SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Russian Language Teaching Methodology III - OPNR2R109A
Title: Didaktika RJ III
Guaranteed by: Katedra rusistiky a lingvodidaktiky (41-KRL)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/2, Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Russian
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Lenka Rozboudová, Ph.D.
Pre-requisite : OPNR2R107A
Is co-requisite for: OPNR2R110A
Is pre-requisite for: OPNR2R114A
Annotation -
Last update: PhDr. Jakub Konečný, Ph.D. (16.09.2018)
The aim of this course is to familiarize students with the issue of teaching receptive language skills in Russian language in the context of teaching Russian language in a Czech school environment. Emphasis is put especially on the creation of student´s practical skills of effective use of individual techniques that lead to the formation of skills in an independent oral and written performance of the pupils in Russian language at elementary and high schools.
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Jakub Konečný, Ph.D. (16.09.2018)

Cílem kurzu je seznámit studenty s problematikou výuky receptivních řečových dovedností v ruském jazyce v kontextu výuky ruštiny v českém školním prostředí. Důraz je kladen především na utváření praktických dovedností studentů efektivního využívání jednotlivých technik, které vedou k formování dovedností v poslechu a čtení s porozuměním žáků v ruském jazyce na základních a středních školách.

Literature - Czech
Last update: PhDr. Lenka Rozboudová, Ph.D. (23.08.2021)

Základní literatura

Аkišina, А. А., Кagan, О. Е. Učimsja učiť.Moskva : Russkij jazyk, 2010. ISBN 978-5-88337-044-0.

Jelínek, S., Purm, R., Veselý, J. Didaktika ruského jazyka : vybrané kapitoly. Hradec Králové : Gaudeamus, 2003.  ISBN 80-7041-174-0.

Rada Evropy. Společný evropský referenční rámec pro jazyky. Olomouc : Univerzita Palackého, 2002. ISBN 80-244-0404-4.

Rozboudová. L. Sovremennaja didaktika russkogo jazyka kak vtorogo inostrannogo: rečevyje umenija. Praha : Karolinum, 2020.

 

Doporučená literatura

Fedotova, N. L. Metodika prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo. Sankt-Petěrburg : Zlatoust, 2013. ISBN 978-5-86547-684-9.

Choděra, R. Didaktika cizích jazyků : úvod do vědního oboru.  Praha : Academia, 2006. ISBN 978-80-200-2274-5.

Kapitonova, T. I., Moskovin, L. V., Ščunik, A. N. Metody i technologii obučenija russkomu jazyku kak inostrannomu. Moskva : Russkij jazyk. Kursy. ISBN 978-5-88337-161-4.

Kapitonova, T. I., Moskovin, L. V. Metodika obučenija russkomu jazyku kak inostrannomu na etape predvuzovskoj podgotovki. Sankt-Peterburg : Zlatoust, 2006. ISBN 5-86547-160-0.

Leonťjev, A. A. Metodika. Moskva : Russkij jazyk, 1988. ISBN 80-200-00057-2.

Šibko, N. L. Obščije voprosy metodiki prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo. Sankt-Peterburg : Zlatoust, 2014. ISBN 978-5-86547-736-5.

Ščunik, A. N. Metodika prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo. 2. vyd. Moskva : Vysšaja škola, 2010. ISBN 978-5-06-006231-1.

Veselý, J. Problematika vyučování ruštině jako blízce příbuznému jazyku. Praha : SPN, 1985.

Učební soubory pro výuku ruského jazyka na základních a středních školách.

Vybrané články z časopisů Cizí jazyky, Russkij jazyk za ruběžom a dalších.

Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Lenka Rozboudová, Ph.D. (05.09.2018)

Tematické okruhy ke zkoušce:

1. Vztahy mezi řečovými dovednostmi a jazykovými prostředky

2. Požadavky na ovládání řečových dovedností v kurikulárních dokumentech a jejich realizace v současných učebnicích RJ

3. Výuka mluvení

4. Výuka psaní

5. Výuka čtení

6. Výuka poslechu

7. Koncepce společné části maturitní zkoušky z ruského jazyka a její hodnocení

8. Využití didaktických prostředků při nácviku řečových dovedností

Zkouška má písemnou a ústní část. Minimální úspěšnost pro absolvování ústní části je 70 %, úspěšné složení písemné zkoušky je podmínkou k absolvování ústní části zkoušky. Písemná a ústní část zkoušky se skládá v jeden den.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Jakub Konečný, Ph.D. (16.09.2018)
  1. Lingvistické a psychologické základy osvojování řečové dovednosti poslechu s porozuměním.
  2. Výuka poslechu s porozuměním – metodická pravidla, metodické chyby.
  3. Výuka poslechu s porozuměním – typologie cvičení a druhy textů.
  4. Kontrola a hodnocení poslechu s porozuměním.
  5. Lingvistické a psychologické základy osvojování řečové dovednosti čtení s porozuměním.
  6. Výuka čtení s porozuměním – metodická pravidla, metodické chyby.
  7. Výuka čtení s porozuměním – typologie cvičení a druhy textů.
  8. Kontrola a hodnocení čtení s porozuměním.
  9. Výběr textů pro poslech a čtení s porozuměním.
  10. Práce s textem pro poslech a čtení s porozuměním.
  11. Využití didaktických pomůcek a didaktické techniky pro rozvoj receptivních řečových dovedností.
  12. Charakteristika tesových úloh k poslechu a čtení s porozuměním v didaktickém testu státní maturitní zkoušky a jiných certifikovaných zkoušek.
Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Lenka Rozboudová, Ph.D. (23.08.2021)

Podmínky pro splnění předmětu:

1. aktivní účast na seminářích - tolerují se max. 3 absence za semestr,

2. průběžné plnění všech zadaných úkolů v zadaném termínu, úkoly jsou uvedeny v Moodle https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=4547, termín odevzdání portfolia 15.12.2021. Podmínkou ke konání zkoušky je vyučujícím schválené portfolio vlastních didaktických materiálů.

3. splnění zkouškového testu, minimální úroveň pro splnění je 70 % + ústní část.

V případě zrušení prezenční výuky kvůli zhoršené situaci při šíření korovaviru bude výuka realizována v on-line režimu a pokud bude zakázána veškerá přítomnost studentů na fakultě i v době zkouškového období, bude zkouška realizována rovněž v on-line režimu, přičemž písemná část bude nahrazena doplňujícími otázkami u ústního zkoušení. Pokud to situace dovolí, bude zkouška realizována prezenčně v malých skupinách.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html