SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Russian Language Observation Practice - OPNR2R102A
Title: Náslechová praxe z ruského jazyka
Guaranteed by: Katedra rusistiky a lingvodidaktiky (41-KRL)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/1, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (30)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Russian
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PaedDr. Zuzana Liptáková, Ph.D.
Annotation -
Last update: PaedDr. Zuzana Liptáková, Ph.D. (30.04.2017)
The aim of this subject is to familiarize students with the contemporary Russian language teaching in the Czech school environment on the basis of sitting in on a chosen classes of Russian language. Individual aspects of Russian language teaching are reflected and the ways of work with language systems, the techniques of the formation of individual language skills, the regard to the native language of the pupils, the ways of work with teaching matherials, the specifics of work with pupils with special educational needs, the use of ICT in Russian language teaching and other generally didactic principles are evaluated. This is a follow-up course to the courses called Introduction to the Linguodidactics and Linguodidactic Analysis of the Process of Language Teaching from the previous bachelor´s programme and it also follows the course called Didactics I from this study programme. The course is realized as a combination of sitting in on a class in chosen schools (during which the student observes particular aspects of the teaching and completes given tasks) and the follow-up reflective seminars.
Aim of the course - Czech
Last update: PaedDr. Zuzana Liptáková, Ph.D. (30.04.2017)

Cílem předmětu je seznámit studenty se současnou výukou ruského jazyka v českém školním prostředí na základě náslechů vybraných hodin ruského jazyka, při nichž jsou reflektovány jednotlivé aspekty výuky ruštiny, jsou vyhodnocovány způsoby práce s jazykovými prostředky, techniky formování jednotlivých řečových dovedností, uplatňování zřetele k mateřštině žáků, způsoby práce s učebními materiály, specifika práce se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, využití informačních a komunikačních technologií ve výuce ruštiny, jakož i mnohé další obecně didaktické poznatky a principy. Předmět svým obsahem navazuje na kurzy Úvod do lingvodidaktiky a Lingvodidaktická analýza procesu jazykové výuky z předchozího bakalářského studia a na kurz Didaktika I tohoto studijního programu. Kurz je realizován jako kombinace náslechů ve vybraných školách, při nichž student sleduje vybrané aspekty výuky a vypracovává zadané úkoly, a následných reflektivních seminářů.

Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Lenka Rozboudová, Ph.D. (25.09.2020)

On-line výuka probíhá na

 https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ae4e76c4f746f4ed1908c481132d8882d%40thread.tacv2/conversations?groupId=2982a10d-6237-410f-83b9-31b8e99c21e4&tenantId=5335a395-3770-41bf-b111-59efae08bf8d

Student se bude účstnit on-line výuky a průběžně zpracovávat zadané úkoly stejně jako při prezenční výuce. Požadavky k zakončení předmětu se nemění.

Literature - Czech
Last update: PhDr. Lenka Rozboudová, Ph.D. (06.09.2019)

Základní studijní literatura

Аkišina, А.А., Кagan, О.Е. Učimsja učiť.Moskva : Russkij jazyk, 2010. ISBN 978-5-88337-044-0.

Hendrich, J. a kol. Didaktika cizích jazyků. Praha : SPN, 1988.

 

ROZBOUDOVÁ, L., KONEČNÝ, J. Современная дидактика русского языка как второго иностранного: языковые средства. Praha: Karolinum, 2018. 118 s. ISBN 978-80-246-4277-2.

 

ROZBOUDOVÁ, L., KONEČNÝ, J. Didaktika fonetiky a grafiky ruského jazyka v praxi. (online) Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2019.

Jelínek, S., Purm, R., Veselý, J. Didaktika ruského jazyka : vybrané kapitoly. Hradec Králové : Gaudeamus, 2003. ISBN 80-7041-174-0.

Učební soubory pro výuku ruského jazyka na základních a středních školách.

Školské dokumenty.

 

Doporučená studijní literatura

FEDOTOVA, N. L. Metodika prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo. Sankt-Petěrburg : Zlatoust, 2013. ISBN 978-5-86547-684-9.

Choděra, R. Didaktika cizích jazyků : úvod do vědního oboru. Praha : Academia, 2006. ISBN 978-80-200-2274-5.

Jelínek, S. a kol.: Kapitoly z metodiky vyučování ruštině. 2. vydání. Praha : SPN, 1980.

LEONŤJEV, A. A. Metodika. Moskva : Russkij jazyk, 1988. ISBN 80-200-00057-2.

Metodičeskaja masterskaja. Moskva : Russkij jazyk. Kursy, 2012. ISBN 978-5-88337-217-8.

RADA EVROPY.Společný evropský referenční rámec pro jazyky. Olomouc : Univerzita Palackého, 2002.ISBN 80-244-0404-4.

ROZANOVA, S. P. Prepodavateljam RKI. Sto sorok cem poleznych voprosov. Moskva : Flinta, 2015. ISBN 978-5-9765-2043-1.

ŠČUKIN, A. N. Metodika prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo. 2. vyd. Moskva : Vysšaja škola, 2010. ISBN 978-5-06-006231-1.

Veselý, J. Problematika vyučování ruštině jako blízce příbuznému jazyku. Praha : SPN, 1985.

Vybrané články z časopisů Cizí jazyky, Russkij jazyk za ruběžom a dalších.

Živaja metodika. Moskva : Russkij jazyk. Kursy, 2009. ISBN 978-5-88337-010-5.

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Lenka Rozboudová, Ph.D. (02.02.2021)

Pro získání zápočtu je nutné splnit všechny níže uvedené požadavky:

1.absolvování moodle kurzu Proškolení studentů před pedagogickými praxemi na  https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=3351, Heslo: BezpecnaPraxeU

2. absolvování minimálně 6 náslechových hodin ruského jazyka na základní či střední škole dle vlastního výběru a jejich zhodnocení,

3. odevzdání vypracování všech zadaných úkolů a pracovních listů nejpozději do 3. 12. 2020, pracovní listy jsou v Moodle https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=5355,

4. aktivní účast na seminářích, tolerují se maximálně 2 absence.

V případě zrušení prezenční výuky kvůli zhoršené situaci při šíření korovaviru bude výuka realizována v on-line režimu.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html