SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Russian Language Teaching Methodology II - OPNR2R107A
Title: Didaktika RJ II
Guaranteed by: Katedra rusistiky a lingvodidaktiky (41-KRL)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (20)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Russian
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Lenka Rozboudová, Ph.D.
Pre-requisite : OPNR2R101A
Is co-requisite for: OPNR2R108A
Is pre-requisite for: OPNR2R113A, OPNR2R109A
Annotation -
Last update: PhDr. Jakub Konečný, Ph.D. (16.09.2018)
The aim of this course is to familiarize students with the issue of teaching productive language skills in Russian language in the context of teaching Russian language in a Czech school environment. Emphasis is put especially on the creation of student´s practical skills of effective use of individual techniques that lead to the formation of skills in an independent oral and written performance of the pupils in Russian language at elementary and high schools.
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Jakub Konečný, Ph.D. (16.09.2018)

Cílem kurzu je seznámit studenty s problematikou výuky produktivních řečových dovedností v ruském jazyce v kontextu výuky ruštiny v českém školním prostředí. Důraz je kladen především na utváření praktických dovedností studentů efektivního využívání jednotlivých technik, které vedou k formování dovedností v samostatném ústním a písemném projevu žáků v ruském jazyce na základních a středních školách.

Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Lenka Rozboudová, Ph.D. (11.02.2021)

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ae4e76c4f746f4ed1908c481132d8882d%40thread.tacv2/conversations?groupId=2982a10d-6237-410f-83b9-31b8e99c21e4&tenantId=5335a395-3770-41bf-b111-59efae08bf8d

Literature - Czech
Last update: PhDr. Lenka Rozboudová, Ph.D. (26.01.2021)

Základní literatura

Аkišina, А. А., Кagan, О. Е. Učimsja učiť.Moskva : Russkij jazyk, 2010. ISBN 978-5-88337-044-0.

Hendrich, J. a kol. Didaktika cizích jazyků. Praha : SPN, 1988.

Jelínek, S., Purm, R., Veselý, J. Didaktika ruského jazyka : vybrané kapitoly. Hradec Králové : Gaudeamus, 2003.  ISBN 80-7041-174-0.

Rada Evropy. Společný evropský referenční rámec pro jazyky. Olomouc : Univerzita Palackého, 2002. ISBN 80-244-0404-4.

Rozboudová, L. Sovremennaja didaktika russkogo jazyka kak vtorogo inostrannogo: rečevyje umenija. Praha: Karolinum, 2020. ISBN 978-80-246-4635-0.

Školské dokumenty.

 

Doporučená literatura

Beljajeva, G. V., Sivenko, L. S., Špico, L. V. Pišem pravil´no. 2. vyd. Moskva : Russkij jazyk – Kursy, 2011. ISBN 978-5- 88337-083-9.

Fedotova, N. L. Metodika prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo. Sankt-Petěrburg : Zlatoust, 2013. ISBN 978-5-86547-684-9.

Choděra, R. Didaktika cizích jazyků : úvod do vědního oboru.  Praha : Academia, 2006. ISBN 978-80-200-2274-5.

Leonťjev, A. A. Metodika. Moskva : Russkij jazyk, 1988. ISBN 80-200-00057-2.

Rozanova, S. P. Prepodavateljam RKI. Sto sorok cem poleznych voprosov. Moskva : Flinta, 2015. ISBN 978-5-9765-2043-1.

Ščunik, A. N. Metodika prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo. 2. vyd. Moskva : Vysšaja škola, 2010. ISBN 978-5-06-006231-1.

Šibko, N. L. Obščije voprosy metodiki prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo. Sankt-Peterburg : Zlatoust, 2014. ISBN 978-5-86547-736-5.

Učební soubory pro výuku ruského jazyka na základních a středních školách.

Vybrané články z časopisů Cizí jazyky, Russkij jazyk za ruběžom a dalších.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Jakub Konečný, Ph.D. (16.09.2018)
  1. Druhy řečové činnosti, vztahy mezi jednotlivými řečovými dovednosti.
  2. Pojetí a požadavky k řečovým dovednostem ve Společném evropském referenčním rámci pro jazyky, v Rámcových vzdělávacích programech a dalších pedagogických dokumentech.
  3. Lingvistické a psychologické základy osvojování řečové dovednosti ústního projevu.
  4. Výuka ústního projevu – metodická pravidla, metodické chyby.
  5. Výuka ústního projevu – typologie cvičení.
  6. Kontrola a hodnocení ústního projevu žáků.
  7. Lingvistické a psychologické základy osvojování řečové dovednosti písemného projevu.
  8. Výuka písemného projevu – metodická pravidla, metodické chyby.
  9. Výuka písemného projevu – typologie cvičení.
  10. Kontrola a hodnocení písemného projevu žáků.
  11. Kontrola a hodnocení ústního a písemného projevu žáků při státní maturitní zkoušce z ruského jazyka.
  12. Využití didaktických pomůcek a didaktické techniky pro rozvoj produktivních řečových dovedností.
Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Lenka Rozboudová, Ph.D. (26.01.2021)

1. Aktivní účast na seminářích,povoleny jsou max. 2 absence za semestr.

2. Průběžné, včasné plnění všech zadaných úkolů dle stanovených požadavků.

3. Vypracování všech vlastních didaktických materiálů, které jsou zadány v elektronickém kurzu Didaktika ruského jazyka II v systému moodle (https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=5660), a to dle uvedených pokynů. Termín odevzdání didaktických materiálů v elektronické a tištěné podobě je 11. 5. 2021.

4. Splnění zápočtového testu - min. míra úspěšnosti je 70 %, zápočtový test lze opakovat pouze 1x (vypsán bude 1 řádný a 1 opravný termín).

V případě nepříznivé epidemiologické situace bude výuka probíhat na platformě Microsoft Teams a zápočet bude realizován ústně při zapnutí webkamery.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html