moderna. Praha: Zvon. ISBN 80-7113-104-0. PIAGET, J. (1970) Psychologie inteligence. Praha: Academia. VOLEK, E. (2004) Znak - funkce - hodnota. Litomyšl: Paseka. ISBN: 80-7185-666-5. BODEN, M. A. (2010) Creativity & Art. Oxford University Press. ISBN 978-0-19-959073-5. MUKAŘOVSKÝ, J.: Studie z estetiky. Praha: Odeon 1966;.
Entry requirements - Czech
Last update: doc. PhDr. Jaroslav Vančát, Ph.D. (24.09.2020)