SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Linguoculturology - OPNR4R041A
Title: Лингвокультурология
Guaranteed by: Katedra rusistiky a lingvodidaktiky (41-KRL)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/1, C [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Russian
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. Mgr. Natalia Ivanovna Getmanenko, CSc., mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Teacher(s): doc. Mgr. Natalia Ivanovna Getmanenko, CSc., mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Annotation -
Last update: PhDr. Jakub Konečný, Ph.D. (25.01.2023)
The aim of this subject is to explain the principles of intercultural competence development to the students in a context of multicultural environment of modern Czech schools. The program of this course is based on general linguocultural knowledge, the relationship between language and culture and multicultural communication, which is applied to the Russian language studies. The students are taught to create their own studying materials for the development of intercultural competence of pupils.
Descriptors - Czech
Last update: PaedDr. Zuzana Liptáková, Ph.D. (25.04.2021)
Příprava na výuku  
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 60 minut
Samostudium literatury (za semestr) 10 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 16 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 16 hodin
   
Plnění předmětu  
Seminární práce 10 hodin
Příprava na zápočet 14 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 0 hodin
Literature - Czech
Last update: PhDr. Jakub Konečný, Ph.D. (01.08.2019)

BOLDYREV, V. E. Vvedenie v teoriju mežkul´turnoj kommunikacii. Moskva : Russkij jazyk – Kursy, 2009. ISBN 978-5-88337-213-0.

GRIŠAEVA, L. I., CURIKOVA, L. V. Vvedenie v teoriju mežkul´turnoj kommunikacii. 4. vyd. Moskva : Izdatel´skij centr Akademija, 2007. ISBN 978-5-7695-4410-1.

CHROLENKO, A. T. Osnovy lingvokul´turologii. 4. vyd. Moskva : Flinta, 2008. ISBN 978-5-89349-681-9.

KOSTKOVÁ, K. Rozvoj interkulturní komunikační kompetence. Brno : Masarykova univerzita, 2012. ISBN 978-80-210-6035-7.

MASLOVA, V. A. Lingvokul´turologija. 3. vyd. Moskva : Izdatel´skij centr Akademija, 2007. ISBN 978-5-7695-4398-2.

PAVLOVSKAYA, A. Rossija i russkije. Moskva : Centručebfil´m, 2010. ISBN 978-5-91709-006-1.

SHAKLEIN, V. M. Cultural Linguistics : Past. Present. Future. San Francisco : BM Publishing, 2013. ISBN 978-0-9915171-2-1.

TER-MINASOVA, S. G. Jazyk i mežkul´turnaja kommunikacija. Moskva : Slovo, 2008. ISBN 978-5-387-00069-0.

VEREŠČAGIN, J. M., KOSTOMAROV, V. G. Jazyk i kul’tura : lingvo-stranovedenije v prepodavanii russkogo jazyka kak inostrannogo. 4. vyd. Moskva : Russkij jazyk, 1990.

ZINČENKO, V. G., ZUSMAN, V . G., KIRNOZE, Z. I. Mežkul´turnaja kommunikacija : ot sistemnogo podchoda k sinergetičeskoj paradigme. 2. vyd. Moskva : Flinta, 2008. ISBN978-5-89349-472-3.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Jakub Konečný, Ph.D. (25.01.2023)

1. Vztahy jazyka a kultury, interkulturalita, vymezení základních pojmů, multikulturní prostředí českých škol.
2. Lingvokulturologie jako vědní obor, východiska, předmět zkoumání, základní kategorie.
3. Lingvokulturologická analýza jazykových jevů.
4. Pojetí interkulturní kompetence v pedagogických dokumentech.
5. Interkulturní komunikační kompetence a její modely a složky.
6. Rozvíjení interkulturní komunikační kompetence ve výuce ruského jazyka na základní a střední škole.
7. Reálie a jejich využití ve výuce ruského jazyka, výběr kulturologického materiálu.
8. Národně-kulturní sémantika slov a frazémů ruského jazyka a jejich didaktické zpracování.
9. Texty ústní lidové slovesnosti a jejich didaktické zpracování.
10. Umění jako nositel kulturní informace a jeho využití ve výuce ruského jazyka.
11. Neverbální prostředky jako projev národní kultury.
12. Hodnocení interkulturní kompetence.

Course completion requirements -
Last update: PhDr. Jakub Konečný, Ph.D. (25.01.2023)

Студенты должны знать:

Терминологию дисциплины, ее историю.

Знать и понимать в чем суть ее междисциплинарного характера. Основные понятия лингвокультурологии.

Основные труды ученых по данной дисциплине.

Студенты должны уметь:

Формулировать объект и предмет лингвокультурологии, задачи дисциплины.

Студенты создать отчетную презентацию по курсу по рекомендованной или самостоятельно выбранную тему по близкой  студенту проблеме. 

Учитывается регулярное посещение студентами аудиторных занятий и активное участие в дискуссии. 

 

Примерные темы презентаций (не менее 17-23 слайдов)

  1. Современные вызовы гармоничного формирования поликультурной языковой личности.
  2. Ретроспективный подход к анализу значимых современный культурных реалий (здесь нужно  уточнить, каким разделом заниматься конкретно: фольклор, государственные праздники, история экологического движения … т.д. )
  3. Формирование и функционирование концептов культуры ….(уточнить концепт)
  4. Роль прецедентных имен и текстов в разных культурах.
  5. Этикетные формы как феномен культуры.
  6. Текст культуры (печатный, звучащий, визуальный) как культурное послание.
  7. Межкультурная коммуникация как поиск эффективного диалога (культурологический аспект).
  8. Роль невербального общения как важного компонента межкультурного диалога.
  9. Явление непереводимости культурных явлений.
  10. Герменевтика концептов культуры: сравнительный аспект.   
Learning resources - Czech
Last update: PhDr. Jakub Konečný, Ph.D. (03.08.2019)

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7735

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html