SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Methodology of Russian Language 2 - OPNR4R022A
Title: Oborová didaktika RJ 2
Guaranteed by: Katedra rusistiky a lingvodidaktiky (41-KRL)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: summer
E-Credits: 5
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/2, C+Ex [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: 10 / 10 (9999)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Russian
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. Mgr. Natalia Ivanovna Getmanenko, CSc., mimořádný profesor Univerzity Karlovy
PhDr. Lenka Rozboudová, Ph.D.
Teacher(s): doc. Mgr. Natalia Ivanovna Getmanenko, CSc., mimořádný profesor Univerzity Karlovy
PhDr. Lenka Rozboudová, Ph.D.
Pre-requisite : OPNR4R012A
Is pre-requisite for: OPNR4R032A
Annotation -
Last update: PhDr. Lenka Rozboudová, Ph.D. (21.01.2022)
The aim of the course is to comprehensively acquaint the students with the current situation and current trends in Russian language teaching in the Czech school environment, focusing primarily on the practical preparation of students for teaching Russian at primary and secondary school. Within this course, students work on their own teaching materials, which they present and evaluate from individual linguistic aspects, while making full use of acquired theoretical knowledge and practical skills from previous courses in subject didactics and their own teaching activities carried out in the practice of Russian at elementary school.
Descriptors - Czech
Last update: PaedDr. Zuzana Liptáková, Ph.D. (25.04.2021)
Příprava na výuku  
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 15 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 45 minut
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe 0 minut
Samostudium literatury (za semestr) 12 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 6 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 12 hodin
   
Plnění předmětu  
Seminární práce 25 hodin
Příprava na zápočet 10 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 20 hodin
Celková časová zátěž studenta                           142,0            
Literature - Czech
Last update: PhDr. Lenka Rozboudová, Ph.D. (17.01.2023)

AKIŠINA, А. А., KAGAN, О. Е. Učimsja učiť.Moskva : Russkij jazyk, 2010. ISBN 978-5-88337-044-0.

AKIŠINA, А. А. Russkij jazyk v igrach : učebnoje posobije. Moskva : Russkij jazyk. Kursy. 2012. ISBN 978-5-88337-247-5.

EIBENOVÁ, K., VAVREČKA, M., EIBENOVÁ, I. Hry ve výuce ruštiny. Brno : Edika, 2013. ISBN 978-80-266-0365-8.

FEDOTOVA, N. L. Metodika prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo. Sankt-Petěrburg : Zlatoust, 2013. ISBN 978-5-86547-684-9.

KOSTELECKÁ, Y. Žáci-cizinci v základních školách : fakta, analýzy, diagnostika. Praha : Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013. ISBN 978-80-7290-630-7.

KOSTKOVÁ, K. Rozvoj interkulturní komunikační kompetence. Brno : Masarykova univerzita, 2012. ISBN 978-80-210-6035-7.

NĚMEC, J. Vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. Brno : Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-191-1.

RADA EVROPY. Společný evropský referenční rámec pro jazyky. Olomouc : Univerzita Palackého, 2002. ISBN 80-244-0404-4.

ROZBOUDOVÁ, L., KONEČNÝ, J. Sovremennaja didaktika russkogo jazyka: izbrannyje aspekty obučenija russkomu jazyku v češskoj obrazovatelnoj srede. Praha: Karolinum, 2021. ISBN 978-80-246-5075-3.

ŠČUKIN, A. N. Metodika prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo. 2. vyd. Moskva : Vysšaja škola, 2010. ISBN 978-5-06-006231-1.

VASILYEVA, E., GETMANENKO, N., KORICINSKA, L. Novye prijemy podderžanija vysokoj motivacii při obučenii RKI. Journal of the centre of international education. Philology. №1. Moskva : MGU, 2013. s. 124-129. ISSN 2074-8361.

VEREŠČAGIN, J. M., KOSTOMAROV, V. G. Jazyk i kul’tura : lingvo-stranovedenije v prepodavanii russkogo jazyka kak inostrannogo. 4. vyd. Moskva : Russkij jazyk, 1990.

Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Lenka Rozboudová, Ph.D. (21.01.2022)

Zkouška se skládá z písemné a ústní části, které student skládá v jeden den. Nejprve absolvuje písemnou část, v níž musí získat minimálně 70 % z maximálního počtu bodů, poté postupuje k ústní části, která prověřuje teoretické znalisti i praktické didaktické dovednosti studenta.

Okruhy ke zkoušce:

1. Hodina ruského jazyka jako základní výuková jednotka.
2. Kontrola a hodnocení ve výuce ruštiny na základní a střední škole, práce s chybou.
3. Motivace ve výuce ruštiny na základní a střední škole a jazykové hry ve výuce ruštiny na základní a střední škole.
4. Specifika práce se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami ve výuce ruštiny.
5. Žáci-cizinci ve výuce ruštiny.
6. Rozvíjení interkulturality ve výuce ruštiny na základní a střední škole.
7. Specifika výuky ruského jazyka na středních odborných školách a výuka odborného ruského jazyka.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Lenka Rozboudová, Ph.D. (02.02.2022)

1. Hodina ruského jazyka jako základní výuková jednotka.
2. Kontrola a hodnocení ve výuce ruštiny na základní a střední škole, práce s chybou.
3. Využití standardu pro základní vzdělávání v oboru ruský jazyk.
4. Motivace ve výuce ruštiny na základní a střední škole.
5. Jazykové hry ve výuce ruštiny na základní a střední škole.
6. Specifika práce se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami ve výuce ruštiny.
7. Charakteristika výukových materiálů a výukových prostředků pro žáky s SVP.
8. Žáci-cizinci ve výuce ruštiny.
9. Rozvíjení interkulturality ve výuce ruštiny na základní a střední škole.
10. Práce s reáliemi ruského jazyka.
11. Specifika výuky ruského jazyka na středních odborných školách.
12. Výuka odborného ruského jazyka.

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Lenka Rozboudová, Ph.D. (16.01.2024)

1) aktivní účast na seminářích - tolerují se max. 2 absence,

2) průběžné plnění všech úkolů,

3) vypracování portfolia vlastních didaktických materiálů - viz níže.

Termín odevzdání didaktických 1. části portfolia (body 1-5) je 16.3.2024.

Termín odevzdání 2. části portfolia (body 6-8) do 15.5.2024.

Za splnění bodů 1-3 bude udělen zápočet.

4) splnění zkoušky - viz požadavky ke zkoušce.

Oborová didaktika 2 – Portfolio didaktických materiálů bude obsahovat tyto vypracované úkoly:

1.      Составьте 2 задания коммуникативно направленных комплексных письменных контрольных работ по теме. О конкретных учебниках и темах договоримся на семинаре.

2.      Разработайте индивидуальный образовательный план для ученика-иностранца любого класса.

3.      Разработайте индивидуальный образовательный план для ученика со специфическими расстройствами учебных навыков любого класса начальной школы.

4.      Выберите текст по любой теме уровня А1 и подготовьте его для ученииков с комбинацией специфических расстройств учебных навыков (формальное оформление, подходящие задания для понимания текста, задания для посттекстовой работы с выходом в речь – устную и письменную).

5.      Выберите текст по любой теме уровня Б1  и подготовьте его для ученииков с комбинацией специфических расстройств учебных навыков (формальное оформление, подходящие задания для понимания текста, задания для посттекстовой работы с выходом в речь – устную и письменную).

6.      Разработайте собственные дидактические материалы  по следующим темам:

А) в гостях для уровня А1

Б) праздники и традиции для уровня А1

В) речевой этикет и коммуникативное поведение русских для уровня А2

Г) русская музыка для уровня А2

Д) театр для уровня Б1

Е) путешествия для уровня Б1

7.      Подготовьте план проекта по любой страноведческой теме для любого уровня.

8.      Выберите 2 типа средних профессиональных школ и для каждого выберите одну тему, связанную со специальным языком. Разработайте секвенцию заданий для отработки языковых средств и речевых умений по этим темам. Секвенция заданий должна включать: объяснение нужного языкового материала и упражнения для его закрепления, задания с этим языковым материалом на тренировку рецептивных речевых умений и задания на продуктивное использование данного материала в речи.

Learning resources - Czech
Last update: PhDr. Jakub Konečný, Ph.D. (03.08.2019)

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7732

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html